Hoeveel gooien jullie weg aan etenswaren?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 18 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Jeetje wat wordt er veel weg gegooid.

    Ik ga echt niets weg.
    Vandaag nog lasagne gemaakt van een pak dat al 8mnd over datum was. Daar proef je echt niets van hoor.

    Groentes e.d. Gaan ooit nooit weg. Wat vandaag niet op gaat eten we morgen. Of maak er soep van.

    Las net dat iemand spruitjes weg gooit, waarom? Zo zonde.
    Gewoon opbakken, pureren voor in de soep en stamppot van maken.
    Zelfs koude spruitjes in de salade is lekker.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  2. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.217
    3.657
    113
    #62 sidmick, 18 feb 2020
    Laatst bewerkt: 18 feb 2020
    Hier gaat ook wel het een en ander weg.
    We proberen er meer op te letten dus het is al veel minder dan het was. Maar regelmatig vleeswaren en brood. En ook wel erg vaak sla of verkeerd ingekochte groente.
    Ik probeer er weleens een omelet of soep mee te maken maar dat lukt niet altijd.
    Qua avond eren ligt het eraan wat het is en hoeveel er over is. Veelal te weinig voor een portie dus dan word het weggegooit.
    Invriezen doen wij bijna nooit (behalve soep en pastasaus) pasta en rijst kook ik altijd teveel dus dat gaat ook vaak de kliko in.
    Zuivel eten en drinken ze de ene week 5 pakken en dan ineens weer niks
     
  3. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.503
    872
    113
    Let er wel op maar er gaat toch helaas nog wel eens wat de kliko in wat niet nodig was geweest.
    Nu ben ik wel een pietleut met houdbaarheid data.
    Maar we doen ons best, rauwkost dat over is eet ons konijn, groentes voor de soep etc.
    Maar bijvoorbeeld vleeswaren blijft wel eens liggen en gaat over de datum.
    Restjes vries ik alleen van bepaalde dingen in.
     
  4. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.444
    7.285
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Wij gooien weinig weg tenzij mijn vriend boodschappen doet.. hij kijkt nooit wat we nog hebben en koopt dan bijv nog een zak wortels en dan hebben we dus 2 volle zakken die we niet op krijgen. Of hij koopt iets wat ik niet mag of eet en vergeet het dan zelf ook (ligt nu een pak rauwe ham in de koelkast die al een week over datum is maar kan zijn dat hij die nog eet). Dat vind ik wel jammer. Ik eet altijd op het werk en thuis ontbijt ik standaard met hetzelfde wat dus ook wekelijks op gaat. Veel ook ingeblikt of ingevroren.
     
  5. Diazz

    Diazz VIP lid

    28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Wij gooien vrijwel niets aan eten weg.
    Ik kook sowieso altijd ruim, en vries dan een flink portie voor mijn beste vriendin in. Ze eet hier gemiddeld 2 keer in de week mee en neemt dan de bakken met eten mee. Ze kookt dus eigenlijk nooit voor zichzelf, tenzij we op vakantie zijn.
    Mocht het eens een heel klein portie zijn, vries ik het in voor onze jongste voor wanneer wij iets eten wat zij niet lust of mag.
    Groenten, fruit en vleeswaren wat we niet op gaan krijgen ( wat echt zelden voorkomt), breng ik naar mijn vader.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Ik probeer zo weinig mogelijk weg te gooien, al gaat dat nog een eens mis.
    De houdbaarheidsdatum is wel een dingetje bij mij. Ik kan niets eten wat over datum is. Vast iets psychologisch maar er blokkeert dan iets bij mij. Gelukkig gaat er niet veel over datum hier in huis :D

    Ik maak iedere week een boodschappenlijstje a.d.v. de spullen die ik nog in huis / vriezer heb. Hierdoor weet ik precies wat ik nodig heb in de supermarkt. Melk wordt hier ook wisselend gedronken (ligt eraan hoe vaak mijn man thuis eet en of de kinderen pap willen 's morgens) maar ik haal de langst houdbare en dan redden we het met 5 1,5 liter pakken. Soms kom ik te kort maar teveel heb ik vrijwel nooit.

    Groenten koop ik meest ingevroren. Lekker makkelijk en ook geen gedoe met versheid. Als ik verse groenten koop eten we dat zo snel mogelijk. Vlees gooi ik ook altijd in de vriezer.

    Als ik restjes over hou vries ik dat in. Ook kale rijst / pasta. Las hier dat sommigen dat weggooien maar het is prima in te vriezen en in een volgend gerecht te verwerken.

    Wat hier wel regelmatig weggegooid wordt is brood. Mijn man wil geen brood uit de vriezer, dat is niet lekker zegt hij. Maar er wordt heel wisselend brood gegeten waardoor ik soms met oud brood blijf zitten.

    Oud fruit gaat in een smoothie.
    Restjes groenten gaan in kleine bakjes in de vriezer. Altijd handig voor erbij.
    Tegenwoordig gaan ook veel restjes(of ik maak extra veel) naar mijn schoonouders aangezien mijn schoonmoeder steeds meer moeite heeft om te koken.
     
