Vind ook niet dat je hierover moet oordelen. Iedereen regelt het op zijn/haar manier. Persoonlijk vind ik ook gezamelijk huishouden, een pot. Maar als mensen het liever gescheiden houden moeten ze dat toch zelf weten! Zolang zij zich er maar goed bij voelen. Word een klein beetje moe over dat altijd maar oordelen/veroordelen van een ander pfffff......
Ja maar koop je dan bijvoorbeeld geen make-up, waspoeder, krant, scheermesjes en scheerschuim, drank voor als er in het weekend bezoek komt, 's zaterdags koffiekoeken... Het zijn meestal deze dingen die mij boven de 50 euro laten gaan! Zo was ik afgelopen weekend ziek en kwam de dokter van wacht: 50 euro cash te betalen voor 10 minuutjes en dan nog eens 40 euro bij de apotheek voor mij en 40 voor de hond (ontwormen en tegen vlooien en teken)! Dat vind ik echt superveel geld op nog geen uur tijd :x Ik weet dat ik indien echt nodig wel extra kan besparen: ik koop bijvoorbeeld Dash, Dreft, Senseo, gewoon omdat ik het goed vind maar kan best wel een eens ander nemen... Ook knip ik altijd de bonnen voor extra punten bij Delhaize. Zo heb ik een 10-15 euro per maand aan cheques. Leuk meegenomen Maar ik probeer ook af en toe naar de Aldi te gaan, alleen vind ik daar niet altijd wat ik zoek. Als we samen 2800 euro verdienen en na onze kosten (huis, water, electriciteit, verzekeringen, belastingen allerlei, ...) 800 euro overhouden daar winkel ik dan mee, betaal ik de sportclub, eten voor de hond, sparen en al de rest gaat naar ons huis... Kleding koop ik ook meestal alleen tijdens de solden of bij een gelegenheid! (behalve als ik er niet aan kan weertaan ) En inderdaad, wie bouwt of verbouwt, al wat je spaart, gaat er in no time weer af... Best wel frustrerend!
Hier is ook alles mooi gezamelijk, wij zijn ook getrouwd en vonden het een gemakkelijkere manier om onze bank- en geldzaken goed in het oog te houden, maar zoals je zegt, iedereen maakt het voor zichzelf uit! Over zulke dingen moeten anderen zich niet uitspreken...
In principe zouden wij een heleboel moeten kunnen sparen maandelijks en dat gaat nu wel beter sinds we onze uitgaven wat beter bijhouden. Inkomsten: Man 3600,- Ik 850 Totaal 4450 (is eigenlijk best een heleboel) Onze vaste lasten zijn 2000,- ongeveer. Dan blijft er dus 2450,- min boodschappen (400) min benzine (200) =1850,-! Op een of andere manier zijn er toch altijd weer extra uitgaven waardoor we dan toch weer minder sparen dan de bedoeling was... We proberen in ieder geval zo tussen de 500,- en 1000,- te sparen. Maar soms boeken we toch aan het einde van de maand weer wat terug:shame:!
mijn vriend verdiend ongeveer 1400 per maand, maar hij zit in de schuldsanering, dus daar zien we niets van terug. Hij krijgt per week 45 euro voor boodschappen,daar doen we voor 2 personen boodschappen van. Ik krijg 560 per maand, wajong uitkering. Daarvan gaat 175 voor de huur, 107 voor ziektekosten, en nog wat rekeningen. Het geld dat ik overhoud daar kopen we meestel extra dingen van die we niet van dat boodschappen geld kunnen kopen.. Maar gelukkig is hij in maart 2010 uit de schulden..
Bij mij was het een kwestie van wat zoeken wat we nodig hadden op een week. Na een tijdje zag ik wat er gebruikt werd en wat bleef liggen.
Inderdaad Nijntje, tis soms echt wat zoeken... Daar heb ik het na 2 jaar samenwonen soms nog moeilijk mee, dat geef ik eerlijk toe, maar ik kom er wel gaat steeds beter! Wat een goed idee om samen met je moeder naar de Colruyt te gaan en de kortingen te delen! Ga ik ook eens voorstellen...
Oordelen zeg gewoon mijn mening Vind het zo vreemd dat het niet samen kan En dat men niet weet hoeveel de ander heeft Dat vind ik sneaky Geheimpjes in een relatie zou niet moeten lijkt mij Als mijn vent zijn gedeelte in zijn zak stak,dan hadden we er een serieus gesprekje over...
