Hoe ging jouw arbeidsvoorwaardengesprek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Silvana85, 15 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Silvana85

Silvana85 Lid

16 sep 2014
    97
    1
    8
    NULL
    Coevorden
    Ik heb deze week te horen gekregen dat dat het bedrijf waar ik gesolliciteerd heb mij, na een aantal sollicitatiegesprekken en een assessment, graag wil uitnodigingen voor een arbeidsvoorwaardengesprek. Hun keuze is op mij gevallen :D

Er werd me gevraagd om "nog even een salarisstrook door te mailen", maar ik heb hierop laten weten dat dit tegen mijn principes ingaat (wat ook echt zo is). En dat ik van mening ben dat we ons moeten richten op wat een realistisch salaris is voor iemand met mijn kennis en ervaring binnen de nieuwe baan. Dat werd zonder aandringen gerespecteerd.

Nu heb ik vrijdag dus het arbeidsvoorwaardengesprek, maar ik heb zelf nog geen ervaring hiermee. Mijn huidige baan is sowieso mijn eerste baan. Ik kan op internet weinig ervaringsverhalen vinden over arbeidsvoorwaardengesprekken helaas.

Hoe ging jullie arbeidsvoorwaardengesprek? Kwamen zij zelf met een voorstel en kon je daar vervolgens over onderhandelen, of moest je zelf met een voorstel komen? Is er iets dat je een volgende keer anders zou doen? Waar moet ik op letten? Wat zijn veelvoorkomende strikvragen (om je bv een zo laag mogelijk salaris te kunnen geven)? Etc.

Kortom: alle ervaringen (positief en negatief) zijn welkom.

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bij mij kwamen zij met een bod tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek. Ik had vooraf in gedachte wat ik wilde verdienen en met welke voorwaarden. Het bod wat zij op tafel legde was aanzienlijk lager dan waar ik op uit wilde komen. Dat heb ik kenbaar gemaakt, en ook de argumenten heb ik op tafel gelegd. Daar moesten ze even over na denken, en na het weekend kreeg ik een tweede aanbod waar ik tevreden mee was.

Mijn tip is daarom om vooraf goed na te denken wat je reëel vindt, geef jezelf wat onderhandelingsruimte/wisselgeld door iets hoger in te zetten, en heb argumenten paraat waarom jij vindt dat je dat salaris waard bent.

3. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hou inderdaad goed in je hoofd wat voor salaris je wil gaan verdienen.
    weet niet hoe groot het bedrijf is waar je wil gaan werken maar bij de meeste grote bedrijven is er in de secundaire arbeidsvoorwaarden niet veel te onderhandelen.
    dus schrijf goed wat jij belangrijk vind en ga op zoek naar een goed compromis.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb wel een loonstrookje meegenomen maar ging op een ander niveau werken. Ze heeft me wel op hetzelfde uurloon ingedeeld dus als meer jaren ervaring. Verder heb ik zelden hoeven onderhandelen, alleen 1x bij mn vorige baan toen gaf ik aan "Jeetje, zo weinig voor iemand met mijn werk ervaring" en kreeg er zo 2 euro per uur bij.

Verder werkt alles hier volgens CAO. Ik heb alleen wel onderhandeld dat ik geen onregelmatige diensten ( Avond, nacht ) heb voorlopig, wel wisselende dagen maar alleen ochtenddiensten.

5. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Man bruto loon van vorige baas verteld en verder niet onderhandeld... Was prima zo. Dus dat was heel vlot geregeld allemaal.

6. Silvana85

Silvana85 Lid

16 sep 2014
    97
    1
    8
    NULL
    Coevorden
    Bedankt voor jullie reacties. Het gaat dus overal anders en ik zal me goed moeten voorbereiden.

@vaddie: het is inderdaad een groot bedrijf. Ik verwacht ook dat er qua secundaire arbeidswaarden niet veel te onderhandelen is. Vind ik ook geen probleem, want ik zag al in de CAO dat die prima zijn.

Ik weet in welke schaal de functie valt, het zal dus hoofdzakelijk gaan om de trede waarin ik kan starten. Ik heb nu een vergelijkbare functie in een (niet zo goed betalend) bedrijf zonder CAO. Het lijkt me zelf realistisch om te starten in de trede die gelijk staat aan het aantal jaren werkervaring dat ik heb. Eventueel nog een trede erbij omdat ik een vast contract ervoor moet opzeggen. Ik hoop dat ik dat eruit kan slepen.

7. Dubbelbloed

Dubbelbloed Actief lid

25 sep 2014
    155
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mij werd ook gevraagd om loonstrook mee te nemen wat ik ook niet had gedaan. Ik vond dat ik veel te weinig verdiende bij mijn oude werkgever maar daar had ik nog een auto en een mobiel. Nu niet. Dus ik vond het niet vergelijkbaar. Wel zou ik 1 of 2 treden hoger inzetten qua werkervaring. Dit had ik ook gedaan en kreeg ik zonder problemen. Anderen waren helaas jaloers dat ik dat wel kreeg en die achterstand is er na jaren nog steeds. Bereid je goed voor en veel succes!

Deel Deze Pagina