Zoals de titel al zegt.. Wat moeten mijn vriend en ik allemaal morgen voor documenten meenemen naar onze afspraak bij de Hypotheker? Het is om ons te oriënteren op een eerste koopwoning. Ikzelf werk via het uitzendburo, heb nog geen jaaropgave daarvan want dit is mijn eerste jaar via hun en mijn vriend heeft wel een vast contract. Wij hebben geen koophuis en alleen een inboedelverzekering op ons huurhuis.
Mijn vriend heeft een vast contract dus niet nodig dan volgens mij. En ikzelf heb er nog niet om gevraagd, omdat we gewoon een oriënterend gesprek hebben en gewoon willen weten hoe we ervoor staan en wat we eventueel kunnen krijgen aan hypotheek. Ik wil pas eventueel die verklaring vragen aan mijn werkgever, als we echt een huis willen kopen.
wij hadden ze van te voren aangevraagd om te laten berekenen hoeveel we konden lenen anders alleen loonstroken mee
en ook als je een vast contract hebt, moet je tegen de tijd dat je het huis echt koopt, een werkgeversverklaring nodig hebben (wij hebben allebei vast contract, en moesten ook nog werkgeversverklaringen hebben) oh ja, maar voor je zelf alvast inzichtelijk wat je vaste lasten ongeveer zijn, en hoeveel je ongeveer aan hypotheek straks kan missen
En als je geen vast contract hebt, neem dan voor jezelf de jaaropgaven van de laatste 3 jaar mee. Voor je vriend idd een werkgeversverklaring, maar dat kan ook in een later stadium.
huidige loonstrookjes en je laatste jaaropgaves. Daarnaast je pensioenoverzichten, hebben ze hier ook meteen naar gekeken. succes!
Klopt! Werkgeversverklaringen komen pas aan de orde als je daadwerkelijk en huis wilt kopen en een lening afsluiten. Succes!
Hmm.. dan mag ik morgen mijn administratiemappen wel eens uitspitten. Dan neem ik dus mee: - jaaropgave gewoon alles wat ik van ons beide heb de afgelopen 3 jaar. - loonstrookjes wat ik kan vinden (neem er gewoon 2/3 mee) - alles wat ik heb van pensioen..
He alles weg, opnieuw beginnen haha. Ons lijstje voor een 1e afspraak is altijd: - inkomstengegevens beide (loonstrook/jaaropgaves) - legitimatie - pensioengegevens - gegevens huidige financiële verplichtingen (zoals huidige hyp (bij jullie nvt), leningen, kredieten) De werkgeversverklaringen etc komen pas bij de volgende stappen, mogen nl bij een maatschappij max 3 maanden geldig zijn en aangezien jullie alleen nog oriënteren is dit nog niet nodig. Succes
Ik keek even terug in mn mail, heb dit jaar namelijk zelf een nieuw huis gekocht en daarin stond een overzicht wat we bij het gesprek allemaal mee moesten nemen. succes! Om een goed advies te kunnen uitbrengen hebben wij de volgende stukken van u nodig: - meest recente pensioenoverzicht(en) ook van vorige werkgevers / lijfrenteverzekeringen of andere pensioenaanvullingen; - meest recente loonstrook van uzelf en -indien van toepassing- van uw partner; - alle jaaropgaven van de laatste drie jaren; - bestaande polissen van spaarovereenkomsten /levensverzekeringen / begrafenisverzekering / arbeidsongeschiktheidsverzekering; - indien van toepassing: informatie over de huidige hypothecaire geldlening en restant schuldopgave en daarbij behorende spaar- en/of beleggingsverzekeringspolis(sen); - indien van toepassing: contracten van persoonlijke verplichtingen, zoals doorlopend krediet / persoonlijke lening / credit card of gegevens over alimentatieverplichting; - geldig legitimatiebewijs (geen rijbewijs); - indien van toepassing: gegevens over uw toekomstige woning.
@ Zustertje: Dat moesten wij pas toen we echt voor die hypotheek gingen, bij het orientatie gesprek hoefde dat bij ons nog niet.
Voor een orienterend gesprek zijn inkomensgegevens meer als voldoende hoor. Jaaropgaves van jezelf heeft weinig zin, want het is pas je 1e jaar bij dit uitzendbureau begrijp ik en ze kijken toch naar je huidig inkomen. Van je vriend zal ik m wel meenemen incl recente loonstrook. Maar ik zou nu echt je kast niet uit gaan spitten op zoek naar allerlei papieren waar ze nog niet om gaan vragen. Als dat nodig was hadden ze het je wel verteld. En ik neem aan dat je wel uit je hoofd weet of je ergens een krediet/lening hebt of niet en dat nemen ze dan wel mee in de berekening. Bij ons was tijdens de uiteindelijke hypotheekaanvraag een jaaropgave en werkgeversverklaring voldoende. En we moesten een medische verklaring invullen voor de levensverzekering.
Wij hebben geen leningen/krediet of dingen op afbetaling.. Heb inderdaad alleen een loonstrook van deze werkgever aangezien het pas vanaf januari hier werk via Randstad. En pensioenen tja.. Ik heb daar voor mijzelf nog nooit wat over gezien, mijn vriend wel.