Maar even serieus, wie krijgt er nu z'n volledige studie betaald als student? Het huidige systeem is een combinatie van ouderbijdrage, bijbaan, bijlenen. Ik ken verschillende studenten die weinig van hun ouders krijgen en veel lenen. Balen natuurlijk, maar dat houdt ze niet tegen om te studeren. Maar de Rabobank is kennelijk alleen voor mensen die alles betalen voor hun luxepaardjes van kinderen 40.000 euro betekent dat je elke maand 833 euro overmaakt naar je kind... Die heeft een lekker leventje dan
Maar 386.000 euro. Ik heb een heel klein vermoeden dat ik dat niet bij elkaar gespaard ga krijgen. Zeker omdat zo'n 220.000 euro ervan al nodig is over ongeveer 8 tot 10 jaar.
@NavyCrimson91 ik hoop wel de hele stude van mijn dochter te betalen, maar dat houdt dan wel in: het collegegeld, boeken en de studie-uitjes/reisjes. Dus thuis blijven wonen of een baan zoeken en Sowieso die baan om biertjes te kopen! (Hoewel... mijn nichtje gaat geneeskunde doen, dan wordt het bijbaantje soms best moeilijk)
In het huidige systeem kan je maximaal 800 euro lenen per maand. Dat is na 4 jaar een studieschuld van 40.000 euro, dus ik denk dat het bedrag van de Rabo daar vandaan komt. Maar goed, er lenen niet veel studenten maximaal. En doen ze dat wel, dan zetten ze veel op hun spaarrekening in het kader van gratis lenen.
Wat een stom optel sommetje . Slaat echt nergens op. Natuurlijk betaal je een gedeelte van studie's maar echt niet alles en er word geen rekening gehouden met een verschil van bij mbo-universiteit . Ik was niet van plan het volledige aflossingsvrije deel aftebetalen aangezien wij zeker nog een keer gaan verhuizen en de hele berekening dan anders word. Ik ben afgekeurd dus dat hele eerder stoppen met werken heeft geen effect. Ik vind het een Veelste kort door de bocht optel sommetje.
Ja precies, dat is een prima ouderbijdrage. Studie kost gemiddeld 2000 euro per jaar, dus met een ouderbijdrage van 200-250 euro per maand kom je al een heel eind. Daarmee vind ik de 800 van de Rabobank in vergelijking erg veel.
Ik ga echt helemaal stuk hierop 289.000 sparen Ben echt een lui mormel geweest tijdens mn studie: niet gewerkt en thuis gewoond. Mn ouders betaalden niks aan mn studie en uiteindelijk had ik een schuld van ongeveer 10.000. Waar die 40.000 vandaan komt? Ja max lenen. Als mn dochter dat wil dan kan ze dat bij een bank doen maar niet bij mij Aflossingsvrije hypotheekdeel ook even sparen... uhm zou aflossen dan niet slimmer zijn De rente die je erover betaalt is veel hoger dan die je op je spaarrekening krijgt! Zorg voor later: 10.000 voor een traplift. Jongens als ik zou oud ben dan probeer ik wel in een appartement te wonen dat gelijkvloers is. Deze ruimte hebben we over 18-25 jaar toch niet meer nodig Een gelukje: 6 maanden netto inkomen staat op de spaarrekening
Vraagje tussendoor: Wat gebeurt er eigelijk met al die aflossingsvrije hypotheken straks?Als de hypootheektermijn erop zit, bedoel ik? Dan hebben sommigen misschien de helft van hun huis afbetaald, maar wat gebeurt er dan met die andere helft van het bedrag dat nog openstaat? Edit// laat maar, heb het al opgezocht. Dat is niet leuk trouwens, zo'n aflossingsvrij deel na 30 jaar: https://www.fx.nl/blog/de-aflossingsvrije-hypotheek-na-30-jaar-aflossen
Dan zul je op dat moment voor het resterende bedrag een nieuwe hypotheek moeten afsluiten. En als dat niet lukt om 1 of andere reden, dan zul je je huis moeten verkopen
Ik zag het inderdaad. Is dan ook helemaal niet makkelijk om voor het openstaande deel nog een nieuwe hypotheek af te sluiten. Ik begrijp wel dat ze hieromtrent de regels verandert hebben.
Ja, dat inderdaad. Ze kunnen ook nog wel een beetje werken en een kleine lening vind ik ook geen ramp als het nodig is.
Dat is in ons geval als we 52 zijn. Lijkt me niet echt een probleem om het dan nog aan te pakken (ook al willen we het al eerder regelen, maar rampzalig is ook anders).
267.000 met studie van 1 kind, met 5 jaar eerder stoppen met werken en de zorg voor later voor het hele gezin. Vooral het eerder stoppen met werken is best wel duur haha. Misschien toch maar doorwerken tot 71
467.000 Dat klinkt heel veel maar past wel een beetje bij wat ik voor ogen heb. Ik ga het alleen niet sparen maar op andere manieren bij elkaar krijgen zoals beleggingen etc. Ons doel is de helft van de studie van de kinderen te betalen en zo rond ons 60ste te stoppen met werken, en eventueel voor die tijd al wat te minderen. Een spaarrekening is zonde met de huidige rentes, dat schiet ook niet op.
Helaas...ik hoest mij de longen uit mijn lijf maar er komt niets Waar komt dan die spreuk vandaan.. ???
16800. Ik heb de studies niet meegeteld. Hier wordt al voor gespaard en ik verwacht geen 40000 per kind nodig te hebben. Wij hebben geen aflossingsvrij deel, als wij ons huis aan het einde van de looptijd zouden verkopen, levert deze ca. 350000 op. Het pensioen is prima geregeld. Wij maken ons niet druk hoor. Uiteraard sparen we wel volop