Het klopt ook hoor! Niet altijd natuurlijk. Je hebt kerngezonde raskatten en vuilnisbakkatten met allerlei mankementen, maar het is wel zo dat raskatten vaker gezondheidsproblemen hebben vanwege het fokken in dezelfde genenpoel. Je ziet het bij honden ook veel. maar bedoelde mijn berichtje niet zo serieus hoor, gewoon als grapje tussendoor
Ja denk ik toch anders over. Kijk een beestje van een jaar oud laat je niet zomaar inslapen, maar een kat van 16 aan de dialyse doen vind ik persoonlijk ook veel te ver gaan. Het is een dier denk ik dan, moet wel een beetje leuk blijven.
Is ook zo hè! Dat raskatten vaak minder gezond zijn. Niet alleen bij katten overigens, maar ook bij honden etc. Genetica tussen paren lijken dan te veel op elkaar waardoor het zwakker wordt. Beetje hetzelfde als dat het ook niet best is als wij met onze eigen familieleden kinderen krijgen.
Die van mij had niks wat aan het ras/doorfok te wijten viel, helaas Dus gaat hier niet op. Maar je hoort inderdaad meer (chronische) problemen bij rasdieren.
Maar dan betekent dat dat bijna niemand een kat kan nemen. De meeste mensen hebben geen paar duizend euro ter beschikking om hun kat te kunnen laten opereren oid. En voor de meeste katten is dat ook helemaal niet nodig. Ik vind het dus een beetje een vreemde redenatie. Natuurlijk moet je geld genoeg hebben voor je diertje. Maar je hoeft heus geen duizenden euro’s achter de hand te hebben om ervoor “te mogen kiezen” een huisdier te nemen, vind ik dan in ieder geval.
mijn katten zijn ook geen duizenden euro’s waard.. * duikt weg voor vliegende stoelen * Ik vind ze hartstikke leuk, en ik verzorg ze graag en goed. Maar duizenden euro’s voor een operatie of medicatie ga ik niet doen denk ik. We hebben ook geen apart spaarpotje voor de dieren, ook geen verzekering. Dingen als een gebroken pootje of een infectie gaan we natuurlijk wel gewoon doen. Maar chronische ziekten ga ik niet aan beginnen denk ik. Lijkt me voor zo’n beestje ook niets hoor.. uiteindelijk weet je niet hoeveel pijn zo’n kat heeft of hoe traumatisch prikken en pillen voor ze zijn. En dan rek je hun leven een paar jaar voor toch eigenlijk enkel je eigen behoefte. Ieder moet natuurlijk doen wat hij/zij het beste lijkt voor hun beestjes. Wat ik zou doen is niet wat iedereen zou moeten doen natuurlijk. Ik snap dat de band tussen baasje en huisdier ook heel hecht kan zijn en dat je wel duizenden euro’s neerlegt om je huisdier nog een paar jaar bij je te kunnen houden.
Raskatten zijn echt gevoeliger voor kwaaltjes en andere medische fratsen. Ze worden vaak zo doorgefokt ondanks dat alles via de regels is gegaan. Kijk maar eens op de site van ORHA als je een verzekering wilt afsluiten. Bepaalde dingen worden altijd uitgesloten, dat is niet voor niets. Wij hebben 2 raskatten en bij allebei zijn de ouders getest op van alles. Maar bij de ene moesten dit jaar bijna alle tanden getrokken worden en is hij de enige kat die nog leeft van het nestje (net 8 geworden en de rest is al +3 jaar dood) en de ander heeft nier problemen fase 4(!) terwijl hij nog geen 8 jaar oud is. En de aanschaf, haha ik heb hier gewoon 1500 euro aan katten rondlopen en dan nog ziek durven worden ook.
