Hoeveel geld nodig

Discussie in 'De lounge' gestart door nutts, 13 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Waar je nog naar kunt kijken is of ze aanspraak kan maken op woonkostentoeslag. Daar lijkt het grootste probleem te zitten; hypotheek. Bezuinigen is goed, maar soms kun je niet meer doen dan dat en toch klem zitten.

Zoe123 en Ysabella vinden dit leuk.
  2. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Goeie tip!

Ik zou sowieso contact opnemen met de bank. Om bv. de optie van een rentepauze te bespreken. Ook banken voorkomen liever betalingsachterstanden en gedwongen verkoop.

Ik weet niet of haar ziekte van tijdelijke aard is en er dus wel zicht is op mogelijk meer inkomen. Zo nee dan denk ik dat ze toch serieus zal moeten gaan kijken of ze goedkoper kan wonen.

justme1974 en Huismuisie vinden dit leuk.
  3. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    En daar wil ze zich bij neerleggen (kan ik me voorstellen in sommige situaties hoor)? Want er zijn gewoon mogelijkheden. Hij heeft ook verantwoordelijkheden. Als er alimentatie is vastgesteld moet hij gewoon betalen. Als dat niet gebeurt kun je het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen inschakelen.

4. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Dat is soms ook een wassen neus. Mijn moeder krijgt nog 20k kinderalimentatie maar ondanks dat ze dat destijds heeft ingeschakeld heeft ze nog geen cent gezien en ik ben intussen alweer 31. :roflmao:

Huismuisie en Leemax vinden dit leuk.
  5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Dat is heel naar, maar als ze het niet probeert weet je zeker dat ze niets gaat krijgen.
    Dan zou ik denken: niet geschoten is altijd mis!

CroqueMadame en Zoe123 vinden dit leuk.
  6. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Wat lief dat je je vriendin probeert te helpen!

Op zich zijn de bedragen niet gek helaas (anders was het veel makkelijker om te besparen). Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar gezien zwemles denk ik niet zo oud. Dan 400 euro boodschappen voor drie personen lijkt mij veel. Of nouja, niet veel maar ik denk dat het met 75 euro minder zou kunnen als je heel erg oplet.

Ook GWL is best hoog voor een gezin met 1 volwassene en 2 kleine kinderen, ondanks de hoge prijzen nu. Daar valt misschien ook nog 25-50 euro te besparen (kinderen douchen immers al bij zwemles ook toch?). En ze gaan niet laat naar bed neem ik aan, dus de verwarming kan vroeg uit als je vriendin een extra laag aantrekt of een stoov deken koopt.

En inderdaad de huisdieren, dat is een behoorlijk deel van haar inkomen. Valt daar echt niks op te besparen? Wij hebben een hond en een kat, we zijn 25 euro per maand kwijt. Wel heel goed dat ze spaart voor onvoorziene dieren kosten, maar ook wel heel veel (600 euro per jaar?). Vaccinaties hoeven niet perse bij de dierenarts maar kunnen ook bij een groot tuincentrum bijvoorbeeld. Dat scheelde bij ons heel veel geld (bijna de helft).

En ik denk dat ze recht heeft op kindgebonden budget? Of zit dat al in het inkomen?

Ik denk dat je het moet zoeken in per kostenpost een kleine besparing. Dan kom je er ook! Het is wel echt een klus, maar het geeft echt veel rust als je het financieel gewoon redt zelf.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Met het kleine beetje dat er te bezuinigen valt gaat ze haar kasboek niet kloppend krijgen. Ik zou oprecht nog een keertje goed naar de inkomsten kant kijken:
    Krijgt ze alle toeslagen waar ze recht op heeft? Inderdaad die ex proberen alimentatie te laten betalen. Zijn er gemeentelijke kwijtscheldingen die ze niet krijgt maar wel echt op heeft?

Anders zijn er maar 2 opties: ander werk/meer werken, of het huis verkopen en een huurwoning zoeken. Dit zijn heel reële opties. Als ze het niet snel op de rit krijgt gaat de bank het huis verkopen. Dat is niet binnen een maand maar wel binnen een jaar. En dan zit je zo ver in de schulden dat het bijna niet meer te overzien is

Neuzeke en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Ik vind 600 euro per jaar sparen voor dierenarts kosten wel reëel. Onze katten zijn al geregeld met spoed naar de dierenarts gegaan en dan waren we zo 2000 euro armer. (We hebben wel een verzekering trouwens) En zolang het niet uitgegeven word is het ook weer een extra spaarpotje.

Featherr, Marti en Huismuisie vinden dit leuk.
  9. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Als je al niet kunt sparen en het beetje wat je kunt sparen gaat naar je huisdier dan gaat er toch iets mis denk ik. En ja, er kunnen heel hoge kosten zitten aan een kat. Maar serieus, ervan uitgaande dat een kat 10 jaar oud wordt gemiddeld, zou je dan 6.000 euro kwijt zijn per kat. Nou, wij hebben al katten sinds heel lang en zijn echt geen 6.000 euro per kat kwijt geweest hoor. Maar goed, dan heb je inderdaad de buffer voor overige zaken. Misschien is het nog een optie om te kijken of de huisdieren nog te verzekeren zijn? Ziektekostenverzekering bedoel ik dan? Als je geen buffer hebt kan dat fijner zijn dan het geld opzij zetten.

edit…ze kan natuurlijk ook wel 10 katten hebben dus mijn berekening gaat niet op dan…hoop van niet eigenlijk.