Puzzcat24, ik zou er persoonlijk ook niet mee kunnen leven hoor! Zoals de meeste mannen (waar is de emancipatie?) verdient mijn ventje meer dan mij en dan zou hij dus altijd meer overhouden dan ik !?! Neenee wij houden er lekker 1 potje op na: ik regel het huishouden en hij de bankzaken en geen geheimpjes... Heb het gewoon altijd zo geweten en mijn man ook! Maar ik beoordeel anderen niet over hij zij het doen. Als die persoon-personen zich daar goed bij voelen is dat prima! Mijn beste vriendin doet het ook zo met een gezamelijke spaarpot en elk hun eigen rekening en zij voelen zich er allebei goed bij... Tgaat er gewoon om hoe je iets zegt
Mijn zwangerschapsuitkering was niet lager of hoger dan mn loon, dus dat snap ik even niet dan. Maar goed maakt ook niet uit, ik hoor net op rtlnieuws dat mensen met een koopwoning met dezelfde netto inkomsten per maand meer toeslagen krijgen. Wellicht hebben jullie een koopwoning? Dat zou het ook verklaren. Hopenlijk gaan ze dat recht trekken trouwens, nu het bekent is dat dat niet gelijk loopt
Wij hebben een huishouden van 2 met een gezamelijk inkomen van 2300. onze lasten zijn 1450 (incl 145 booschappen per maand), dan sparen we 500 euro per maand dus houden we 350 per maand over, maar die 350 is er nooit :S geen idee waar het blijft. ik wil straks ook minder gaan werken, maar ik heb het idee dan we dan helemaal niet meer rondkomen. wel fijn dit onderwerp, dan heb je eens iets om mee te vergelijken, eigenlijk hebben wij het helemaal zo slecht nog niet, maar ik dacht dus van wel
Happygirl86, misschien kun je minder gaan sparen. Dan houd je meer over. Wij kunnen nu ook minder sparen helaas. Maar goed, alle extra's kunnen op de spaarrekening.
wij houden per maand 300 euro over hier zijn dan wel echt alle lasten vanaf dus ook benzine, boodschappen en spaarcentjes voor de kleine. toch eindigt de rekening iedere maand weer op 0 het gaat gewoon zo hard! wij zijn nu met z'n drieen straks met z'n vieren.
We zijn nu nog met z'n tweetjes en werken allebei fulltime. Strakjes (als de kleine er is) ga ik iets minder werken. Onze vaste lasten zijn 1700 euro per maand. Voor eten (hieronder valt ook huishoudelijke middelen zoals shampoo, etc) en benzine hebben we een budget van 550 euro. Maar benzine wordt voor een groot deel vergoed door de werkgever van mijn man dus 80% van het budget is voor eten. We hebben ieder een eigen rekening en een huishoudrekening samen. We vinden dit wel zo prettig. We maken iedere maand een bepaald bedrag over naar de HH rekening. Dit is afhankelijk van ons inkomen. M'n man verdient iets meer dus hij draagt ook iets meer bij aan de HH rekening. We hebben een sheet gemaakt met al onze inkomsten en uitgaven. Bij elke wijziging in loon of dergelijke wijzigt het programma vanzelf onze maandelijkse bijdrage aan de HH rekening. Wat er overblijft op onze eigen rekeningen, dat kunnen we gewoon zelf uitgeven/besteden.