Ik stond er ook zo in, maar onze kat is dit jaar ziek geworden en heeft heel wat onderzoeken gehad. En ook medicatie. Er zijn ziektes onderzocht die goed te verhelpen zouden zijn, maar helaas was het waarschijnlijk kanker. Maar voor we daar achter waren waren we ook al bijna €1000 kwijt. (Hij is vrij snel nadat we het wisten overleden, anders hadden we de kanker niet laten behandelen). Paar jaar daarvoor moest z’n poot afgezet worden, die was uit de kom gegaan toen hij van de schutting af sprong, ook geen goedkoop grapje. We stonden ook nog op de lijst om tanden te laten trekken, was ook €600,00, maar zover zijn we niet gekomen. Nu komen we gewoon geen huisdieren meer, hoeven we geen beslissingen meer hierover te maken. Scheelt ook weer
Nee tuurlijk dat snap ik, maar hoe vaak hoor je wel niet dat mensen bijv 2 kittens of pups nemen terwijl ze zelf amper kunnen rondkomen. En klagen over dierenarts kosten en ze bijv niet laten vaccineren. Dan denk ik wel ‘ja hallo..’. Wat had je verwacht. Dat je enkel brokken nodig hebt? Verdiep je dan ook in het totale standaard kostenplaatje.
Zie mijn post hieronder. Ik zie vaak genoeg dat katten oid gewoon niet worden gevaccineerd of dat ze gebitsproblemen hebben die niet behandeld worden. Dan vind ik wel dat je bepaalde standaard kosten mee moet nemen in de verzorging. Denk aan vaccinaties; behandelen van een keer een ontsteking, gewoon de ‘kleine’ dingen. tuurlijk, een kat die opeens chronisch ziek wordt of geopereerd wordt is iets wat je niet voorziet. Maar af en toe dierenarts, check-ups, een controle als het diertje iets mankeert of een ontsteking op loopt, een behandeling als hij aan de dunne is ofzo, Tsja ik vind dat je die verantwoordelijkheid wel moet nemen. Want een hond of kat heeft meer nodig dan alleen voer. En als ik dan weer een of andere zwerfkat in de buurt zie rondlopen dan denk ik serieus mijn hemel.. niet oké.
Oh trouwens. Wel eens met de constatering dat raskatten vaker wat lijken te hebben dan htk katten. Die van ons vroeger hadden NOOIT wat!
Mijn kat is niet gevaccineerd laatste 2/3 jaar toevallig maar 3 x na de dierenarts moeten gaan keer voor stress alles open gekrabd was rond overlijden van R later nog een plekje wat eigenlijk niks was dus alleen prikje voor de jeuk en laatst verstopte darmen en op een hart ruisje na gezonde kat van nu 14 jaar. Wel altijd een binnenkat geweest. Krijgt duurder voedsel waarvan die minder hoeft te eten dus uiteindelijk goedkoper uit.
Mijn poes die ik mee mocht nemen na m’n scheiding kreeg diabetes. Man wat heb ik lopen klungelen met dat beest. Dan had hij weer te weinig of te veel insuline, hypo, enz. En voor ik het wist lag mijn eindejaarsuitkering bij de dierenarts en overleed hij twee weken later… Nooit spijt van gehad maar mennn wat schrijven die artsen toch met een vork
Bij Steenrijk/Straatarm zie je dat ook vaak. Mensen hebben bijvoorbeeld €50 in de week met z’n vijven maar hebben wel 3 honden, een poes en 6 kanaries. Bij wijze van dan. Ik snap dat ook nooit zo goed. Ja, ze geven dan aan dat die diertjes troost bieden en dat is natuurlijk ook zo maar toch…
Helemaal eens. Wij hebben 2 katten en 2 konijnen. Ik zou er nog wel meer willen hebben, maar als er met een paar tegelijkniets zou gebeuren, zou ik dat niet kunnen betalen. Dus dat gaan we niet doen, nog meer erbij. (Wel moeilijk als ik weer een post op fb van het asiel zie )
Nadeel is dat een verzekering echt niet alles vergoed. Al zo vaak gehoord dat mensen ondanks een verzekering voor hoge kosten kwamen te staan. Om die reden sparen wij maandelijks een bedrag.
Ja ik snap dat ook niet zo goed, maar als je al dieren hebt en je komt daarna pas in moeilijkheden dan snap ik wel dat je je dieren niet zomaar laat gaan. (Al geloof ik wel dat veel mensen een huisdier aanschaffen maar daar eigenlijk de kosten niet voor kunnen betalen)