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nu we het toch over weggooien hebben?

    Hoe lang blijft vlees goed in de vriezer? Ik wilde binnenkort de vriezer namelijk weer eens doorlopen en weet dat ik bbq vlees van afgelopen zomer er nog in heb liggen. Dat ga ik dus echt niet meer eten aankomende zomer op de bbq.
    Dus als ik mensen nog blij kan maken met divers bevroren bbq vlees op te halen in A'dam stuur me een pb!
     
  8. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.245
    11.933
    113
    Vrouw
    Serieus? Geloof niet dat dat hier gaat lukken.
    Ik zie de pubers hier al kijken als ik ze morgen gepureerde spruiten zou geven. :(
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wij hebben hier zo een voedsel pentry in de wijk dus ongeopende producten in pak, blik of pot die op datum lopen die zet ik daarin zodat mensen met minder budget het eruit kunnen halen.
    Door dit topic heb ik me wel voorgenomen restjes eten (die niet de vriezer in kunnen) ga aanbieden op de vraag en aanbod pagina van de wijk zodat mensen dat diezelfde dag op kunnen halen om die avond te eten (wij eten vroeg dus dat is best haalbaar) en dingen als vleeswaren die ik zelf niet aandurf en zuivel en eieren enz kan ik daar ook wel aanbieden. Zo te zien zijn er dus genoeg mensen die die dingen wel eten dus liever weggeven aan iemand die het kan gebruiken dan weggooien.
     
    Diazz vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Vandaag heb ik uiensoep gemaakt. Man vind deze niet zo lekker uit de vriezer dus na 2 flinke koppen voor hem en 1 kop voor zoon waren er nog 3 flinke koppen over. Die heeft man vanavond naar mijn ouders (2 bakken) en oma (1 bak gebracht) die hoeven morgen niet meer te koken.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  11. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.245
    11.933
    113
    Vrouw
    In wat voor soep doe je ze dan?
    En als je ze opbakt, wat doe je er dan bij? Ik wil wel tips, want ben geen held in de keuken:oops:
     
  12. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Haha ik ook niet hoor.

    Bij op bakken doe ik dat met champignons, ui en knoflook.
    Ik eet geen vlees maar begrijp dat spekjes ook lekker zijn.

    En dan als bijgerecht.

    Ik doe ze wel eens in de broccoli soep, zoete aardappel, linzen. Als het er het niet te veel zijn kun je ze in elke soep wel verwerken.

    Of in de couscous, maar dan wel op de originele manier van couscous maken.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  13. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Dat soort problemen heb ik ook altijd. Ik wil het best opmaken maar geen idee hoe het dan weer te combineren ofzo:oops:

    Hier gaat een enkele keer ham of grillworst overstuur en heel soms een restje melk of karnemelk als ik niet goed op de datum heb gelet.
    Kleine, niet bewaarbare restjes warm eten gaan wel de kliko in. Alles wat nog enigszins in de koelkast of vriezer kan, geef ik aan mijn moeder die alleen is en daardoor regelmatig niet hoeft te koken.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  14. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    @GossipGirlxoxo .... in de vriezer bederft het ook, alleen langzamer. Ik let er niet heel erg op, maar het ligt er nooit langer dan 4 wkn in hier.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dan moet ik het gewoon weg gaan gooien. Best zonde ligt zeker voor 100 euro vlees nog in.
     
  16. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Er gaat vast iemand hier zeggen dat je het nog best kan eten, over 40 jaar ook nog best ;) je kunt het evt ontdooien en er aan ruiken?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Voor mij is het sowieso afgeschreven maar als ik iemand anders blij kan maken, heel graag zelfs.
     
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.951
    7.880
    113
    Vrouw
    We gooien zelden wat weg. Als we wat weg gooien dan zijn het aardappelen, opnieuw verwarmd voedsel dat over is of vergeten voorraad uit de kast. Mijn vriend is erg waakzaam op eten dat drijgt te vergaan en eet het dan meestal op. Ik doe zelf vaak boodschappen waardoor er niet teveel tegelijk in de koelkast ligt.
     
  19. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    https://www.vlees.nl/in-de-keuken/invriezen-en-ontdooien/

    Maar inderdaad in praktijk gebruik ik ook wel eens vlees dat langer in de vriezer zit. Dat gaat dan de avond voor gebruik in de koelkast zodat ik ruimschoots voor het avondeten weet of het nog goed is of niet. Indien niet, wat eigenlijk amper voorvalt kan ik nog snel iets halen als het moet.
     
  20. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Bijna niets eigenlijk. Koop niet te ruim in, zodat het ook bijna niet over de datum kan gaan.
    En wat er over de datum gaat, ligt echt geheel wat het is en hoelang het over de datum is. Maar zoals in dat andere topic een biscuitmix wat een jaar over datum is.
    Dat gaat weg, omdat ik het niet vertrouw en al zeker niet aan gasten serveer.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina