Verborgen reflux?!

Discussie in 'Voeding' gestart door Jucade, 13 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik zal proberen t zo kort mogelijk te houden.. Vanaf 3 weken vanaf Justin's geboorte, gaat Justin huilen/tegensputteren tijdens t voeden. Hierdoor moest ik stoppen met de borst en ging kolven. Ook tijdens t fles geven had ie hier last van. De eerste 100 cc, no problem en binnen no time maar dan begon t.. t maakte geen drol uit wat voor fles/speen/houding/warm of koude melk/tussentijds boeren/andere voeding (en dit alles echt ruim n week geprobeerd hoor)! enz enz enz.. Op t cb al een aantal x aangegeven. We moesten maar stoppen met geven als ie ging protesteren. Ok, dit deden we.. resultaat een ontevreden en hongerig jochie die elk uur wilde eten (logisch). Dit werkte dus niet. Toen van t cb 2 min eten geven, 2 min stoppen met als resultaat dat Justin níks meer wilde hebben.. ook geen succes dus. Mn man en ik kregen van iemand hier vorige week een tip of t geen koemelkallergie kon zijn... En wij hebben gekeken op internet.. Vele verhalen leken psies op die van Justin! Dus wij naar de dokter vrijdag. We kregen de stagiaire (poolse vrouw die niet echt goed nederlands kan) :( Wij uitgelegd en alles voorgelegd. Zij zegt 'hij ziet er toch goed uit'? :evil: dus toen werd ik al pissig hè? Dat weet mn oma ook nog wel.. daar gaat t niet om, t is gewoon niet normaal hoe hij eet/drinkt. Owh je bedoelt ná t eten? NEE tijdens.. pff. Zij dacht dus niet aan een kma.. Maar we moesten alles afkappen want er was n spoedgeval (levensbedreigend hoorden we vandaag) in de praktijk. Vandaag mochten we terug komen en kregen we de dokter himself en zij dus.. Ze hebben gekeken, overlegt en kwamen tot de conclusie dat Justin heel waarschijnlijk verborgen reflux heeft.. Mn man en ik hebben hier echt onze twijfels bij.. Justin huilt voor de rest werkelijk nooit.. hij stopt met huilen als de fles 'weg' is en hij recht op zit (alla minute dus) wat ook al vreemd is..

    Nu is mijn vraag; zijn hier ouders met kindjes die ook n verborgen reflux hebben en wat voor 'symptomen' hebben jullie kindjes dan? Herkennen jullie ook maar iets uit dit verhaal?
     
  2. taschke

    taschke Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Bij Elena dachten ze ook even dat ze een koemelkallergie had..maar het was echt de verborgen reflux(maja Elena had het wel erg hé)
    Ma mijn KA zei dat bij een kma ze pas een uur of zo na hun fles beginnen huilen en Elena weende dus ook tijdens haar fles en vlak erna.


    Constant huilen,meteen na de fles,tijdens de fles...Vooral ' s avonds was het het ergst.
    .Flestijd was hier ook een drama :(
    Snel na haar fles terug willen drinken(ze zou de ganse dag gedronken hebben :rolleyes: )
    Maar je hoort ze dan ook echt de melk terugslikken,weet niet of je dat bij Justin ook merkt?En ruikt zijn adem soms zuur?

    Maar ik herken wel iets van je verhaal
     
  3. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Onze oudste had een verborgen reflux maar dat uitte zich niet zo.
    Zij huilde veel als ze lag en het leek alsof ze continue wat wegslikte en dan werd het huilen steeds erger (pijn?)

    Wat jij omschrijftlijkt ook wel een beetje op een diaframa hernia oid. Dan is de doorgan van slokdarm naar maag niet groot genoeg om de voeding te verwerken. Maar ja ik ben geen arts dus of ik het geod omschrijf weet ik niet.
     
  4. taschke

    taschke Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    ja,liggen is dan ook een ramp hé.
     
  5. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier geen last met liggen, t is wél zo dat justin ná t voeden nog zeker 5 minuten rechtop moet blijven anders krijgt hij s nachts krampjes.. :-k of zou t dan toch reflux zijn?
     
