Hoi dames, Ik ben even nieuwsgierig hoe jullie omgaan met snoep/koek/fastfood/broodbeleg, al het ongezonde eten (niet al het broodbeleg natuurlijk) om maar zo te zeggen. Onze kinderen zijn nog onder de 1 jaar, maar af en toe wordt er al wat toegestopt door opa en oma. Ik kan dit prima loslaten, al had ik het me wel anders voorgenomen. Voor een manier voor de komende jaren ben ik dan ook even nieuwsgierig hoe andere ouders omgaan met alles betreft ongezond eten. Heb je vaste regels? Of laat je het los? Ben je ‘’moeilijk/makkelijk?’’ Bedankt
Ik ben heel makkelijk. Ik hou in mijn hoofd een soort balans bij en doe wat goed voelt: 'Vandaag 2 bekers limonade dus als tussendoortje dan een rijstwafel ipv een koekje' of 'lunch was vandaag spaghetti zonder groente dus met avondeten doen we ten minste 1 soort groente' enz.
Heel relaxed. Ik hou ook van iets zoets, zouts of vettigs op zijn tijd. Dus alles gewoon met mate en in balans en dan maak ik me nergens druk om. Ik leer mijn kinderen het verschil tussen gezond en ongezond voedsel. Ik probeer daarbij geen link te leggen tussen lekker/niet lekker. Dus niet 'wat lekkers' linken aan ongezond. Zo vragen mijn dochters de ene keer of ze een fruitsalade of smoothie mogen maken en de andere keer of ze koek/snoep/chips mogen. Het is allemaal lekker omdat ze het lusten en daarnaast is iets gezond/ongezond. En dat werkt prima hier om balans te houden.
OP zich zijn we redelijk makkelijk. Fastfood eten we weinig, omdat mijn vriend een hartinfarct heeft gehad en we dus verder behoorlijk gezond eten. Wel moeten we "oppassen" met de oudste. Die eet alles wat los en vast zit, maar ze komt nog aan van een glas water. De jongste moeten we bijna "dwangvoeden", slechte eter, superslank. Dus zitten hier regelmatig in een spagaat waarbij we de één moeten verbieden en de ander extra toestoppen.
Wij eten behoorlijk gezond en afwisselend, ze eet graag tomaatjes, paprika en komkommers, ze drinkt ook water.... Dus ze mag ook elke dag een snoepje, ze krijgt ook chips en ze mag op terrasjes of op verjaardagen best 7up of sinas. Als het zo uitkomt eten we bij de Mac. Meestal onderweg op of terug van vakantie. Tot haar eerste verjaardag heeft ze dit allemaal niet gehad. Ze heeft wel vanaf 1 jaar gewoon met de pot meegegeten, dus ook weleens Chinees of pizza. Vanaf haar 3de of 4de ben ik makkelijker geworden. Alles met mate, maar een strak gezond regime vind ik niet gezond.
Zeker de eerste 2 jaar kregen ze daar helemaal niks van. Een zakje haribo oid kregen ze op de kleuterschool voor het eerst bij een vriendje of als traktatie. Thuis zijn ze prima tevreden met rijstewafels, soepstengels e.d. Als peuter kregen ze wel friet, dat eten wij hier sowieso alleen bij de maaltijd dus met groenten en vlees/vis. Maar als baby nooit bij de mac gezeten en ook geen hagelslag of chocopasta op brood. De eerste jaren hebben we een goede basis gelegd voor gezond eten. Wat resulteert in dat ze een bak komkommer als een lekker tussendoortje zien en een emmer snoeptomaatjes de koelkast niet haalt. Wij hebben groenten ook nooit weggezet als iets dat je met de warme maaltijd "moet" eten maar als iets dat je gedurende de dag eet. Als tienuurtje gaat er vaak rauwkost mee naar school en bij de lunch wordt ook groente gegeten. Ook bij de warme maaltijd zijn het gelukkig prima eters maar eind van de middag zitten ze al ruim over de 250 gram groenten heen. Vanavond toevallig bij de mac gegeten maar gedurende de dag al genoeg andere groente op. Een dag zonder groente (of fruit for that matter) komt hier echt niet voor. Niet omdat ik dan stress vlekken in mn nek krijg maar omdat het gewoon graag gegeten wordt hier. Ze zijn nu 9 en 5 en eten dus wel eens bij de mac, mogen gerust hagelslag of chocopasta op brood (alleen de jongste niet vanwege kma) en krijgen elke dag een snoepje. Ze snappen wat gezond en ongezond is en hoe die verhouding ongeveer moet zijn.
Alles met mate En ja bij opa en oma worden ze altijd extra verwend en dan compenseer ik dat thuis weer met wat meer groente en fruit Maar ik ben niet panisch met eten en het hoeft echt niet altijd gezond Wel moeten ze alles proeven
Wij hebben eigenlijk geen regels en ze eten ook geregeld lekkere dingen maar vaak vergeten ze het. Wij hebben nu al 4 weken vakantie en zover ik weet is de snoep trommel nog niet open geweest en koekjes zijn er volgens mij ook nog niet gegeten. Maar ijsjes hebben ze wel lekker veel op haha. Ze lusten heel graag fruit en eten dat veel en ook rauwkost gaat er goed in. Vanmorgen zaten ze om 09.15 aan een ijsje van de ijsbeer op dorp (s middags is het veel te warm om er heen te gaan) Tussendoor lusten ze ook graag hartige dingen zeker met die warmte.
Heel makkelijk. Ik doe daar niet moeilijk over maar alles met mate. En aangezien ik de snoep tomaten, -komkommers, paprika's en worteltjes niet aan gesleept krijg als tussendoortje doe ik dus ook niet moeilijk,over een snoepje meer of minder.
Wij zijn er ook wel vrij makkelijk in geworden. We zijn begonnen net als tuc maar inmiddels is het qua allergieën wat lastiger. Maar als ik smiddags een bord met komkommer, wortel, paprika etc neerzet vinden ze dat heerlijk. Fruitsalade vinden ze ook heel lekker. Maar zoals vandaag patatje en een ijsje toe moet kunnen
Ik ben niet moeilijk. Ze aten hier voor hun eerste gerust wel eens iets van snoep/koek, hagelslag/chocopasta op brood, ze hebben allemaal patat gehad voor hun eerste verjaardag en zijn bij de mac geweest. We eten 1x per week patat dus ja, dan krijgen ze fastfood. Ik heb verder geen regels qua aantal snoepjes per dag. De ene dag eten ze meer dan de andere dag, met dit weer is het vooral (water)ijs en (water)meloen en talen ze verder niet naar snoep/koek. Ze eten goed fruit en groente dus als dat een keer niet gebeurt prima. Qua drinken is het meestal water/melk/limo, maar ook dit verschilt. Met dit warme weer vinden we allemaal ijskoud water het lekkerst. Mijn oudste heeft op zijn vorige verjaardag cola ontdekt, dus die mag nu op een verjaardag binnen het gezin wat cola. Op een terras of op vakantie mogen ze sowieso wel fristi etc. Ohja en bij de opa’s en oma’s worden ze schandalig verwend, heerlijk. Zoals je leest heb ik niet echt een bepaald idee ofzo qua eten.
Hier alles met mate. Elke dag wel een koekje of snoepje, maar ook elke dag fruit en groente. De jongste houd niet van crackers en rijstwafels, biscuitjes dan wel, maar meestal krijgt ze 2x fruit, komkommer vind ze ook erg lekker en soms nog rozijntjes of iets ernaast. De oudste is nu 4 en is sinds kort heel erg bezig met wat is gezond en wat niet. Hij wil nu bijna geen limonade of diksap meer drinken omdat water gezond is. Over iets toestoppen door opa en oma doe ik ook niet moeilijk. Jongste krijgt daar wel eens een liga en doosje rozijntjes op 1 middag. Vind ik ook niet nodig, maar ach... die ene middag in de week dat ze daar is. Ze krijgt er verder niks van en heeft nog steeds het liefst lekker fruit. Ik kan haar bijv. tijdens het winkelen ook echt niet zoet houden met een koekje, maar juist wel met een bakje druiven. Het is dus ook heel kind afhankelijk. Bij de oudste had ik voor het eerste jaar al gedoe met groente en fruit, hij wilde alleen maar gepureerd en geen stukjes, hij at juist heel goed boterhammen. De jongste eet bijna alles qua groente en fruit, zit juist weer wat te meuten met boterhammen, wil nog geen korstjes eten enz. Op patat of pannenkoeken is zij bijv. nog helemaal niet zo dol, zij krijgt daar dus altijd groente of fruit bij. De oudste at toch geen groente of fruit, dus voor hem deed ik die moeite niet. Ik probeer er om te denken dat ze sowieso elke dag 1x als tussendoortje fruit eten en zeker nu in de vakantie zie ik verder veel door de vingers, als de oudste dan 2x per dag een snoepje eet of koek, snoep en ijsje op 1 middag kan ik me daar niet zo druk om maken. En de jongste heeft afgelopen week met smaak haar eerste ijsje weg zitten bunkeren, heerlijk vond ze het. Verder krijgt ze bijna altijd griekse yoghurt, dus ik denk dat vooral de balans het belangrijkste is, gewoon alles met mate.