Onze vaste lasten zijn 1500 euro per maand en 1x in de 3 maanden (1635 nuon,vitens en tv). Hierin zit alles:huur,boodschappen,benzine,elektra,gas,water,internet,tv,belasting auto&motor,verzekeringen,gemeente belastingen,peuterspeelzaal telefoonabo's,lening.. en helaas: een studieschuld en huurtoeslagschuld bij in. Wij houden 500 euro over per maand (per 3 maand 315) In augustus betalen we de huurtoeslagschuld af en hebben we nog eens 132 euro extra dus dan word het 632 per maand over.( per 3 maand 438) als de halfjaarlijkse verzekering van auto en motor komen dan moeten we even zuiniger aan doen maar dat is maar 2 maandjes per jaar. Ik ben er dik tevreden mee!, we zouden natuurlijk veel meer over kunnen houden, ik werk maar 9,5 uur per week (op de zaterdag en op een vrijdag) maar dit is een bewuste keuze omdat ik graag veel bij mijn kids wil zijn. Van de kinderbijslag gaat een deel naar de spaarrekening, en een deel naar kleding of speelgoed. Maar kleding en speelgoed hoef ik eigenlijk bijna nooit te kopen, opa en oma's komen altijd met veel kleding aanzetten en ook via via krijg ik veel kleding aangeboden en ook nog super modern helemaal mijn smaak. Speelgoed krijgen ze op sinterklaas daar kunnen ze een heel jaar mee spelen en zo ook op verjaardagen, natuurlijk koop ik zelf ook wel eens wat leuks of een leuke kleding. om je vragen even te beantwoorden: * Is dit een bedrag ontstaan uit 1 of 2 inkomens? 2 inkomens en een beetje zorg en kinderkorting * Kom je makkelijk rond van dit bedrag of zit je aan t einde van de maand toch te sukkelen met het geld? We komen makkelijk rond. * Hoeveel mensen worden onderhouden met dit bedrag? 4 en een poes * Doen jullie veel leuke dingen samen/als gezin en zoja, wat dan? genoeg, ballorig, eten,zwemmen etc, maar ook dingen die geen geld kosten zoals bijv naar de speeltuin, knutselen etc. We doen niet elke maand wat maar gewoon zo nu en dan genoeg leuke dingen te beleven rond om huis, of spelen met andere kinderen vind mijn dochter ook geweldig.
Ik zit echt vol ongeloof sommige bedragen te lezen.. (word er bijna jaloers van)... maarre goed... Bij ons komt er 2700 euro in en gaat er 1900 euro uit aan vaste lasten.. (koophuis, telefoons, internet, verzekeringen, zorgverzekering, kinderdagverblijf, gemeentelijke heffingen, VVE, autoverzekeringen, belastingen, energie etc etc).. Dan houden wij een bedrag over van 800 euro per maand.. Dit gaat allemaal op en we doen hiervan: 400 - 500 euro voor eten (waarvan soms ook een patatje buiten de deur) 200 euro voor de kleine per maand.. Denk hierbij aan flesvoeding, luiers, doekjes enzo.. Alles wat er van deze 200 euro over is gaat naar zijn spaarrekening en hier koop ik dan vaak weer kleding van. 100 euro in de maand voor benzine.. (ik ga met de tram naar mijn werk)
wij hebben 80 euro boodschappengeld in de week. momenteel wat lager, omdat mijn man niet meer kan carpoolen. hiervan worden 2 volwassenen, 2 kinderen, 2 honden en 6 katten onderhouden. ik vind dit niet ruim, we komen vaak een stukje te kort. dit is uit een loon en een zw uitkering. we hebben geen gek inkomen, maar helaas wel een zware vaste lasten post door studieschulden, collegelden en helaas domme acties in het verleden op financieel gebied.
Als ik alles heb betaald waarvan mensen boos worden als ik het niet doe (hypotheek, zorgverzekering, energie, wegenbelasting) hebben we nog € 1500 over. We hebben dan ook nog de hypotheekrenteaftrek waarvoor we € 450 per maand terugkrijgen, maar die heb ik naar jaarlijks laten zetten. Op dit moment betalen we nog € 400 voor ons nog niet verkochte huis, dat is wel balen! Die heb ik overigens niet meegerekend. Al ons spaargeld is in ons nieuwe huis gaan zitten, maar als straks de laatste dingen betaald zijn, gaan we weer lekker sparen. Het is overigens van 2 inkomens, we komen prima uit en kunnen ook nog leuk sparen ervan. Leuke dingen doen we wel, maar geen dingen die veel geld kosten zoals pretparken. We hebben trouwens maar 1 rekening, mijn man weet niets van de administratie en dat soort dingen (houdt ie ook graag zo ) en dit was wel zo makkelijk, en goedkoop.
wij verdienen bij elkaar z,n3200 euro soms wat meer. Onze vaste lasten zijn 2000 euro. we houden dan nog 1200 euro over. Voor leuke dingen enz. Maar vaak gaat het wel een heel eind op vooral nu mijn vriend bezig is met zijn moter rijbewijs a 60 euro per week. Ik wil wel beter gaan sparen maar vind het altijd zo moeilijk om alles bij te houden wat we uitgeven