Fietsen en skates worden trouwens wel gewoon vervangen wanneer nodig. Fiets (altijd tweedehands, wij zelf hebben ook nog nooit een nieuw-nieuwe fiets gehad) is hun belangrijkste vervoermiddel, en skates gebruiken ze enorm veel, daar hangt hun sociale leven in de buurt vanaf Maar dat is (met meegroei skates) maar om de paar jaar. En we willen dit jaar een ingraaf trampoline nemen, haalt het meerjarig gemiddelde flink omhoog
Vind dat ook echt grote bedragen en dan voor zon jonge leeftijd. Wij hebben wel een duur speeltoestel met glijbaan schommels aangeschaft toen oudste 1 jaar werd . Maar die gaat 12 jaar mee. Of langer...
Geen idee ook hier maar veel is het niet. Toen ze jonger waren misschien iets meer (peuter leeftijd). Nu eigenlijk alleen met hun verjaardag en Sint. Ze hebben van het voorjaar wel allebei een 'nieuwe' fiets gekregen van marktplaats omdat ze daar echt aan toe waren. Tussendoor soms iets van kringloop of rommelmarkt, maar dat is misschien 1x per 3 maanden gemiddeld voor een paar euro? En soms ook wel knutselspullen of stiften o.i.d. maar vind ik niet echt speelgoed. Ik vind het niet nodig en belangrijk dat ze leren dat ze niet zomaar alles krijgen, inmiddels sparen ze ook zelf met hun zakgeld en dat gaat niet hard, maar zo had de jongste pas zomaar dat ze dat tasje van 4 euro bij zeeman kon kopen wat ze zo leuk vond. Ik vond het onzin, zij wilde het graag, prima, maar dan van je eigen centjes. Zoon leert nu bewust sparen voor een groter doel. Ze zijn hier nu bijna 8 en 5. Oh en nog iets, met het meeste speelgoed dat hier staat spelen ze niet eens, zijn geen speelkinderen.
Nagenoeg niets. Ze zijn in mei en juni jarig en met de feestdagen in december worden ze verwend (ook door opa), daar buitenom kopen ze zelf wel eens iets van hun zakgeld, maar wij verder niets.
Hier speelt onze jongste vooral met speelgoed van zijn broers. Dan de ik aan playmobil en lego setjes die allemaal netjes in de dozen zitten en er als nieuw uitzien. Het staat al allemaal een aantal jaar aan de kant, dus voor hem is het ook echt als nieuw.
Dat kan maar zo honderden euro's zijn per maand, maar geen idee ik houd het niet bij. Voor oudste van bijna 16 zijn dat stiften, potloden, schetsboeken, leesboeken etc. Masr ook pruiken, verkleedaccessoires en bv een ringlight oid. Zij heeft veel creatieve hobby's. Zij is ook gek op decoratie voor op haar kamer, zoals vandaag op een braderie. Jongste van 7 krijgt veel boeken en educatief materiaal, ook veel knutselspullen. Hier in huis staat dan ook meer dan in de gemiddelde pippoos ben ik bang....en onze bibliotheek is met een paar duizend titels ook rijk gevuld Met gewoon speelgoed wordt hier nu niet veel meer gespeeld dat gaat allemaal weer richting de rommelmarkt onderhand.
Ik heb ook heel veel open end en sensory play spullen voor mijn opvang, maar ook dat kun je best budget doen. Ontopic: geen idee, grote dingen allen met sint en vetjaardag. Tussendoir nauwelijks, alleen buiten speelgoed schaften we wel tussendoor aan destijds, maar vaak via marktplaats.
Hier ook met kleding idd wel alleen 2e 3e hands kleding die er echt nog goed uitziet en wat m'n smaak is trek ze niet klakkeloos alles aan. Het zit in mij maar moet ook zeggen heb kids die mega snel groeien, oudste is 6 en is al 137/138cm en schoenmaat 36 en de jongste is 2.5jr 103cm en schoenmaat 27. Hou van leuke kringloop winkels en krijg ook veel van m'n zus zusje en een vriendin die allemaal maar 1 zoon hebben. Daarnaast koop ik afentoe ook wat nieuws en gaan er ook tassen vol naar mensen die het weer kunnen gebruiken.
