Hoewel mijn dochter nog maar 9 maanden is, stel ik mijn vraag toch in het peuter en kleuter gedeelte. Haar boventandjes zijn nu een stukje door en we zien dat het lipbandje ertussen zit. Ik lees op internet dat het bij sommige kindjes vanzelf wegging doordat de tanden tegen elkaar drukten toen het hele gebit door was, maar bij andere "altijd" een spleet bleef. We twijfelen nu dus om daar iets aan te doen. Aan de ene kant.. liever nu even kort vervelend door het te laten behandelen en dan later geen spleetje en misschien geen beugel nodig, maar aan de andere kant... liever geen ingreep als het vanzelf weggaat. Aangezien jullie kindjes al groter zijn.. wie had dit ook?
Hier een zoon van 20 maand, waarbij we met 9,5 maand lipbandje en tongriempje hebben laten laseren. Inderdaad een dikke spleet tussen de voortanden. Maar ook altijd slecht aangehapt met de bv. In het begin met tepelhoedjes gevoed. Dus afspraak gemaakt en toch laten doen. Het laseren stelde echt geen drol voor. In de tandartsstoel, wattenstaafje met verdoving eroverheen, dan het wegbranden met een soort elektrode ofzo en klaar. Nog geen minuut werk. Het stinkt alleen naar verbrande huid. We hebben dit laten doen bij Kirsten Slagter in Groningen. (Ze is eens per maand in Veldhoven) Zoon vond het vasthouden en stilliggen vervelender dan de behandeling zelf. Na de behandeling moet je soort oefeningen doen, die vond hij wel vervelend, drie maal daags met je vinger over de behandelde plek gaan. Ondertussen is hij 20 maand en staan z'n tanden perfect naast elkaar, allemaal mooi recht. Hij heeft een stuk beter leren aanhappen, krijgt nog steeds de borst. En ik heb ook het idee dat het eten van vaste voeding daarna een stuk beter is gegaan. Owja, te strak lipbandje is vaak in combinatie met te kort tongriempje, wat problemen kan geven met spraak, het schoonhouden van het gebit (en tongzoenen).
@Fristi2012 Dankjewel voor je snelle reactie! Fijn om te lezen. Ik heb al meer over Kirsten gelezen. Denk dat ik haar morgen even bel om te kijken wanneer ze in Veldhoven is. Hoe ging het met jouw zoon na de behandeling wat betreft napijn, buiten de oefeningen om? Pijn met eten/drinken, slapen, enz.? Bloedde het lang? Als het nuttig is, gaan we het doen. Maar ik krijg nu al de kriebels, vind het stiekem erg eng.
Napijn viel wel mee. Die middag kon hij moeilijk aanhappen. Was wat huilerig. We hebben lekker samen op bed gelegen. De dag daarna ging het alweer een stuk beter. Slapen was niet heel anders. Wat betreft eten weet ik het niet echt meer, hij krijgt rapley, af toen nog niet zoveel, maar gewoon hem zelf z'n gang laten gaan. Bloed heb ik helemaal niet gezien trouwens.
Tsja ik heb dat ook jaaaaaren gehad... toen ik 11 was werd gezegd dat dat weg moest en ik dan pas een beugel kon krijgen anders zou alles erna weer terug schieten. Niet weg laten halen, geen beugel gehad... en zo goed als perfect rechtstaande tanden zonder beugel
Mijn zoontje heeft dat ook. Toen hij nog baby was voor bij de tandarts geweest. Die wilde er niks aan doen op die leeftijd, want het kan ook vanzelf goed komen. Nu is hij 4 en gaat al geruime tijd mee naar de tandarts. Inmiddels een andere en ook deze zegt dat het vanzelf goed komt. Het wordt namelijk al minder nu met die speelt tussen zijn tandjes.