In de eerste 1.5 jaar kreeg hij geen friet, snacks, chips of snoep. Daarna at hij als tussendoor vooral soepstengel, rijstwafel. Hij mocht wel een hapje koek. Hij kreeg geen potjes en proefde altijd alles. Hij is nu 4 en proeven is nog steeds een magisch woord, zodra je zegt proeven staat er iemand naast je. Wat lekkers is hier net zo goed brood, soepstengel, komkommer, tomaat, fruit etc als koekje. Op een feestje of bij opa en oma eet hij wel wat meer lekkers maar aangezien dat niet vaak is vinden we dat geen probleem. Betreft drinken is het vooral water, met het warme weer heb ik ook geen probleem met wat ice tea (met extra water) of een waterijsje. Alles met mate dan zit je goed
Ik ben niet zo makkelijk met koek, snoep, chips, limonade en zoet broodbeleg. • Zoet broodbeleg is alleen voor in het weekend en maar op 1 boterham/bolletje per maaltijd. • Snoepjes zijn altijd wel in huis, maar worden zeker niet elke dag gegeten. Zelfde geldt voor koekjes. We hebben altijd wel biscuitjes, maar die mogen ze niet elke dag. • Chips alleen in het weekend, maar niet standaard. Soms mogen ze chips, soms niet. • Uit school wordt er altijd eerst fruit of rauwkost gegeten voordat ze bijv. eens een snoepje mogen. • In het weekend hebben we altijd “weekendkoeken” (stroopwafels of cakejes ofzo, wat luxer dan gewoon biscuitjes in ieder geval) en drinken we gezellig met elkaar koffie. Dan mogen ze uiteraard ook wat lekkers. • Drinken bestaat uit melk, water of thee. Maar dat is voornamelijk omdat dochter niet zo’n sterk gebit heeft en al 3 gaatjes heeft. Op advies van de tandarts dus gestopt met suikerhoudende dranken. Verder mogen ze op verjaardagen en overige feestjes van alles wat er wordt aangeboden eten. Ze vinden het prima zo en vragen bijna nooit om koek of snoep. Eigenlijk doe ik het met mijn kinderen net als mijn moeder vroeger met mij deed. Het was bij ons geen gewoonte om dagelijks een snoepje of dropje te eten en dat heb ik zo gehouden, ik eet bijna nooit snoep en koek.
Het eerste jaar vrijwel niks aan zoetigheid ed. Toen de meiden 1 werden hebben we beide keren frietjes gegeten. De oudste vond er niets aan, de jongste eet het liefst elke dag friet Ik merk dat ik in de loop van de jaren wat makkelijker ben geworden. Bij de oudste lette ik heel goed op, probeerde ik zo veel mogelijk zoetigheid ed te vermijden. Het laatste jaar ben ik dat makkelijker in geworden. Wel hebben we een paar 'afspraken': Alleen in het weekend ook keuze uit het 'weekendmandje' = zoet beleg. Dit hebben we ingesteld na 2x per dag drama omdat mevrouw een speculoos verslaving heeft. Snoep is voor in het weekend. Soms krijgt ze op woensdagmiddag een extra snoepje. 's ochtends word er fruit gegeten. 's middags keuze tussen fruit, koekje, rozijntjes oid. Drinken is hier water of limonade. De oudste maakt hier zelf een prima balans in. De jongste lust alleen water. Eerst groente en aardappelen eten, daarna vlees. Anders wordt het vlees opgegeten en de rest niet. (Vooral de jongste is een vleeseetster) Dit werkt goed hier. Fastfood eten we niet zo vaak. Ik zorg dan wel dat er ook wat groente bij op tafel staat.
