Dat is wel fijn! Helaas zie ik dus vaak anders. Zelf gekozen voor man 5 en ik 3 dagen werken. Zijn functie is er ook zo 1 dat hij dan 5 dagen werk in 4 dagen moet proppen, dat schiet dus niet op. Ik heb een kantoorbaan en bij ons is part time werken goed in te passen, eventueel thuiswerken (bij bijv. zieke kinderen/studiedagen etc) ook.
Nee, ze schrijft op de vraag of het bruto of netto is op de 1e of 2e pagina: "Netto is inclusief haar kindgebonden budget en zorgtoeslag"
Kan goed kloppen hoor. Van ons huidige huis weet ik het netto niet zo goed omdat we het nu jaarlijks doen. Maar voor onze vorige woning zaten we daar wel aan. Was een doorsnee rijtjeswoning gekocht voor 210.000. De hypotheek hiervoor was 1190 euro per maand en daar kregen we 329 euro teruggave voor. Netto dus 861 euro.
Herkenbaar. Dit is in mijn functie ook zo. Ik werk wel 4 dagen maar heb net zoveel werk als mijn collega’s met 5 dagen.
Al die kinderen die geboren worden houden later anders ook ons sociale zekerheidsstelsel draaiende. Wie denk je dat anders gaat werken om bij te dragen aan de AOW-uitkeringen? Zullen we de mensen die geen kinderen hebben gekregen dan maar een korting op de AOW opleggen omdat die niet hebben bijgedragen in het draaiende houden van ons AOW-systeem? En als je kinderen nu geboren hadden geworden had je echt niet gepiept dat je teveel kot krijgt en dit teruggestort naar de Belastingdienst. Daarbij is het leven inmiddels stukken duurder geworden dus de vergelijking met hoe het toen was en nu gaat mank.
daarom zei ik erbij dat ik dus geen idee had. Maar als ik het vergelijk met me overburen.. Die betalen 750 voor een 2 onder 1 kapper.. 150m2. Ik betaal net zo veel voor mijn 80m2 huurwoning. maar een huis koop je hier nu niet meer onder de 3 ton. Een gemiddelde rijtjeswoning kost hier tussen de 350 en 450.
Het ligt aan zoveel dingen…prijs van het huis, hoeveel eigen geld/hoogte van de hypotheek, hoeveel rente, … Zo weinig algemeens over te zeggen.
Dat bedoel ik ,toeslagen ed moet je niet meerekenen als je wil weten of je in aanmerking komt voor hulp via de gemeente.Dan moet je echt kijken naar het inkomen zonder toeslagen.
Hypotheekrente aftrek inderdaad. Maar dat bedrag hangt ook weer van een aantal dingen af.. Als alleenstaande kun je denk ik beter een (sociale)huur woning hebben, dan heb je volgens mij wel recht op huurtoeslag.
Jaa dat laatste. Mijn man wil graag 5 dagen werken dan ga ik niet zeggen dat mag niet. Maar hij moet net zo goed maar huis voor zieke kindjes en soms met ze naar afspraken doordeweeks. Ik ben van 5 naar 4 dagen gegaan. Hield echt niks aan die 5e dag over. En werd gek van alle afspraken tijdens werktjjd (en s avonds werken om in te halen) Nu gaat eigenlijk ook bijna hele salaris naar kdv dus wat dat betreft kan ik niet wachten tot eerste naar school gaat
Nounou, heb je al m'n berichten wel gelezen? Ik zeg helemaal niet dat mensen geen kinderen moeten krijgen en dat ze geen recht hebben op KOT. Ik zeg/vind alleen dat zeggen dat kinderopvang heel duur is, niet helemaal klopt. Natuurlijk is het veel geld, maar kijk eens wat je daarvoor krijgt. En ik piep zeker niet, toen niet en nu ook niet. Het leven is nu inderdaad duurder dan in 2008, maar de koopkracht is niet minder geworden hoor, de salarissen zijn sinds die tijd ook flink gestegen.
Waarschijnlijk lage rente, in een goede tijd gekocht of wellicht veel eigen geld ingebracht bij je overburen? Hier koop je ook geen rijtjeswoning meer voor die 210.000 die hadden we midden in de crisis gekocht en toen waren de prijzen heel anders. De rente trouwens ook die lag toen op 4,6%. Geloof dat het inmiddels weer op dat niveau zit? Alleen zijn de huizenprijzen verdubbeld... Ging me er meer om dat het bedrag van TS helemaal geen gek netto hypotheek bedrag is.
Dat is wat wij idd deden. Beiden 4 dagen. Nu beiden 5 dagen, want mega tekorten aan docenten. Misschien heb ik veel energie, maar naast fulltime werken ben ik 3x per week op het hockeyveld te vinden, golf ik en tennis ik. Het ligt natuurlijk ook asn je referentiekader. Mijn moeder (alleenstaand met 5 ki deren) werkte minimaal 4 dagen per week. Al mijn vriendinnen en zussen werken ook allemaal 4 of 5 dagen. Mijn moeder past tegenwoordig veel op en daar nemen wij haar weer mee voor op vakantie. Het huishouden vind ik dan niet zo leuk, maar ik ben wel erg schoon. Dus daar zoek ik iemand voor.
Misschien mosterd na de maaltijd want ik heb de rest nog niet gelezen, maar dit klopt niet. Je 1e kind is voor de belastingdienst het kind dat de meeste uren afneemt. Dus dat is nooit een BSO als er nog kinderen naar het kdv gaan. Had ik me flink op verkeken toen we hier gingen rekenen hoeveel we voor kinderopvang kwijt zouden zijn met de jongste erbij (want wat kind 1 was wordt dus kind 2, en de jongste is nu kind 1 want neemt de meeste uren af).
Maar dat is natuurlijk met heel veel dingen zo dat de samenleving voor een groot gedeelte opdraait voor wat dan ook. Niet alleen voor de KOT, maar ook voor andere zaken.
Met de belasting wordt enorm veel betaald waar iedereen baat bij heeft , daar krijg je dus altijd wat voor terug. Kinderbijslag krijgt iedereen, ongeacht je inkomen . Mensen zonder kinderen betalen daaraan ook aan mee. Met 2 pubers krijgen wij nu 700 euro per kwartaal. En dat vindt best veel. De toeslagen zijn ontwikkeld om de minst verdienende deel te ondersteunen Dat zijn de mensen zonder hoge opleiding maar die we wel hard nodig hebben. Schoonmakers, vuilnismannen, inpakkers aan de lopende band . Zonder hen loopt het allemaal vast Dus die gun ik van harte toeslagen.
Inderdaad prima dat we de hoofdprijs betalen maar soms is het weleens lekker als ‘wij’ ook ergens voordeel van hebben want dat hebben ‘wij’ bijna nooit. Niet superieur bedoeld uiteraard. Maar als ik weleens om me heen kijk en ik zie dat die een toeslagje daar voor krijgt en die weer subsidie daar en daar voor, dan steekt het weleens als je altijd maar overal de volle mep voor moet betalen. Ik ken iemand die onderaan de streep hetzelfde overhoudt als ik aan het einde van de maand. Hebben we het over gehad. Maar overal korting voor en weet ik nog wat. Ook voor bijvoorbeeld activiteiten die aangeboden worden door school. Waar ik dan 23 euro neerleg voor 8x, hoeft zij maar 8 euro te betalen. Oké ik zou niet willen ruilen en klaag niet en snap het ook nog, maar soms… Daarom ben ik nu ook wel tevreden met dat plafond en die teruggave van een kleine 200 per maand voor iedereen. Want ik voelde de bui alweer aankomen…