10. Chechi

Chechi Niet meer actief

Haha denk dat dat erg verschilt per kat! Als je een ongelukkige treft ben je wel de Sjaak.. Wij hebben een kat die ons jaarlijks minimaal 1000 euro kost vanwege medische onkosten. In z’n beste jaar kostte hij ons 2500. Hij had toen 3 operaties in een jaar tijd. Het is dat wij het kunnen betalen, maar we zouden voor een dilemma staan als wij het financieel niet zo goed hebben en wel deze kat. Hij is nu 8 jaar en heeft ons al een kleine luxe nieuwe auto gekost.

Sado en Ysabella vinden dit leuk.
  11. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Wow…nou, ik moet zeggen dat ik dol ben op onze kat…maar ik denk toch niet dat ik dat zou betalen. Op een gegeven moment houdt het gewoon op. Hoe zielig ook. Maar dat komt ook omdat wij dan heel veel zouden moeten laten, we hebben het geld niet over. Het zou een heel moeilijke keuze zijn, maar ik denk toch echt dat we ervoor zouden kiezen om de kat dan in te laten slapen of iemand zouden zoeken die het wel kan missen en graag een lieve kat wil.

*Ga nu gelijk Tiger heel hard knuffelen*

Chechi vindt dit leuk.
  12. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Als je voor huisdieren kiest ben je er ook verantwoordelijk voor en je financiële situatie kan helaas veranderen, maar ik hoop wel dat ieder die een huisdier aanschaft zich van te voren bedenkt wat dat financieel kan betekenen en of je dat kan betalen.

Ik zou trouwens tot 3000 sparen en als het dier dan weer eens naar de dierenarts moet weer sparen tot 3000 euro.

Nogmaals 600 euro per jaar apart zetten vind ik niet vreemd. Wij betalen bij OHRA 30 euro pm per kat.

Sado, Zoe123 en NiekeKris vinden dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Ik weet niet hoeveel huisdieren ze heeft, maar misschien kan daarop besparen ook wel? Goedkoper voer, ietsje minder (maar zeker niet niets) sparen?

14. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.048
    17.015
    113
    Ik wilde het net zeggen. Mijn toen-2 jarige ragdoll kater belandde op de intensive care (ik wist niet eens dat het bestond voor dieren:oops:) van een academische dierenkliniek (wederom: had er nog nooit van gehoord…). Een paar dagen verblijf daar, diverse onderzoeken, een operatie en veel medicatie verder waren de totale kosten ruim €3000

Totaal onvoorzien. Hij was van het een op het andere moment doodziek.
    Het kostte flink wat geld, maar ben nog altijd blij dat we doorgezet hebben, hij is nu 4,5 jaar en kerngezond en nog steeds ons lieve, mooie vriendje❤️

bloemetje1, NiVa0230 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  15. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ook onze Siamees heeft - toen hij nog bij ons woonde • ander verhaal - idd voor onvoorziene kosten gezorgd. Helaas zie je dat wel vaker bij raskatten maargoed als je huisdieren hebt, dan horen daar verantwoordelijkheden bij. Al begrijp ik ook dat de kosten voor sommigen echt niet te betalen zijn. Al ben ik van de keiharde mening dat je dan geen huisdieren moet nemen.

Sado en Chechi vinden dit leuk.
  16. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.229
    28.211
    113
    Misschien ligt de oplossing in het niet nemen van raskatten maar gewoon htk-katten. Die van ons zijn ondertussen 7 jaar en onsterfelijk :p

Zuul, Nellie4, Lies1611 en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Onze Europees korthaar had medicijnen die 40/50 euro per maand kosten. En voordat we wisten wat ze had gingen er ook diverse medische onderzoeken aan vooraf, niet extreem duur, maar alles bij elkaar toch aardig wat geld.

Soms heb je natuurlijk al huisdieren voordat je het niet meer kunt betalen. En weg doen is ook zo wat… Soms kan het niet anders, maar ook dan hebben veel mensen hun mening klaar…

18. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Ik heb dat serieus ook weleens gedacht. Je hoort zo vaak bij raskatten dat er iets scheelt en er hoge kosten zijn. Mijn ouders en ik hebben altijd ‘gewone’ katten gehad en die zijn 19,19,18,18 en 16 geworden. Nooit echt grote problemen mee gehad. Nu is dat allemaal niet zo zwart-wit uiteraard maar het is ook weleens door mijn hoofd geschoten.

chrystel73 en suus1983 vinden dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Haha ja dat dus. 17 jaar oud en nooit andere kosten gehad dan sterilisatie en vaccinaties. Zal nooit meer geweest zijn dan een paar honderd euro. Als ze nu ziek wordt vind ik het ook mooi geweest op deze leeftijd.
    Die bij mij thuis werden ook allebei 18 zonder problemen.

20. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ja het voelt voor ons geen optie om onze geweldige lieve kat in te laten slapen. Maar dat heeft ook wel te maken met het feit dat we het financieel dus wel kunnen dragen. Voor ons is het een keuze tussen bijv een extra luxe vakantie of de leven van onze kat. En de kat geeft ons veel vreugde in het leven. Als het een verschil zou zijn tussen zelf moeilijk rond komen en de kat dan zou de keuze alweer anders zijn. Dus dankbaar voor onze financiële situatie.

Huismuisie, NiVa0230 en Merlino vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina