Schema 6 maanden met 3 flesjes

Discussie in 'Voeding' gestart door mama annemijn, 11 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Mama's

Mijn zoontje krijgt nu 4 flesjes op een dag inclusief papflesje en hij krijgt 's ochtends fruit en 's avonds supersapje (fruit en groente sapje) omdat hij nog geen groente lust en bouwen we hier dus mee op. Nu wordt hij elke dag om half 5 wakker 's ochtends en gaf ik hem altijd zijn tut en legde ik hem tegen me aan want hij wil niet meer slapen in zun eigen bedje dan. Nu dacht ik aan een flesje te geven, hier heb ik een tijdje mee gewacht omdat hij eerst gewoon lekker doorsliep en het weer niet aan wou wennen maar hij heb dus vanochtend om half 5 een flesje van 120/5 gehad en toen heb ik hem terug in zijn bedje gelegd, hij heeft 10 min gewoeld en toen is hij lekker terug gaan slapen tot 8 uur! hier was ik wel blij mee want hij slaapt al niet veel dus zun nachtrust heeft hij echt nodig en naast mij slaapt hij ook gebroken. Dit was zijn schema ervoor:

07.30 fles 210/7
    09.30 fruithapje
    10.00 slaapje tot 10.20
    11.30 fles 180/6
    12.00 slapen tot 14.00/14.15
    15.30 fles 180/6
    17.45 supersapje wat binnenkort overgaat op groente
    18.00 slaapje tot 18.15
    18.45 badje
    19.30 pyamapapje
    20.00 naar bedje

Hij werd met dit schema dus om half 5 wakker en vandaag is hij terug gaan slapen tot 8 uur maar was het een rommeldagje met zijn voedingen. Ik tel die fles trouwens niet mee van half 5 want ik ga er ook niet me wekker voor zetten, als hij wakker wordt krijgt hij um en hij zal hem vanzelf wel laten vallen. Nu is mijn vraag aan ouders die al overgestapt zijn op 3 flesje wat hun schema is. Bedankt alvast!

2. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
  3. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb niet zoveel verstand van flesvoeding, maar waarom krijgt je zoontje nog geen brood?

4. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Maar met drie flessen is toch niet zo moeilijk? Zoiets:

7:30 uur fles
    9:30 uur fruit
    11:30 uur boterham en fles
    14:30 uur fruit of tussendoortje
    17:00 uur warme maaltijd/groente
    19:30 uur fles

5. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Hier was het met drie flessen ongeveer:

Ongeveer 9 uur: Papfles
    10.30-11.00: Fruit
    12.00-12.30: Brood
    15.00: Fles 210+7
    17.00: Groente
    19.00-20.00: Papfles

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wij gaven rond die leeftijd nog 4 flessen, weliswaar net overgestapt van BV naar FV en pas begonnen met bijvoeding... (7u-12u-16u-20u)
    Hebben er pas een fles afgehaald toen ze meer bijvoeding ging eten.
    Brood zijn wij pas bij 7 maanden mee begonnen (zoals ook wordt geadviseerd).

7. Jib

Jib Actief lid

15 jan 2011
    141
    0
    0
    ik zou even wachten met het afbouwen van een fles tot je kindje wat meer groente en fruit gaat eten. Gewoon langzaam beginnen met het wennen aan groente/aardappels en brood.
    Als hij nu goed gaat eten dan zou je de fles van 15.30 uur kunnen laten vervallen en eventueel vervangen door een klein schaaltje yoghurt / kwark of een broodkorstje of een beetje fruit.

Ik ben pas vorige week zondag gestopt met de fles van 15.30 uur. Hij begon toen pas goed te eten van zijn fruit en groente.

Hier mijn schema

08.30 fles 210/7
    10.00 2 stuks fruit (vers gepureerd)
    12.30 pap Bambix fijne granen 180/6 (6 scheppen bambix) van het lepetje + een paar stukjes brood.
    15.00 klein schaaltje kwark of yoghurt
    17.00 warm eten (aardappel + groente soms wat vlees erbij)
    19.00 fles 210 /7

Ik heb die speciale papjes nooit gegeven, vraag mij af of het wel de werking heeft die het belooft.

Betreft het avondeten, ik vind het moeilijk om te bepalen hoeveel ik hem moet geven. Hij is een klein hongerlapje en zijn mondje blijft maar open gaan. Het is even zoeken als ik merk dat hij na zijn avondeten nog meer honger heeft geef ik hem nog een klein schaaltje kwark of yoghurt erbij. Het is allemaal gezond dus lijkt mij niet zo'n probleem.

Succes ermee!

8. Amethist

Amethist Niet meer actief

Waarom wil je over naar 3 flessen?

Je kunt pas een fles laten vallen als je kindje daarvoor in de plaats iets anders gaat eten. Bij mijn dochter ben ik pas een fles gaan laten vallen toen ze tussen de middag een boterham ging eten (ze kreeg daar dan een klein flesje melk bij) en in de middag een tussendoortje kreeg. Tot die tijd gewoon 4 flessen.

9. Roos84

Roos84 Actief lid

24 jan 2010
    189
    0
    0
    Ontbijt bv
    10:00 uur fruit
    12.45 uur bvfles en broodkorst
    15:00 uur tussendoortje
    17:00 uur warme maaltijd/groente
    19:30 uur bvfles met pap

Maar mijn dochter wil die bvfles van 12:45u ook al niet meer drinken.

10. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

vraagje jullie kindjes drinken vrij ' vroeg' savonds de laatste fles. houden ze het dan vol tot smorgens?????
    hier ene tijdje wel. maar dan plots fles 20u en terug om 4 u , dus nu gef ik laatste fles om 21u30 a 22 u en komt ze zo rond 6u30 a 7u smorgens.

en boeterhammen lukt dat??? hier niet krijgt ze braakneigingen op. haar groente en fruit mag geen enkel brokje inzitten of ze geeft ook echt over.

hier meestal 3 a 4 flessen en dan fruit en groentepap. dus soms 5 voedingen en soms 6 voedingen.

gr

11. Roos84

Roos84 Actief lid

24 jan 2010
    189
    0
    0
    Ja ze redt het dan wel.
    Ik geef zelf een broodkorst met boter. Dit vindt ze lekker om op de sabbelen.
    Ik werk zelf op een kdv en als we daar beginnen met brood dan doen we hele kleine broodstukjes (kruimeltjes) met boter. Deze dan in de wang/kaaklijn stoppen. Hierdoor gaan ze kauwen en niet gelijk slikken. Dit is vaak wel het reflex wanneer je het brood recht in de mond geeft (tong)
    Heb je dit al geprobeerd?

12. Jib

Jib Actief lid

15 jan 2011
    141
    0
    0
    Ja red hij wel. Slaapt van 19.00 t/m 08.00 uur.

Als ik hem tussen de middag een broodje geef smeer ik die bevroren en snij het daarna in hele kleine blokjes. (bevroren kun je makkelijker klein snijden).
    Inderdaad in de wang stoppen helpt dat hij gaat kauwen.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lijkt me logisch, kind is nog geen 7 maanden.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik snap niet goed hoe een kind van een 'supersapje' groente kan leren eten.

Groente eten is structuur leren kennen, en smaak. Dat leer je niet met een vloeibaar mengsel dat grotendeels uit appelsap bestaat.
    Wat ze l niet verzinnen om ouders geld uit de zak te kloppen zeg!

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Dacht ik eerlijk gezegd ook al... maar ieder z'n eigen manier!
    Het is misschien verstandiger om dan 's avonds wat groenten te mengen met wat fruit, zodat het toch wat zoeter is in eerste instantie? Dan steeds minder fruit en steeds meer groenten..
    Hier maakte ik ook vaak witlof met aardappel en appel, maar volgens mij was ons meisje toen wel al wat ouder (weet het al niet meer precies..). Dan heb je een hapje wat zoet is van het fruit, maar ook de smaak van de groenten komt erdoor.
    Lijkt mij effectiever dan zo'n 'supersapje'... (klinkt als een soort van energiedrankje of zo, haha)

16. Jib

Jib Actief lid

15 jan 2011
    141
    0
    0
    Ik had een tijdje geleden een topic geopend omdat mijn zoontje geen groente wilde eten. Elk soort geprobeerd maar meer als twee hapjes wilde hij niet eten.
    Toen ik het later ging mengen met een aardappeltje vond hij het wel lekker en eet nu best een aardig bakje.
    Ik zou dus niet snel beginnen met fruit door de groente.

17. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Dan nog ben ik van mening dat het beter zal werken dan nu een 'supersapje' te geven om aan groenten te wennen... maar dat is mijn mening! En als je steeds wat minder fruit erdoor doet...

18. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Allereerst bedankt voor alle tips en ik heb nu een superschema! Ik geef me zoontje nog geen brood omdat hij daar nu echt nog geen behoefte aan heeft. Ik wilde er een fles af omdat ik hem nu echt welis groente wil gaan geven maar anders is het allemaal een beetje te veel. Hij kreeg dat supersapje rond etenstijd omdat hij nog geen groente pakte maar ik wilde hem hiermee laten wennen dat hij tussen 5 en 6 iets krijgt en het is gelukt! Hij eet nu al 3 dagen groente dus gaat super en het sapje hebben we nu verplaatst naar smiddags voor tussendoortje. Dit is ons schema nu:

rond 05.45 fles 210/7
    06.15 slapen tot 8.00-8.30
    9.00 fruithapje wisselend per dag met een koekje erdoor
    11.30 fles 210/7
    12.00 slapen tot 14.00-14.30
    15.15 sapje
    tussen 17.00 en 18.00 groentehapje
    18.45 badje
    19.00 pyamapapje
    20.00 slapen.

19. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een supersapjeis trouwens een sapje van fruit en groente van nestle. Het is ook bedoeld voor tussendoor maar ik wist gewoon dat het met groente blijven niet ging lukken en dat we het moesten opbouwen met een flesje en omdat hier ook groente in zit en ook lekker zoet is leek me dat de ideale manier en dit is me niet aangeraden en geheel me eigen beslissing gweest maar het is dus wel mooi gelukt ;).

20. Jib

Jib Actief lid

15 jan 2011
    141
    0
    0
    Ja, fruit erdoor maakt het natuurlijk zoeter en lekkerder van smaak. Gelukkig vind hij de groente met een aardappetje wel lekker dus hoef ik het niet te mengen met fuit. Misschien had ik dat wel gedaan als hij het nog steeds niet had gegeten.

Super TS dat het gelukt is.

Deel Deze Pagina