Hoeveel gooien jullie weg aan etenswaren?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 18 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wij gooien helemaal niets weg. Ik vind het zonde voor het milieu en daarnaast is het eten hier 3x zo duur als in Nederland :confused:. Ik doe dus heel bewust boodschappen en alles wat we kopen eten we op. De kinderen zijn zich er ook heel bewust van dat we niets weggooien, als je iets op je bord legt of uit de koelkast haalt, dan eet je het op ook.
     
  2. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Ik probeer zo min mogelijk maar in de praktijk gebeurd het wel eens. Iets wat ik vergeten ben in de koelkast ofzo. qua avond eten blijft er weinig over of ik vries in. Soms was restjes groente maar dat gaat naar de konijnen meestal. Brood ook of geef ik aan de vogels.
     
  3. Lynne182

    Lynne182 Bekend lid

    7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Alles wat ik over heb gaat naar de overbuurvrouw. Oud vrouwtje van 92 die nog op zichzelf woont. Hoe dankbaar dat ze is voor een bordje warm of een kommetje soep. En voor mij voelt dat enorm goed om te brengen.
     
    sprits, Zonnestralen, Louise11110 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.125
    15.631
    113
    Vrouw
    Ik heb geen vast recept eigenlijk.
    Ik doe maar wat :roflmao:

    Vandaag heb ik het volgende gemaakt.

    500g aan brood, dino koeken, peperkoek, speculoos en wat cornflakes.

    750ml melk.

    Doordat er peperkoek en speculoos inzat heb ik geen suiker gebruikt of kaneel.

    7 eieren.

    Handvol rozijnen en 1 appel.

    50 min op 200 graden.
     
    Paardenbloem, NdNk, Iertje81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.021
    113
    Ik maak ook vaak broodpudding. Vinden wij erg lekker! Maak er meestal een appelkaneel versie van, maar soms ook gewoon "plain".
     
  6. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.125
    15.631
    113
    Vrouw
    Leuk als ze het ook echt opeten en er van genieten.
    Ik bracht vroeger vaak bij men opa (97 jaar) maar ondervond dat hij het vaak te lang liet staan.
    Zou niet willen dat hij er ziek van word, dus daar zijn we mee gestopt.

    Dessertjes eet hij wel altijd direct op :D.
     
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.021
    113
    Ontzettend lief van je!
     
  8. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.355
    12.049
    113
    Vrouw
    Brood zelden. Dat gaat gewoon op, als broodpudding, tosti's, wentelteefjes of wordt geroosterd.
    Gekookte aardappelen worden opgebakken.
    Maar van de gekookte groente veel te veel. Mijn kinderen eten echt veel te weinig groente, ze houden er niet van. Dus eten ze daar te kleine porties van. En kook dus regelmatig te veel van. Zo ook vanavond. Er zijn weer een paar scheppen spruiten de kliko ingegaan. Dat ga ik echt niet invriezen of de volgende dag opwarmen. Lijkt me niet lekker.
    Pastagerechten en nasi oid gaat wel d vriezer in.
     
  9. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik zet de staafmixer erop en dan is het “potjes-style” de volgende dag en gaat er hier ineens een kilo in ;)
     
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.600
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dit.

    Wat we normaliter weggooien aan groen zijn de onderdelen die je niet eten kunt.

    Helaas zit de jongste nu in een fase dat ze weinig eet. Dan biedt ik het i.p. later nog een keer aan, zowel aan haar als aan de oudste. Vaak gaat het dan alsnog op, maar zeker brood is na een paar uur echt taai/hard meestal (ligt er wel een beetje aan welke soort) dus dat wordt momenteel vaker weggegooid dan me lief is.
    Restjes van 's avonds worden i.p. bewaard en dan de volgende dag gegeten als het niet zo heel veel is. Als het meer is wordt het ingevroren.
    Enige wat echt niet meer lekker is de volgende dag is spaghetti (dat is dan hard geworden). Maar dat gaat gelukkig ook nagenoeg altijd schoon op :)
     
  11. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Thanx ❤️
    Ik ga het eens proberen.
    Moet je het dan in schaaltjes doen? Blijft het lobbig? Of is het zo hard als een taart/cake?
     