  6. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Het lijkt mij stug Van reflux krijg je geen krampjes. Van reflux krijg je pijn aan je slokdarm.
    Omdat de voeding er steeds door op en neer gaat zal ik maar zeggen en bij een verborgen reflux gaat dat meer pijn doen omdat het eerst omhoogkomt en dan weer terug gaat. (bij een gewone reflux komt de zure maag inhoud maar 1x langs de slokdarm)

    wat ik in mijn vorige berichtje bedoelde heb ik niet goed omschreven, maar zou het zo kunnen zijn dat hij een verauwde slokdarm heeft waardoor zijn voeding niet goed zijn maagje in loopt?
     
  7. Mirelle

    Mirelle Actief lid

    11 dec 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Bij verborgen Reflux willen ze juist drinken om het zuur weg te krijgen.
    Daardoor krijgen ze meer zuur en ben je verder van huis.
    Liggen gaat echt niet, ook niet in het badje.

    Lola is de hele tijd aan het herkouwen, tongetje naar buiten en naar binnen met veel speeksel.
    Als je d'r te lang laat liggen tijdens het zuur is ze niet meer te troosten.
    Zodra ik merk dat ze zuur heeft en ik hou haar recht op dan is ze gelijk stil en valt als een blok in slaap.
    Zodra ik haar platter in m'n armen leg, begint het weer.

    Ze ruikt ook zuur en spuugt af en toe zuur slijm.

    Groetjes, Mirelle.
     
  8. taschke

    taschke Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Elena had zo pijn bij het drinken omdat haar slokdarm was 'verbrand'.Ze wou wel drinken maar het deed gewoon pijn.Maar de arts had dit wel duidelijk gezien.
     
  9. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Justin kokhalsde wel veel en heeft ook aldoor zn tongetje naar buiten.
     
  10. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    De medicijnen slaan nog niet aan. De dokter zei dat we dit zeker n dag of 2 moesten bekijken. T is nu dag 3 en n half.. en nog totaal geen verbetering.. :cry: Wat is er toch met ons jochie? :cry:
     
  11. jantina

    jantina Fanatiek lid

    13 aug 2006
    1.551
    0
    0
    wat gebruik je patroeschka?
     
  12. Mirelle

    Mirelle Actief lid

    11 dec 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Hier ging het met medicijnen pas na anderhalve week wat beter.
    Ze krijgt Zantac en ik moet d'r voeding indikken met Nutriton.

    Het spugen van zuur slijm is over maar ze blijft herkouwen.
    Dus zijn we doorverwezen naar de kinderarts.
    Die afspraak moet nog komen.

    Heel veel suc6 en ik hoop dat het snel beter gaat met je mannetje!
    Groetjes, Mirelle.
     
  13. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    He Meis! Hoe gaat het nu met Justin?
     
  14. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Je bedoelt een hernia diafragmatica? Ook wel middenrifbreuk genoemd. Van gezondheidsplein:
    Het middenrif is een koepelvormige spierplaat die de borstholte en de buikholte van elkaar scheidt. Hij bevat slechts enkele kleine openingen voor het doorlaten van de slokdarm, de luchtpijp, slagaders, aders en zenuwen. Breuken van het middenrif komen zowel bij kinderen als bij volwassenen voor. Door onvoldoende aanleg van het middenrif kan bij kinderen een deel van de buikinhoud in de borstholte terechtkomen. Het betreft dan meestal dunne darm, dikke darm en/of milt.

    Het spijsverteringskanaal vormt eigenlijk een lange buis. Vanaf je mond kom je via de slokdarm in de maag terecht. Van daar uit gaat het voedsel via de twaalfvingerige darm naar de dunne en uiteindelijk naar de dikke darm. Er wordt voedsel opgenomen vanuit de darm en er worden afvalstoffen vanuit het lichaam aan de darminhoud toegevoegd. De inhoud wordt steeds meer ingedikt. Het komt uiteindelijk via de endeldarm in de vorm van ontlasting weer naar buiten.

