Hallo Ilse, Ik heb een zoontje van 3 maanden plus een week. Ik geef tot nu toe volledig borstvoeding. Omdat mijn zoon vanaf zijn geboorte tot nu elke nacht 3x om voeding komt, overweeg ik in de late avond flesvoeding te geven. Omdat dit zwaarder op de maag ligt en hij dus eventueel langer doorslaapt. Ik ben namelijk behoorlijk op, en wil nu alles aangrijpen om een betere nachtrust voor elkaar te krijgen. Al slaat hij maar 1 voeding over, dan ben ik al heel erg blij. Ik heb al 2x geprobeerd fv te geven (nutrilon standaard) maar hij lust het niet. Ligt niet aan het speentje, want hij krijgt wel vaker kolfvoeding uit een flesje en dat pakt hij wel goed. Moet ik nu gewoon vaker proberen, in de hoop dat hij het op een gegeven moment wel lekker vindt, of moet ik over naar een ander merk? Of heb je een heel andere tip? Even voor de duidelijkheid: ik wil dus alleen 's avonds de bv vervangen in fv, verder wil ik volledig bv blijven geven, want dat loopt goed! Alvast heel erg bedankt voor je reactie!
Hallo, Ik kan me je probleem goed voorstellen. Je zit er echt even doorheen en wil maar 1 ding en dat is een nacht goed slapen! Ik weet niet of de oplossing die je voordraagt de enige juiste is. FV ligt weliswaar zwaarder op de maag maar het zal zeker niet betekenen dat je zoontje dan ineens wel doorslaapt. Misschien een paar nachten maar dan is zijn systeem eraan gewend en valt hij in zijn oude ritme. Het wakker worden is niet zozeer voeding als wel kind bepaald. Als FV de oplossing zou zijn dan zouden alle FV kindjes al snel doorslapen. Wel, dat is niet zo. Ik ken in mijn omgeving verschillende kinderen die FV hebben gekregen en die hadden een soortgelijk slaappatroon als de BV kindjes die ik zie. Als je het hebt over de smaak, ik kan niet anders zeggen, BV kindjes zijn verwend met de smaak van BV. Dat is lekker zoet en verschilt een beetje van smaak afh van wat je zelf eet. FV is vies (heb ik niet zelf bedacht maar heb ik een groep moeders op een avond laten proberen, uitspraken als nat papier, etc.) Jouw zoon heeft dus in elk geval wel smaak! Een ander nadeel van het vervangen van de nachtvoeding door een fles is dat je productie afneemt. Zeker als je niet op dat moment ook kolft. .....en dat wilde je niet want je wilde slapen! Een geruststelling is wellicht dat veel kindjes in de nacht een heel groot deel van de voeding van de hele dag kunnen drinken. Misschien kan je het regelen dat je partner of iemand anders een nacht of een paar nachten de nachtvoedingen kan overnemen. Dan slaap jij verder en laat je de voeding (gekolfde melk) door een ander met een flesje geven. Zelf kolf je vlak voor je gaat slapen je borsten leeg, en als je in de nacht wakker wordt van de volle borsten kolf je even verder maar slaapt daarna direct verder. Desnoods ga je een nachtje elders slapen. Je zult merken, 1 of 2 nachten goede nachtrust doet wonderen! Dan kan je er weer helemaal tegenaan! Succes meid, en vergeet niet overdag ook nog een extra rustuurtje te pakken! Je bent immers nog steeds een pas bevallen moeder!!!!! Ilse