Hallo ik ben 22 jaar en ben 4 augustus bevallen van een mooie gezonde dochter. Nou bevinden mijn partner en ik ons in een probleem. Mijn inkomsten zijn stil gezet "ik zou er geen recht meer op hebben" maar er moet wel huur betaald worden en de rest van de vaste lasten. Ik heb geen recht op ww omdat ik geen 26 weken aaneengesloten heb gewerkt met een urencontract. Volgens de gemeente heb ik geen recht op de wet WIJ want mijn partner zou te veel verdienen.. maar wat nu??? want met het inkomen van mijn vriend gaan we het niet redden en ik moet natuurlijk ook mijn rekeningen betalen. Wie kan mij helpen en weet waar ik dan wel recht op heb. Mvg Katriena
Allereerst gefeliciteerd met je dochter! Waar had je eerst nog inkomsten uit dan als ik vragen mag? Hebben jullie gekeken naar de toeslagen? zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget, etc? Ik denk dat je echt snel werk moet vinden, ik zou in ieder geval als een malle gaan solliciteren. En als je partner boven een bepaald bedrag verdient gaan ze er wel vanuit dat je dan bepaalde lasten kan dragen. Hebben jullie bijv een duur huurhuis, misschien verhuizen naar een goedkoper huis, of bepaalde abonnementen die je kan stopzetten? Ik zou in ieder geval bezuinigen waar ik kan. Succes!
bezuinigen! En verder goed kijken of jullie met het inkomen van je vriend nog recht hebben op bepaalde toelslagen van de belastingdienst. Misschien kan een familielid, vrienden jullie hierbij helpen. Verder lijkt het me zaak om als je weer op de been bent te gaan soliciteren. Je hebt wel een crecheplaats?
bijstand is echt voor als je helemaal niets hebt en je vriend heeft blijkbaar een inkomen wat voldoende is. Hebben jullie een huur of koophuis. Heb je al op toeslagen.nl gekeken op welke toeslagen je nu recht hebt Je krijgt sowieso kinderbijslag, waarschijnlijk kindgebonden budget en zorgtoeslag als je vriend een laag tot modaal inkomen heeft. Had je voor dat je ging bevallen al een plan? Wil je weer gaan werken.( als je meer geld wil is dit toch wel handig, moet bijna iedereen) Dit komt toch niet helemaal uit de lucht vallen neem ik aan. Moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal kan begrijpen. Je weet toch wat je maandlasten zijn. Heel kritisch naar je uitgavenpatroon gaan kijken ( mobiel bellen beperken, abbonementen opzeggen, opletten met boodschappen doen etc etc. Snel gaan solliciteren als je weer een beetje op de been bent en snel inschrijven bij gastouderbureau en alle kinderdagverblijven bij jullie in de buurt.
Informeer ff bij het UWV. Als jij voor je zwangerschap werkte, lijkt het mij dat je nu in ieder geval nog recht op een zwangerschapsverlofuitkering hebt.
solliciteren? http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/266771-werkloos-zwanger.html je had natuurlijk wel al dingen uitgezocht kunnen hebben
Wat voor inkomsten zijn dat dan dat die stop zijn gezet? Je kan verder kijken of je voor toeslagen in aanmerking komt. En als je ergens geen recht op hebt, omdat je vriend teveel verdiend, dat is het dus echt een kwestie van bezuinigen en/of gaan solliciteren.
ik zie dat je al eerder zo een topic geopend hebt. Sja het is lastig, maar er zit gewoon niks anders op dan z.s.m. werk te zoeken om in ieder geval je eigen rekeningen te kunnen betalen. Je kunt wel blijven zoeken naar een mogelijke uitkering, maar daar heb je gewoonweg geen recht op. Wel zou ik via de belastingdienst even berekenen of jullie recht hebben op toeslagen..
Heb je nooit langer dan 32 weken in loondienst gezeten? Tja dan bouw je echt nooit wat op. Ik zou uwv eens bellen.
Voor nu, korte termijn: UWV, gemeente en belastingdienst vragen welke mogelijkheden er zijn. En bij familie aankloppen, als je écht tekort komt en ook nergens aanspraak op kunt maken bij de instanties. Voor de iets langere termijn: werk zoeken. Ik snap dat dit niet zo makkelijk is als je net een maand geleden bevallen bent, maar je zult toch je eerste stappen wel moeten zetten, wil je niet in structurele financiële problemen terecht komen. Ik begrijp alleen niet zo goed hoe je er, een paar weken na je bevalling, ineens achter kunt komen dat je geld tekort komt om je rekeningen te betalen... Wat is er anders gelopen dan je gedacht had? En is dat wel helemaal correct verlopen?
Hoe bedoel je zonder uren contract? Had je een 0 uren contract dan ofzo? Want dan heb je naar mijn weten gewoon recht op een uitkering, die bestaat uit wat je gemiddeld het afgelopen jaar hebt verdiend.
Het enige wat ik kan bedenken is: zo snel mogelijk een baan zoeken, of zorgen dat je uitgaven zo laag worden dat je kunt rondkomen van het inkomen van je partner. Kortom: hier moeten alle mensen voor zorgen, dus jij ook, en het maakt niet uit of je net bevallen bent of niet.