Hoeveel gewicht heeft de cito/iep toets

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 16 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Ik zeg niet dat hij naar de mavo moet. Ik reageer op jouw bericht dat je blij bent als de havo al zou lukken. De meeste scholen die ik ken hebben dakpanklassen in de brugklas. Dus TH/havo en havo/VWO . Juist voor kinderen waarbij twijfel is zoals bij jou is dat een mooie optie. Vanaf het 3e jaar gaan ze dan volledig dat niveau volgen. Ze krijgen in de dakpan niet les op 2 niveaus hoor. Het niveau hangt er een beetje tussen. En ze krijgen vaak 2 cijfers (op beide niveaus). En juist op een lager niveau is veel meer structuur, meer uitleg en herhaling. Hoe hoger het niveau hoe meer ze van hem vragen (met name op het gebied van zelfstandigheid en zelfredzaamheid).

Dubbelgeluk en Zonnestralen vinden dit leuk.
  2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.356
    113
    Vrouw
    Hoe ze het vorm geven op deze school is een goede vraag om te stellen. Het krijgen van 2 cijfers heb ik ook gehad. Het zou mooi zijn als de klassikale lessen van boven naar beneden gaan. Ik heb zelf in de brugklas gehad dat de lessen op mavo niveau waren. Daarbinnen moest je dan 8 gemiddeld staan om af te stromen naar een school die de lessen hoger gaven. Ik heb ook een brugklas gehad wat mavo/havo/vwo was. Daar kreeg je de boeken aan een kant van de helft. Dus of mavo/havo of havo/vwo. Hoe ze het organiseren in de klas is wel een puntje van aandacht. Die laatste school is misschien ook wel 1 waarmee ik contact kan opnemen als ik mij niet kan vinden in de aanbevelingen.

Amberxx vindt dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik zou denk ik toch bij de basisschool aan de bel trekken t.a.v. de huidige aanpak. Weet de directie hier al van? Als hij zo ongelukkig is, zal dit zich ook reflecteren in de resultaten. Daarnaast heb je nog 3 kinderen die waarschijnlijk naar deze school gaan, dus ik zou het belangrijk vinden om daar weer vertrouwen te krijgen.

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Deze jongen zit in groep 8 en dat is al op de helft. Bijna klaar dus. En dan stelt groep 8 ook niet meer zoveel voor. Feitelijk gaan ze een half jaar leuke dingen doen in het kader van het afscheid (musical, kamp, andere activiteiten en voorbereiden op de middelbare). Ze baseren hun advies op alles wat een kind de afgelopen jaren heeft laten zien. Niet op een paar maanden groep 8. Of één score. Het advies is een totaalplaatje van het kind. En zaken als werkhouding en inzet zeggen op de lange termijn meer dan alleen intelligentie.

En mijn ervaring is dat school hun aanpak echt niet gaat veranderen omdat het niet past bij een bepaald kind. Zeker omdat hier ook nog bijzondere omstandigheden zijn (ass en hb). Die hoeven op de andere kinderen niet van toepassing te zijn. Dus die hebben wellicht een prima tijd op school. Tijdens een gesprek krijg je vaak mooie woorden. Maar geen enkele school is voor ieder kind passend. En als jij geen vertrouwen hebt kan je elders kijken. Mijn ervaring is dat de uitvoering ook heel erg afhankelijk is van de leerkracht.

To hij is bijna klaar en heeft straks een nieuwe start op de middelbare. En dat kan echt nog alle kanten op hoor. Bij autisme hebben ze vaak gewoon wat meer tijd nodig om volwassen te worden.

5. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    869
    599
    93
    Dat had mijn oudste al toen ze door omstandigheden van VWO naar havo ging.

Bij mijn jongste (groep 6) twijfel ik ook over of deze school wel zo fijn voor hem is. Maar wat hij zoekt wordt waarschijnlijk op geen enkele school aangeboden en zeker niet hier in de buurt. De groepssamenstelling is ook echt beroerd en er wordt veel gepest. Maar op een nieuwe school is hij waarschijnlijk ook een buitenbeentje. Dus wat is wijsheid? Hij voelt zich niet altijd fijn in deze klas maar wil ook echt niet weg.
    Nu wel een externe plusgroep gevonden waar hij zijn bèta interesses kan gaan botvieren want naar de plusklas op school mogen alleen een paar rustige meisjes en er mogen er sowieso maar 2 per klas en ze willen hen hun plekje niet afpakken :mad:
    Heb gelukkig een cjg contactpersoon volledig achter ons staan, in maart wordt hij getest maar of daar wat mee opgelost wordt...
    Binnenkort met hem iig de vraagstelling van de rekencito oefenen want hij kan rekenen als de beste maar vindt de vraagstelling vaak afleidend. En gun hem wel echt een VWO advies want na de ervaring met de oudste weet ik dat de havo niet bij hem past. Zij zit nu ook een jaar zich te vervelen tot ze eindelijk naar de uni kan (doet nu propedeuse op hbo).

