hoeveel gemiddeld kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Hettie, 5 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hettie

Hettie Bekend lid

23 aug 2010
    956
    0
    0
    hallo

ik heb een vraag. mijn kleintje is nu 4 weken oud en kon niet goed uit de borst drinken. daarom heb ik na 1 week besloten te gaan kolven en met fles te geven. heel jammer maar hij was meer dan 10 procent afgevallen dus moest wel...

ik kolf nu in de morgen 300 cc en overdag tussen de 200 en 250 cc. ik kolf elke 4 uur. is dit goed wat ik kolf? en om de 4 uur ook? in de nacht kolf ik niet omdat ik dit te zwaar vind. kan dat ook zomaar?

alvast bedankt voor het antwoord

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Baby's mogen onbeperkt BV drinken.
    Om een beetje een berekening te maken hoeveel melk je op 1 dag nodig zou kunnen hebben kan je de volgende formule gebruiken:

150 ml * gewicht van je kindje = hoeveelheid per 24 uur.
    Deel dit door het aantal voedingen en je weet een beetje het gemiddelde wat je kindje per voeding zou moeten drinken. (zo kan je kijken hoeveel je mee moet geven voor een flesje.)

Het ideaaltste met kolven is iedere 3-4 uur en 's nachts niet meer dan 6 uur ertussen laten. Alles natuurlijk met de kant tekening dat het haalbaar moet blijven voor de moeder. Voor jou is maximaal 6 uur te zwaar. Dan bekijk je wat voor jou haalbaar is.

Groetjes Saskia

3. Hettie

Hettie Bekend lid

23 aug 2010
    956
    0
    0
    Bedankt voor het antwoord. Ik laat er 8 uur tussen in de nacht maar dit mag dus niet?

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Niet mogen is erg streng :)

Het ideaalste is niet langer dan 6 uur, maar dat moet wel haalbaar en draagbaar zijn voor de moeder.

Als jij voldoende melk overdag kan kolven dan zou ik in jou situatie die 8 uur gewoon accepteren.

Groetjes Saskia

5. Hettie

Hettie Bekend lid

23 aug 2010
    956
    0
    0
    Overdag kolf ik rond de 200cc.

6. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    #6 Saskia, 6 aug 2012
    Laatst bewerkt: 6 aug 2012
    Hoi,

Kolf je 200cc per keer of over de gehele dag?
    Weet je of je een toeschietreflex hebt?

Als het over de gehele dag is, dan is dat te weinig bij 4 weken.
    Je wilt nu toch wel graag rond de 750 ml of meer zitten.
    Dan is het echt aan te raden om je productie een boost te geven en er even flink tegen aan te gaan.

Tips:
    - Minimaal elke 3 uur kolven. Overdag als het kan vaker. Frequentie is bij het opkrikken belangrijker dan de lengte van het kolven.
    - Dan toch 's nachts niet meer dan 6 uur ertussen laten zitten.
    - Kolf electrisch dubbelzijdig. Je kan deze kopen of een Medela Symfonie huren bij een lactatiekundige in de buurt of zorgwinkel.
    - Masseer je borsten van te voren met een natte warme doek.
    - Als je dubbelzijdig hebt gekolft, kolf je elke borst nog apart, zodat je met je andere hand de borst gelijktijdig met het kolven kan masseren. Doe dit nog 5 minuten bij elke borst.
    - Zorg voor de juiste maat kolfschelp.
    - Zet de kolfkracht zo hoog dat het ongemakkelijk voelt en dan een tandje terug.
    - Kolf op een plek waar het rustig en aangenaam war is.
    - Kolf het liefste naast je kindje of met een foto van je kindje erbij.
    - Weleda heeft een kruidenthee die je kan helpen om je productie op te krikken.
    - Er zijn ook kruidentabletten met Fenugriek en gezegende distel die je kunnen kelpen. (N.B. als deze na 3 a 4 dagen niet helpen, dan helpen ze voor jou helaas niet)
    - Als je geen toeschietreflex hebt, of deze komt laat dan kan je aan je huisarts een neusspray vragen die deze opwekt. (Synto-spray) Je sprayt deze in elke neusgat 1x en gaat direct kolven.
    - Mocht dit allemaal niet werken zou ik een lacatiekundige bij jou in de buurt mee laten kijken bij het kolven om het zo optimaal mogelijk te maken.

Als laatste zou je in overleg met je huisarts evt. Domperidon kunnen gaan gebruiken.

Succes.

Groetjes Saskia

7. Hettie

Hettie Bekend lid

23 aug 2010
    956
    0
    0
    nee ik kolf rond de 200 per keer. dus ik haal de 750 cc per dag wel.
    ja ik heb toeschietreflex deze komt ook snel.

8. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Dan is jou productie prima en kan je gewoon doorgaan zoals je nu doet.
    Ook 's nachts kan jij er dus 8 uur tussen laten zitten. Jou productie lijd hier niet onder.

Groetjes Saskia

9. Hettie

Hettie Bekend lid

23 aug 2010
    956
    0
    0
    nog een laatste vraag. hoe weet je of je de juiste maat kolfschelp hebt?

10. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0

Deel Deze Pagina