    De slokdarm bereikt de maag via een opening in het middenrif. Doordat soms een zwakke plek (breuk of scheur) in het middenrif bestaat kan een deel van de maag door deze opening heen glippen. Dit wordt een hernia diafragmatica genoemd. De afsluiting tussen de slokdarm en de maag werkt dan niet goed meer. Hierdoor kan maaginhoud in de slokdarm terechtkomen. Hierdoor ontstaat irritatie en kan de slokdarm gaan ontsteken. De klachten (braken, zuurbranden, uitstralende pijn en misselijkheid) zijn sterk afhankelijk van de lichaamshouding. Ze komen vooral voor na een zware maaltijd en tijdens liggen. Kleine maaltijden en voorkomen van persen en verhoging van de druk in de buik, zijn de beste maatregelen. De maag produceert veel zuur om het voedsel te verteren. Om beschadiging van het kwetsbare maagslijmvlies te voorkomen is de binnenkant van de maag voorzien van een soort beschermlaagje, waardoor het zuur geen schade kan aanrichten. De slokdarm heeft deze beschermlaag niet. Dat is onder normale omstandigheden ook niet nodig, want het zuur kan de slokdarm gewoonlijk niet bereiken. Maagzuur in de slokdarm kan dan ook schade aanrichten. Beschadiging kan leiden tot ontsteking en typische groeven in het onderste deel van de slokdarm. Je merkt dit door een branderig gevoel achter het borstbeen dat verergert bij buigen, rekken en liggen. Ook kun je last krijgen van zure oprispingen, een zure smaak in keel en mond en moeite met slikken.


    Maar hoe gaat het nu Patroeschka, slaat de medicatie al aan?
     
  15. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    @ paprika
    Ja en nee dat ik dat bedoelde. Wat ik bedoelde was de vernauwde slokdarm doorgang, maar ik heb niet de goede naam genoemd. Ik weet niet hoe dat heet als je een vernauwde slokdarm doorgang hebt.
    Dat heet volgens mij geen middenrif breuk. Dus daar gebruikte ik de verkeerd term voor.
     
  16. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    @Bumbaloe: ik weet ook niet hoe dat heet hoor, de term hernia diafragmatica herkende ik omdat ik dit zelf heb, ook ik ben geen dokter ;)
     
  17. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Nee, medicatie heeft hier niet gewerkt. De dokter en cb staan voor n 'raadsel' ofwel ze zeggen dat hij misschien 'gewoon' aan ander eten toe is.. :( ? Mn man en ik wilden dan n doorverwijzing naar n diëtiste. Misschien helpt dit? ik denk niet dat voorgaande bij Justin aan de hand is hoor, maar k hou jullie op de hoogte.
     
  18. mamabee

    mamabee Actief lid

    12 mrt 2007
    147
    0
    0
    wieringerwerf
    .... ja een beetje traag hoor maar welke medicijnen heb je nou gekregen voor je mannetje.
    Sam heeft nl ook verborgen reflux dat veroorzaakt wordt door de vernauwing aan de uitgang van de maag (stenose). Maar hier groeit hij gewoon overheen. Sam heeft eerst Zantac gekregen maar dat was niet voldoende. Daarna kreeg hij Losec en dat kan best 2 weken duren voordat het goed aan slaat. Dat had mijn huisarts er voor het gemak niet bij verteld zodat ik uiteindelijk met hem in het ziekenhuis belandde waar me dat dus verteld is.
    Het zou dus best heel goed de reflux kunnen zijn hoor!
     
  19. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ja, t heette Omeprazol 10mg per capsule. We gaan as donderdag naar de diëtiste toe. De ha dacht niet aan een verborgen reflux omdat t anders na n dag of 2 a 3 zeker aan had moeten slaan, dus.. :(
     
  20. mamabee

    mamabee Actief lid

    12 mrt 2007
    147
    0
    0
    wieringerwerf
    Dan is je HA een schaap!
    Omeprazol schijnt pas te kunnen gaan werken na 2 a 3 weken. Zoveel tijd had het bij Sam ook nodig. Ik zat na een week ook in het ziekenhuis waar hij een week is gebleven ter observatie. Klachten waren precies dezelfde. Wel willen beginnen aan de fles maar na 3 slokken hevig verzet en drama. Als je dan stopte weer drama omdat hij wel honger had :cry: ....
    Als je dat niet trekt moet je eisen dat je doorgestuurd wordt naar de KA, die weten daar veel meer van dan je HA
    Ik zal ff voor je zoeken of ik het ergens kan vinden hoe lang het duurt voordat het werkt....


    ik vond:
    Na 1-3 dagen van gebruik nemen de klachten af. Genezing van het maag-darmslijmvlies (bv bij zweren) treedt pas na weken van gebruik op.
    (en je bent al een hele tijd aan het klooien he, dus is het behoorlijk beschadigd door het zuur). Het moet in het bloed worden opgenomen en moet dan nog de aanmaak van zuur gaan remmen. Dat gebeurt misschien wel na 3 dagen maar de beschadiging aan de maag/slokdarm is daarmee nog niet meteen weg. En dus de pijn ook niet. Ik zou voorlopig zeker wel aan de Losec blijven!
     

Deel Deze Pagina