Hier gaat de vlag wel uit als we de basisschoolperiode achter ons kunnen laten.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Alleen in groep 6 was er sprake van onderpresteren, toen ging hij met zoveel tegenzin heen. Datzelfde jaar is hij doorgetoetst om te kijken of hij alvast versneld door kon naar groep 7. Dat mocht, maar dan moest hij in de meivakantie alle behandelde stof zelf inhalen, dus niet voor gekozen, want dan direct daarna al een belangrijke cito, dat zagen we niet zitten.
    Vanaf groep 7 en 8 weer allemaal tienen en I+ scores op de cito. Maar alsnog werd er moeilijk gedaan over vwo, want hij had in groep 6 een III op begrijpend lezen:cry::roflmao:.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Ze schrijft dat hij in groep 7 zit.
    Dus toch nog anderhalf jaar op een school waar ze blijkbaar weinig doen.

Ik had mijn biezen gepakt als het nou al zolang gaat en je waarschijnlijk nog meer kinderen daar hebt zitten en zo ontevreden was. Alsof school opeens 180 graden omslaat de komende anderhalf jaar.
    Misschien een prima school voor gemiddelde kinderen of richten ze zich ergens anders op, maar anders zou ik daar niet aan blijven modderen.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Hier gaat ook de vlag uit wanneer dit half jaarverslag op zit.

Er Is volgens geen musical, geen kamp meer. Uitzingen. Gelukkig in het komende half jaar nog meer vakanties, vrije dagen en nog wat studiedagen.

9. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.356
    113
    Vrouw
    De tweede laat veel makkelijker zien wat hij kan. Daardoor wordt hij beter gezien. Hij heeft wel meer nodig om te ontwikkelen. Dat proberen we nu oa met school voor elkaar te krijgen. Dochter gaat met veel plezier naar school.

Ze gaan nog overleggen met het onderzoeksbureau. Ik verwacht geen 180 graden omslag. Maar misschien snappen ze dan beter wat hij nodig heeft. Het punt waar ik vooral problemen mee zou hebben is als hij hierdoor niet op een plek die bij hem past terecht komt. Dat gaat over nog een veel groter stuk van de toekomst.

bulakgirl vindt dit leuk.
  10. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    869
    599
    93
    #30 Consuminderma, 18 dec 2024
    Laatst bewerkt: 18 dec 2024
    Ik hoop zo dat hij een fijne middelbare schooltijd krijgt, het is hem zo gegund!

Wij moeten nog 2.5 jaar. Net gesprek met juf gehad, zij ziet ook wel dat hij niet op zijn plek is maar de vraag is of dat op een andere basisschool wel zo is. Toch weer gehad over versnellen om daarna een tussenjaar op middelbare school te doen maar hij is nogal van het pad volgen zoals het hoort dus of hij daar flexibel genoeg voor is? Gelukkig is zijn werkhouding tegenwoordige prima dus daar zijn we al een eind mee opgeschoten:thumup:
    Ondertussen staat het whiteboard hier thuis vol wiskundige formules en berekeningen waar ik geen bal van snap. Man wel hoor dus het is niet allemaal onzin.:roflmao:

11. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    869
    599
    93
    Dat gaat toch ook helemaal nergens over he, die hebben er dan ook weinig van begrepen...

suus1983 vindt dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Bedankt!!

Met wiskunde moet je ook niet bij me komen hoor:roflmao:

Fijn dat zijn werkhouding beter is! 2.5 jaar is nog een lange tijd. Verandering van school is geen garantie helaas.

Ben bang dat het voor veel hb kinderen toch veel aanpassen gaat worden en dan hopen dat het gaat.

Consuminderma vindt dit leuk.
  13. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.356
    113
    Vrouw
    Ik heb inmiddels het volgende gevonden"

Moet het schooladvies van een leerling worden bijgesteld als het toetsadvies een half advies hoger is?

Ja, ook bij een half advies hoger moet het schooladvies worden bijgesteld. Bijvoorbeeld: Je hebt een leerling die als schooladvies havo heeft gekregen en als toetsadvies havo/vwo. Je stelt het advies bij naar havo/vwo. Alleen als je de bijstelling niet in het belang van de leerling vindt, dan kan je besluiten dat het schooladvies blijft zoals het was. Je moet uitleggen waarom je dit besluit neemt.

Krijgt een leerling een heel advies hoger dan het schooladvies? Bijvoorbeeld: een havo-schooladvies en een doorstroomtoetsadvies vwo?
    Je bent verplicht om dit bij te stellen naar vwo. Wanneer je kiest voor havo of havo/vwo, moet je dit onderbouwen.

Daarbij heb ik ook een school gevonden dat zegt op het hoogste deel van het advies in te zetten. Deze school heeft ook protocollen voor ass etc.

Consuminderma vindt dit leuk.
  14. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Hier krijgen ze les op het hoogste niveau, dus havo/vwo krijgt les op vwo niveau.

Amberxx vindt dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Dat is hier ook bij de dakpanklassen. Sinds dit jaar biedt school ook weer klassen met een enkel niveau aan. Zoon zit in een havo klas, maar hij heeft trouwens wel precies dezelfde boeken en lessen als zoon en dochter hadden in vwo. Maar dan zullen de toetsen wel anders berekend worden.

Deel Deze Pagina