Hoi hoi, Een vriendin van ons gaat 11 mei trouwen. Ik ben 10 mei uitgerekend en wij denken eigenlijk om niet naar de bruiloft te gaan. Vrijgezellenfeest ben ik geweest en ook haar verjaardag vanavond woon ik bij, maar de bruiloft is toch wel erg dik bij de uitgerekende datum Nu doen wij vaak iets met vriendinnen, gezamenlijk cadeau. We hebben het cadeau al, en daar betaal ik aan mee. Maar bij dat cadeau (is iets kleins, glazen met hun namen er op en een hele boel versieringen) doen we normaal geld. Nu kreeg iedereen een mail met hoeveel geld iedereen wil geven. Iemand had het over 40 euro per persoon, de ander 35 euro en de rest heeft nog geen reactie gegeven. Als reden erbij: we zijn de hele dag uitgenodigd. Mijn moeder vond dat best veel, en ik en mijn vriend ook helemaal omdat we niet op de bruiloft zelf zijn en het ook niet zelf geven. Zouden jullie nog wat geven? En zo ja hoeveel? Dank voor de tips
Uhm moeilijk ook omdat jullie er niet de hele dag bij zijn. Wij zijn een keer op een feest geweest, dus gewoon in de avond toen hebben we 50 euro gegeven. Denk dat als ik jullie was rond de 25 euro zou geven, je bent er niet bij en hebt ook al meegedaan aan een gezamelijk kado.
Ik ben het met bovenstaande eens. Als we de hele dag zijn uitgenodigd, doen we meestal 50 euro. Maar aangezien je niet kunt gaan lijkt mij 20-25 euro prima. Op mijn eigen bruiloft hadden we ook een paar afzeggingen, maar dat waren eigenlijk alleen avondgasten, sommigen hebben toen wel een kaart gestuurd met 10 of 20 euro erbij.
Als een van mijn vriendinnen zou gaan trouwen zou ik 50,- geven, ongeacht ik er die dag nou wel of niet bij kan zijn.
Ik vind dat het niet te maken moet hebben of je er nou de hele dag bent of alleen op de avond. Ik kijk altijd naar de band die ik heb met de personen waar ik ben, als het mijn beste vriendin zou zijn en ik zou er zelf niet bij zijn dan zou mijn bedrag gewoon het zelfde blijven. Ik zou 50 euro geven maar goed dat is dan mening. Vind dat altijd zo raar dat je gaat kijken naar wanneer je precies bent uitgenodigd en hoe lang, zeker als het om mensen gaat die dicht bij je staan
Hoeveel je geeft, kun je alleen bepalen aan de hand van wat je te besteden hebt en van wat je band met het bruidspaar is. Voor mij persoonlijk heeft het bedrag niks te maken met wel of niet naar de bruiloft komen; ik betaal geen entree voor een avondje uit of zo, ik geef een cadeau ter gelegenheid van hun huwelijk.
Ik denk inderdaad dat het meer aan je band met je vriendin ligt dan wel of niet aanwezig. Ik verwacht van sommige genodigden ook niet veel (= onder de 10 euro) maar daar gaat het mij ook niet om. Het is wat ze kunnen missen en anders wat ze je willen geven (= mijn vader betaalt het feest ed). Voor mijn vrienden waar ik close mee ben heb ik meer dan 50 euro over, voor kennissen 25.
Als wij de hele dag zijn uitgenodigd geven wij 50,-- per persoon. Als het om het feest/receptie gaat geven we 25,-- per persoon.
Bedankt voor de tips. Ja eigenlijk zou het niet uit moeten maken of je er een hele dag bij bent of alleen bij het feest. Dit werd dan ook als reden door een andere vriendin gegeven waarom zij 40 euro gaf (ze is alleen). We doen al mee met het gezamenlijk cadeau. Deze vriendin is niet mijn beste vriendin, en naast de verjaardagen, gezamenlijke uitjes met vriendinnen etc. doe ik nooit iets alleen met haar. Zo bijzondere band hebben we dus ook niet. Mijn vriend had nog het idee zelf een kaartje te sturen met 25 euro, omdat wij het ook wel leuk vinden als we wat geven we het ook echt zelf geven. Anders geeft de rest ons geld, en voor mijn gevoel vind ik dat nog onpersoonlijker. Zal ik gewoon kaartje doen met geld erbij? En natuurlijk met gezamenlijk cadeau mee betalen. Haha zo dom dat je soms om zulke kleine dingen enorm kunt gaan nadenken en twijfelen met wat je moet doen. Had er eerder toch minder last van, wie weet komt dit ook wel door de zwangerschap
Wat je ook zou kunnen doen is bij de Xenos zo'n fotohart kopen (van metaal (2,99), daar tussen de klemmetjes het geld en een klein kaartje doen en deze leuk inpakken. Mocht je je goed voelen en nog niet bevallen zijn dan kun je altijd nog beslissen om zelf naar het begin van het feest te gaan, cadeautje te geven, kopje koffie te drinken en weer te gaan. Mocht je je niet goed voelen dan kun je misschien een van je andere vriendinnen vragen of zij het voor je mee wil nemen en namens jullie wil geven.