Wat geven ter vervanging van vis aan kind van 1?

Discussie in 'Voeding' gestart door Toke, 13 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Wij eten zelden vis en zijn er niet gek op. Voor onszelf zit ik daar niet mee, maar mijn kind van 1 wil ik wel graag alle voedingsstoffen geven. Wat kan ik, behalve vis natuurlijk, aan mijn kind geven zodat hij die stoffen wel binnen krijgt. Hoe doen vegetariers dat?
    Vlees en kaas krijgt hij wel en ook wel eens vegetarische vleesvervangers....

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je kindje kan toch gewoon vis eten??
    Ik denk al snel aan noten en peulvruchten maar noten voor een kindje van 1 lijkt me niet een heel strak plan :)

Kijk anders eens hier, staan ook wel wat bruikbare tips.
    Vegetarisch eten | Voedingscentrum

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik kan mij niet voorstellen dat je kindje voedingsstoffen misloopt als hij geen vis eet. Hier ook amper vis, soms een stukje zalm. En ja, visstick of kibbeling. Maar of daar nou voedingsstoffen in zitten?

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je kan dan toch gewoon voor je kindje vis maken?

Ik eet het ook niet maar mn zoontje krijgt wel 1x in de week ongeveer vis

5. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Zou ook gewoon vis geven hoor. Ik verdraag bijv sperziebonen echt niet. Die geur alleen al maakt me misselijk. Maar dochter krijgt het gewoon ik houd mn adem zoveel mogelijk in tijdens het geven ervan haha.

Je hebt ook gerookte zalm in plakjes. Lekker voor op brood/cracker.

6. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    wij eten ook zelden vis en de kleine man dus ook niet. als je verder gevarieerd eet is er niet veel aan de hand lijkt me.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Gerookte zalm is niet geschikt voor jonge kinderen ivm mogelijke besmettingen (net als dat zwangere vrouwen het niet mogen eten).

In (vette) vis zitten wel bepaalde gezonde vetten die zeker voor opgroeiende kinderen heel goed zijn. Ook voor de hersenontwikkeling e.d. Wij kiezen er daarom voor sowieso 1 keer in de week vis te eten, meestal zalm. Zou ik ook doen als ik geen vis lustte (maar zalm is zo lekker, kan me bijna niet voorstellen dat je dat niet lust ;) )

8. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Wij hebben van die bio-diepvries zalmfilets in de vriezer liggen en als wij een keertje ongezond (frietjes of zo) eten dan maakt ik voor mijn zoontje een zalm-filet klaar met worteltjes en aardappels.
    Dus zo kan je het toch ook doen? Mijn zoontje vind het heeeerlijk ;)
    (ik ben ook niet zo'n fan van vis, probeer het regelmatig te eten, maar mijn zoontje maak je er echt gelukkig me ;))

9. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Mee eens! Vind het ook erg belangrijk dat mijn zoontje regelmatig vette vis eet. Is voor een volwassene ook erg gezond hoor, maar zeker een kleintje in ontwikkeling kan het erg goed gebruiken.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij eten regelmatig vis, maar helaas heeft onze zoon besloten dat ij geen vis lust. (faaaaaseeee... Denk ik. Groente lust hij ineens ook weer.) Dan krijgt hij maar een tijdje geen vis, komt wel goed.

Ik zou de komende tijd gewoon eens een portie vis klaarmaken voor je zoon en dat steeds zelf ook even proeven. Verschillende vissoorten hebben echt heel andere smaken. Als je geen zalm lust, dan misschien wel zwaardvis. (Is ook wat steviger, meer vlees-achtig qua structuur).

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Vers gerookte zalm is niks mis mee.
    Vacuum verpakte vis kan wat mis mee zijn. En die besmettingen zijn voor niemand goed

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Er bestaat niet zoiets als 'vers gerookte zalm'. Zalm wordt in Noorwegen of waar het dan ook gevangen wordt, gerookt en verder verwerkt. Wat de visboer heeft liggen is ook gevacumeerde zalm geweest, hij rookt het niet zelf!!!

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het is inderdaad nooit zo dat je vers gerookte vis kan kopen, althans, ze gaan het niet voor je roken zodra je het besteld hebt.
    Al kun je dan nog het beste gerookte makreel of forel of zo kopen, die worden hier in NL ook gerookt. (hier een man die het zo eens in de zoveel tijd zelf doet...mmmmmm, zeker als ie nog een beetje warm is!)

Maar alles wat voorverpakt is kan de listeria bacterie bevatten.
    Beter is om gewoon een stukje filet (zalm, kabeljauw, tonijn oid) te bakken of in de oven te bereiden.

14. adi

adi Niet meer actief

Kibbeling van de visboer is gewoon witte vis. Onze visboer maakt kibbeling van de kleinere stukken due overblijven als ie filets heeft gesneden, of gewoon van een stuk kabeljouw. Er zitten er niet minder voedibgsstoffen in als in andere witte vis stukken.

15. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik zou inderdaad gewoon een zak diepvries vis kopen. Lekker zalm of makreelfileet (was dochter erg gek op!). Dan kan je er 1 fileetje uit halen en die even grillen of in de oven doen. Super makkelijk en zo krijgt je kind toch z'n portie vis binnen.

16. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Goh, dat wist ik echt niet. Man heeft in m'n zwangerschap nog gerookte zalm bij de visboer voor me gehaald, omdat ik dacht dat het daar wel van zou mogen.
    Het was wel veel lekkerder dan supermarkt zalm (en veel duurder), maar dat zal dan de kwaliteit geweest zijn...

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, betere kwaliteit dan, denk ik!

Bijv. Tilapia en Pangasius die daar 'vers' ligt te prijken in het ijswater, heeft de visboer zelf ontdooid. Al die vis wordt nl. meteen in het land van herkomst (Vietnam) diepgevroren. Er komt geen Tilapia of Pangasius hier vers het land binnen.

Beide vissen kan je sowieso beter niet eten, zie link:
    Nederlander kiest massaal voor goedkoopste vis; zijn Pangasius en Tilapia wel zo gezond, de nieuwste feiten op een rij | Smulweb.nl

Ik vind het gewoon heel moeilijk met vis:
    de ene is bijna uitgestorven
    de andere is niet diervriendelijk gevangen
    weer een ander zit vol gif
    enz.

18. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Tilapia en pangasius trekt mij ook niet zo.

Wij eten hier eigenlijk alleen zalm, tonijn, makreel, haring en kabeljauw.

19. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Is het met vlees zo anders?
    Niet diervriendelijk: kip (niet alleen de plofkip, alle kippen worden niet vriendelijk met de hand gevangen met vele botbreuken tot gevolg voor ze geslacht worden)
    Gif: veel medicijn en antibioticagebruik bij kip en rund, medicijnen niet voor mensen te gebruiken in paard.

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Oh dat wist ik ook niett nee. Dus gewoon rauwe zalm is ook niet goed van de visboer ? Gelukkig heb ik het nooit gehaald omdat ik het te prijzig vond :p

Deel Deze Pagina