Best makkelijk. Ze mag bijv een boterham met Chocopasta als lunch als ze smorgens der boterham met iets gezonds erop op heeft. Zo niet dan krijgt ze iets gezonds (kaas, worst etc) N mag dat ook maar die word zo gelukkig van zijn boterham met smeerkaas of appelstroop dus die krijgt dat vrijwel altijd. Smiddags mogen ze rond 15:00 uur een koekje of snoepje en in het weekend krijgen ze een bakje chips. En in het weekend krijgen ze gerust 2x een koekje of een snoepje en een koekje. Fruit eten ze hier heel graag. N houd absoluut niet van de rauwkost, C eet graag worteltjes of komkommer. Groente worden hier tijdens het avondeten goed gegeten. Dat maakt het dat we er wel makkelijk mee zijn.
Ik zit tussen moeilijk en makkelijk in denk ik. Qua brood moeten ze van mij vrijwel altijd hartig beleg. In het weekend mogen ze tijdens het ontbijt zoet. Maar de zelfgemaakte jam (zonder extra toegevoegde suiker), mogen ze wel doordeweeks. En als er vriendjes/vriendinnetjes zijn ben ik ook wel wat soepeler. Op vrijdag hebben we altijd vrijmibo. Dan hebben we chipjes, toastjes en nootjes en eten de kinderen daar ook van mee. Maar ze mogen altijd pas pakken als ze hun groente op hebben. Elke middag krijgen ze iets lekkers. Dit kunnen rozijntjes, een biscuitje of één snoepje ofzo zijn. Snoepjes vrijwel nooit, want heb dat niet zo vaak in huis. En rond 16.00 krijgen ze een flinke bak met rauwkost. Ze krijgen smiddags één beker limonade en de rest van de dag mogen ze water/thee/melk drinken. Maar op feestjes en bij opa/oma’s laat ik alles los. Fastfood eten we vrijwel nooit.
Tot 1 jaar wilde ik liever geen onnodige suikers voor mijn kindje en de rest wist dat ook. Nu met 1.5 ben ik iets makkelijker, maar dat heeft wel zijn redenen Hij is gek op groente en is niet perse een zoetekauw. Hij wordt net zo blij van een stukje komkommer als van een koekje bijv. Wij hebben zelf zelden echt slechte dingen in huis en de keren dat we dat wel hebben mag hij best iets ervan proeven. Laatst had mijn oma hem de bekende lange vinger (met kaneel) gegeven en daar loopt hij dan een uur mee in zijn handjes om rustig te knabbelen....nou prima dus! Wij vonden het belangrijk dat hij verantwoord met snoepen om zou leren gaan en tot nu toe gaat dat goed, al zullen we in de toekomst vast nog weleens moeten bijsturen.
Zelf vind ik ons heel soepel maar anderen vinden dat wellicht niet. Kinderen eten enkel zoet broodbeleg helaas dus ben ik strikter met de rest. Snoep heb ik niet in huis. Nu het vakantie is en warmmmm krijgen ze elke dag een ijsje. Soms een koekje. Ik let vooral op niet-natuurlijke toevoegingen. Liever een glas sap dan met zoetstof gezoete limo bv. Overigens drinken de kinderen water en thee. Gaan we weg en kopen we iets dan mogen ze zelf kiezen. We eten zelf in grote lijnen ook zo. Gezond in de basis en dan soms minder gezond ha ha ha
Ik laat het voornamelijk aan zoon zelf over. Ik bied verschillende dingen aan en hij kiest waar hij zin in heeft. Over het algemeen is dat redelijk gebalanceerd. Heel soms stuur ik wat, maar ik probeer zijn eigen gevoel voor wat hij wil niet te veel te verstoren. Ik vind het heel belangrijk dat hij leert hoeveel honger hij heeft en wat hij dan wil eten. Soms wil hij dan een koekje of pakje toastje en soms wil hij dan een paprika of een banaan.