Niet zo veel, 15 euro per maand ofzo. En dan koopt ze vaak iets van LOL en nog wat van de action ofzo knutsel spul. Met feestdagen en dagjes uit , vakantie krijgt ze wel meer.
Echte kadootjes is in principe alleen met verjaardag/ Sinterklaas/ kerst hier. Wel tussendoor: - knutselspullen - stoepkrijt - nieuwe fiets indien nodig Onze oudste is net 6 en de jongste gaat richting de 4,5. Vanaf dat de oudste 5 werd, begon ik het wel belangrijk te vinden om spelenderwijs hem leren om met geld om te gaan. Zo mocht hij vorige zomer voor het eerst van z’n eigen spaarcentjes een kadootje uitzoeken voor de zomervakantie. En ook in de herfstvakantie mag dat van ons. Overige vakanties niet. Laatst waren we op een vrijmarkt beland. Ik was alweer vergeten dat die er was. Puur toevallig had ik nog 2 euro op zak (heb haast nooit cash meer). Toen mochten ze allebei iets kopen voor 50 cent en een gezamenlijk iets voor 1 euro. Bij bijzondere prestaties zoals in de nacht droog blijven of het A-diploma behalen mogen ze een kadootje uitzoeken. Voor onze vakantie in de zomer koop ik zelf wat kleinigheidjes voor ze voor onderweg. Maar dus echt zómaar een kadootje tussendoor: nee dat gebeurt hier niet tot nu toe (en zie het ook niet zo gauw gebeuren de komende jaren, maar wie weet ooit).
Oei lastig. Ik merk hoe ouder hij wordt des te minder speelgoed ik koop. het zal gemiddeld nog steeds wel ongeveer 300 euro per jaar zijn. Met sint en verjaardag meegerekend. Zoon wil nu graag een vishengel en een pijl en boog met van die zuignappen. Dat is wel weer een bedrag. Maar goed, lekker buiten spelen komt er dan ook weer bij
Nee inderdaad. Wat niet meer mooi is geef ik ook niet meer aan bij baby . Voor de oudste heb ik kleding achter de hand als oude kleding voor evt thuis voor hem wel. Maar voor baby 6 mnd niet. Veel gekregen van vriendin 1 zoon. Daarvan door t liggen (zoon is 5 jaar ouder dan de mijne) ook rek eruit of uitgelubberd. Gaat in de zak voor t oude textielwinning. De oudste krijgt gerust broeken met gat of vlekje maar ik heb weinig vlekken want was praktisch iedere dag of om de dag. Verder mijn zus 2 zoontjes . Waar ik veel van leen/krijg. Zij geeft ook weer door aan vrienden. Van mij zelf bewaar ik voor de jongste. Maar heb voor jongste alleen in begin wat eigen setjes gekocht. En geef nu ook kleding aan wat hij nieuw van kraambezoek kreeg. (Zijn ook allemaal dingen die we leuk vinden) Ik koop echt heel weinig. Af en toe een leuk shirtje. Voor oudste pyamas. Schoenen zal ik t meest aan uitgeven. Die kun je ook moeilijker doorschuiven.
Hier wisselt het per maand. Naast de verjaardagen en sint neem ik soms wat mee als ik wat leuks en passend zie. De oudste is dol op Pokémon en puzzelboekjes(woordzoekers, logica zoals sudoku en binaire puzzels) dus dat neem ik af en toe mee voor hem. De jongste is nu de Lego fase in gegaan en dat vind deze mama helemaal leuk, dus als er een setje bij de kruidvat ligt in de aanbieding die we nog niet hebben gaat het mee. Hier knutselen ze eigenlijk niet dus dat is het wel. Maar heb geen budget per maand of iets, maar meer als ik wat leuks zie.
Hoe ouder ze worden (tieners nu), hoe minder ik aan speelgoed uitgeef. De afgelopen paar jaren kregen ze met Sinterklaas vaak nog één speelgoedding, maar dat neemt ook af. De jongste sowieso niet meer, die speelt nooit, de oudste wil(de) soms nog Lego of een bepaald knuffeltje ofzo. Knutselspullen (verf- en tekenspullen vooral) koop ik veelal tussendoor, soms opeens veel en dan weer een tijd niets. Denk gemiddeld 10-20 euro per maand oid, maar dat is echt een wilde schatting. Spullen voor hun andere hobby's krijgen ze als ze ze nodig hebben en de 'extra's' (geen vereiste dingen of dingen die duurder zijn dan nodig oid, zeg maar) voor verjaardag, Sinterklaas en kerst. Fiets ed krijgen ze ook als ze die nodig hebben. Heel soms neem ik ook wel eens wat anders mee als ik iets zie waarvan ik denk dat het leuk is, zeker als dingen bij bv. het Kruidvat voor 50% liggen, zo'n Escape spel ofzo, dat bewaar ik dan voor regenachtige dagen of dagen waarop ze zich echt nergens toe kunnen zetten oid.
