Ontwikkeling: Gaan staan, en zitten "overslaan"?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gwenolyn, 29 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Mijn dochter is bijna 11 maanden. Ze rolt en tijgert de hele kamer door. Ze kan ook als Cleopatra heerlijk op haar liggen te spelen.

Omrollen doet ze overigens vanuit haar bovenlichaam en niet vanuit haar benen.

Zitten snapt ze nog steeds niks van. Ook als ik haar neerzet stort ze binnen een halve minuut ten aarde:D. Zelf heb ik ook het idee dat ze het "niet leuk" vind. Ze speelt graag op haar buik.

Sinds gisteren gaat ze staan!! Ze ligt op haar buik, pakt iets vast, trekt haar knieën onder haar buik, en gaat op die manier staan.

Ik krijg nu veel rare reacties uit mijn omgeving dat het "niet goed" is dat ze het zitten "overslaat":(.
    Zelf heb ik wel het idee dat ze, doordat ze nog niet zit, ze veel moeite heeft met haar evenwicht. Is dit een rare gedachten?

Hebben jullie het vaker gehoord dat kinderen eerst gaan staan, en dan pas zitten?

"echt" kruipen doet ze ook niet. Ze is heel snel met tijgeren. Ze trekt haar knieën wel onder haar buik, doet 1 poging, stort ter aarde, en tijgert dan vrolijk verder.

Is dit iets om mij zorgen om te maken?

Persoonlijk maak ik me om bovenstaande punten geen zorgen, en gaat het vanzelf wel komen. Mijn omgeving denkt hier anders over.

Wat vinden jullie?

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter speelde ook veel op haar buik. Vanuit die stand ging ze dan ook eerste kruipen, staan en daarna pas zitten.. (zat ongeveer een maand tussen).

3. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron kon ook eerder staan dan hij kon zitten (en tijgeren). Zat hier ook ongeveer een maand tussen. Kruipen heeft hij maar heel even gedaan, omdat hij ging lopen.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier ook, eerst kruipen dan staan en langs lopen, ook staan met knieen onder zijn buik getrokken. pas na 1,5 maand zitten. deed ie ook niet zo vaak. hij speelde dan staand of op buik. dat oud romeins (cleopatra) liggend spelen herken ik ook. heerlijk.

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Mijn, onze!, mini kruipt alleen nog maar. Wil wel stappen, aan de hand. Kan wel staan, aan de tafel...maar zelf zitten of staan?
    Nee hoor.
    De oudste liep met 12 mnd rond de tafel en met 13-14 mnd los.
    Stijn is nu 13 mnd en kruipt alleen nog maar (met buik op de grond...hahah).
    Luilakje.
    Komt vast allemaal wel goed. Al zou het niet goed zijn, als ze iets overslaan..wat wil je er aan doen?
    Ze moeten het zelf leren.

6. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

heb je het over jouw dochter of over de mijne?? :D:p

hier precies hetzelfde maar dan met 9 mnd bgint zich nu ook op te trekken maar zitten dondert ze ook gelijk om en zelf zitten zie ik nog lang niet gebeuren ;)

7. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Gelukkig is mijn dochter niet de enigste die een andere volgorde aanhoud.

@ Elmo: Ik vind ook dat ze het zelf moet leren. Mijn idee is ook dat het allemaal wel goed komt. Voordat ze 18 is moet het vast lukken:D

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Esmay ging ook eerst staan voordat ze zelf kon gaan zitten....
    Ze is daarna wel vrij hard gevallen waarna ze een maand niet is gaan staan! Maar sinds dinsdag kan ze zelf gaan zitten en trekt ze zich weer op tot staan!

Dus hier ook een die eerst ging staan (oké nadat ze het 3 x heeft gedaan en toen is gevallen deed ze het dan wel weer even niet maar goed ) dus jou kleine is niet de enigste...

9. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Hier nog eentje!
    Hij kon een poosje blijven zitten met ruim 9 maanden, tijgerde met 10 maanden, optrekken tot staan met 13 maanden, echt kruipen met 14 maanden, lopen met 16,5 maanden. Vlak na het staan kon hij ook zelf gaan zitten, maar dan vanuit staan.

Lekker traag dus en ook niet helemaal de goede volgorde. Maar nu loopt ie hartstikke stevig!

10. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Mijn zoontje is 13 maanden en kan lopen.
    Hij kon vrij vroeg kruipen en staan met 9 maanden.
    Echter...hij is nog nooit gaan zitten (op zijn billen althans).
    Hij zit standaard op z'n knietjes en dat is ook zijn favoriete speelhouding.

Deel Deze Pagina