  12. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    Ik zit je posts hier eigenlijk met verbazing te lezen. Drinken ze een halve liter samen, en dan volgende dag toch gewoon de rest? Ik weet niet hoe vaak je boodschappen doet, maar verse melk is tegenwoordig toch al gauw anderhalve week houdbaar (en je kan het daarna nog wel drie dagen vertrouwen ;)) dus dan neem je toch gewoon een pak of 4 mee en je ziet wel wat je aanvult?

    Net zo met broodbeleg. Buiten verse vleeswaren kan ik weinig bedenken wat binnen 3-4 dagen op moet. Wat gooi je na die termijn weg dan?
     
    Evanesco, citroenrasp en tuc vinden dit leuk.
  13. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Olie en knoflook in de pan, spaghetti erbij en dan knijp ik er wat tomatenketchup overheen. Kaas smelten en smullennnn maar!
     
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.600
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Je bedoelt met spaghetti die al een dag staat en hard geworden is?
     
  15. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Mijn spaghetti word eig nooit hard, maar ik dacht dat ze mss wat droog bedoelde. Ik maak nooit kale spaghetti, bij mij zwemt alles in de groente en saus.
     
  16. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.125
    15.631
    113
    Vrouw
    Ik doe dat gewoon in een ovenschotel of taart springvorm.
    Het is tussen de 2. Beetje sappig maar niet plat
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik haal alleen maar verse vleeswaren op brood. En dat is 3 max. 4 dagen na openen niet meer te eten. Is dan verkleurt en ruikt niet meer goed. Ga op maandag en vrijdag naar de slager.
    En het melk probleem is opgelost met de houdbare melk. Ik ga niet als politie agend bij de koelkast staan om te kijken wat ze gedronken hebben en wat ze dus een dag later meer moeten drinken. Dan maar dit en minder lekker maar dan hoef ik a. Niet zoveel weg te gooien en b. Niet zoveel boodschappen te sjouwen.
     
    Louise11110 en Cindy1977 vinden dit leuk.
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.600
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hmm ja daar zit meteen het verschil: de kinderen eten spaghetti zonder saus (wel met veel groente) ;)
    En die spaghetti wordt dus hard als er eens een restje over is en ik dat in de koelkast zet..
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  19. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    In saus bewaren is sowieso geen probleem. Maar ik bewaar ook super vaak een restje voor dochter (die ook het liefst zonder saus eet en het dan ook op een soort monkey platter voorgeschoteld krijgt de volgende dag).
    Gewoon zorgen dat je het afdekt in de koelkast. De dag erna doe ik er een beetje water bij en magnetron met deksel een minuutje. Of ik kook water en “spoel” de pasta ermee in een vergiet.
    Gewoon lekker zacht hoor. Niks droog aan :thumup:
     
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.162
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik probeer er hier wel op te letten. Data van droog spul zeggen mij niet zo veel. Ook van drinken of snoepgoed niet. Ik haal dus nog weleens wat bij de budget food. Dingen die een tht datum hebben van een half jaar of langer, kunnen best 2 of 3 weken over die datum gaan. En droge etenswaren ben ik helemaal makkelijk mee. Mijn vader heeft weleens 5 jaar oude nootmuskaat op zijn eten gestrooid. Maar dat is écht zo'n ding wat ik nóóit gebruik zelf. Het kost ook amper wat. Maar ik vergeet het gewoon te halen. Als ik dat oude potje dan wéggooi- tja, dan heeft hij niets volgende keer ;) .

    In de koelkast gaat het soms nog wel mis. Een komkommer die naar achteren geschoven is, soms bevroren geraakt aan de achterkant. Zonde. Warm eten wat vers gemaakt is (stampotten, pasta's) worden standaard ingevroren- maar een enkele keer vergeten we het s avonds in de vriezer te zetten... dán beland het dus nog weleens in de kliko, met name als er vlees in zit.
     

Deel Deze Pagina