Ik neem regelmatig een klein knutselsetje van de action mee. Of gewoon losse knutselspullen. Gekleurd papier, glitterlijm. Of van die informatie boeken van de Kruidvat. Daar hebben we nu de meeste van die serie dus als er weer een nieuwe is neem ik die mee. Hier zijn de verjaardagen in december en januari, dus duurt het wel heel lang voor ze weer wat zouden krijgen als ze tussendoor niks zouden mogen. Dus meestal krijgen zo rond de zomervakantie ook wat groters. Verder hebben ze tussendoor rolschaatsen en skeelers gekregen tweedehands. En met zwemdiploma krijgen ze wat. Toen ze jonger waren, kocht ik veel meer. Maar dan hadden ze een puzzel fase en gingen ze in een maand tijd van puzzels van 4 stukjes naar puzzels van 50 stukjes. Dus dan probeer je aan te sluiten bij de ontwikkeling. Dan is wachten tot verjaardag eigenlijk geen doen.
Dat is hier ook. Veel playmobil en Lego Friends. Wordt niks mee gedaan. Heb ik gekocht in de hoop dat ze meer zelf zou spelen, niet gelukt, haha. Ze is veel van de rollenspellen en spelen met haar Crafty Ponies. Voor dr verjaardag kreeg ze Heely's, dus ook geen speelgoed. Voor Sint en Kerst dingen voor buiten, zoals een nestschommel, ringen. Laatst voor 20 euro via MP een spacescooter gekocht. Daar doet ze veel mee. Skeeleren, steppen ook, vooral lekker veel buiten. Dus er wordt hier inmiddels weinig uitgegeven aan speelgoed. Ik denk dat er nu het meeste geld uitgegeven wordt aan knuffels. Dat blijft ze leuk vinden en doet ze ook wat mee, ondanks dat ze 'al' 7 is.
Hier ook iets veel. Tijdens sinterklaas en verjaardag krijgen ze meer, maar verder niet veel. In de lockdowns heeft zoon wel paar keer een switch spelletje gehad. Verder af en toe wat knutselspullen, buiten speelgoed of een voorleesboek
Van de weggeefhoek hier haal ik elke maand wel wat op. Vanavond weer poppenwagen. Maar is ook voor opvangkinderen. Ook voor opvang kinderen steeds nieuwe knutsel spullen. voor eigen boys soms nieuw spel voor switch of ps4. En zomers wat buitenspeelgoed. Momenteel zijn vliegtuigen een grote hit hier die zweven op de wind. Haal ik elke maand wel paar van want ze belanden nogal eens in kanaalVerder alleen voor verjaardag of Sint.
Met verjaardagen en sinterklaas rond de 100 / 150 euro per kind. Tussendoor boeken, tijdschriften, knutselspullen. Iedere maand wel iets. Voor vakanties vaak ik ook wat cadeautjes rond de 50 euro Totaal.
geen vast bedrag per maand ofzo. ze krijgen soms weleens iets bijv. onlangs voor afzwemmen, of een diploma of knappe prestatie. soms mogen ze iets kopen van hun gespaarde zakgeld. meestal willen ze iets van Lego. of een nintendo switch spel. Ik was pas in een boekhandel om voor mezelf een boek te kopen, toen wilde zij ook beide een boek. dat vind ik mooier dan speelgoed. verder knutselspul, pennen en potloden vervang ik als het nodig is. ook hebben ze bijv. abbo op donald duck. ik koop ook nog weleens een gezelschapsspel. die doen we ook met elkaar. mijn man geeft nog wel eens een knuffeldier kado bij de dierentuin voor veel te veel geld. ze zijn 6 en 8. verjaardagen en sint/kerst is ca. 100 euro per kind. Fiets krijgen ze als het nodig is.