wij zijn aan benzine kosten per maand 140 euro kwijt.... kattenvoer per maand ik denk zo.n 100 euro (we hebben 9 katten) coor de cavia's per maand 20 euro, en onze vogels ongeveer 25 euro per maand, en gewone boodschappen per week 100 euro... wij doen onze boodschappen bij de plus en de c-1000 en wij halen elke dag vers ons avondeten in huis we zijn met zijn drieen thuis
Ik ben trouwens niet getrouwd en heb ook geen samenwooncontract. Ik vind allebei een eigen rekening wel lekker. We hebben gewoon berekend zoveel percentage van ons salaris inleveren voor de gedeelde vaste lasten, de rest blijft op onze eigen rekening en daar betalen we ook allebei boodschappen van. Hij verdient ook bijna 2 keer zoveel als ik dus zo met die percentages vind ik eigenlijk wel zo eerlijk. Plus we hebben allebei een dure hobby, muziek....daar willen ook nog weleens wat centen aan opgaan! Maar de ene keer betaal ik bijvoorbeeld weer concertenkaarten, dan weer hij. Tot nu toe hebben we nooit bonje gehad over het geld. Ik betaal weleens iets extra's, zoals bezoekjes aan de dierenarts met mijn beestjes. Eigenlijk betaal ik dat altijd wel. Mijn vriend betaalt altijd de benzine van zijn geld. Zo komt het wel uit. Stel nou dat 1 van ons 2-en krap komt te zitten dan is altijd de ander er nog. En in het verleden is bewezen dat we het op die manier prima kunnen oplossen
Lette tot een aantal maanden geleden helemaal niet op wat we uitgaven. We moeten het nu al een half jaar doen met 800 euro in de maand en dat is niet makkelijk. Hou zo'n beetje 150 euro in de maand over voor levensonderhoud. daar moeten wij voeding voor Tijn, luiers, hondevoer en eten voor onszelf van kopen. Luiers krijgen we gelukkig regelmatig van mijn schoonouders omdat ze weten dat we krap zitte. * We kopen veel in de aanbieding en vriezen het in. *We eten regelmatig macaroni, kost haast niets en kun je 2 dagen van eten. * we eten 2 keer in de week brood (met hagelslag, vlokken of pasta. Dat is namelijk goedkoper dan kaas en vleeswaren) * Helaas geen verse groente of fruit. is namelijk erg duur. * eten veel blikgroente * zoveel mogelijk boodschappen bij de lidle * als we verse groente eten halen we het op de markt Het enige waar ik niet op bezuinig is op de voeding van Tijn. Dan eet ik liever zelf een dag niet, dan dat hij er iets van merkt!
Wij deden tot een jaar geleden nooit boodschappen, maar bepaalden per dag wat we gingen eten en waar we het gingen halen (meestal op de route even langs de bakker, groenteboer, en slager, drogisterij). Dan waren we makkelijk 25 euro per keer kwijt. Dat keer 7 is toch 175 euro. Moet ik er wel bij vertellen dat we toen ook regelmatig naar de chinees etc. gingen. Nu heb ik de supermarkt ontdekt . In het begin gaven we minimaal 100,00 uit aan boodschappen, maar nu ik sinds een paar maanden ook een beetje op de groenten en producten in de bonus let zitten we wat boodschappen betreft zo tussen de 60 en 85 euro, beetje afhankelijk van of we nog shampoo etc. nodig hebben. Het enige wat we niet halen is lekkers . We waren in korte tijd veel aangekomen dus sinds we weekboodschappen in de supermarkt doen slaan we de chips en snoep over. Je wil niet weten hoeveel je daarvan ongemerkt bij anderen nog wegsnoept, en als wij een zak snoep halen issie binnen een dag leeg. De hond krijgt Royal Canin, maar we hebben een kleine hond, en hij doet ongeveer 2 maanden met een zak van 8 kilo (35 euro). Ik hou het nooit precies bij, hij krijgt onbeperkt eten. Dat is dus zo'n vier euro per week. Benzine gaat wel hard hier, we geven zo ongeveer 150 euro per maand minimaal daaraan uit. Dat is dus ook nog zo'n 40 euro per week. Zeg dat we gemiddeld zo'n 125,00 per week aan alles kwijt zijn. Daar zitten alleen geen kleding etc. bij. Dan krijgen we een hele andere berekening
Ben wel getrouwd, maar ook voordat we getrouwd waren was ons motto al: we zijn samen dus t is ons geld... en niet elk eigen geld zeg maar Werkte voor ons prima, hij kocht wat hij wilde ik kocht wat ik wilde..en samen de vaste lasten enzo ook delen Hij heeft in t begin wel meer "ingelegd/betaald" omdat ik nog studeerde, en nu ben ik degene met vast contract dus doe ik meer...maar ach daar kijken we eigenlijk niet op de weegschaal.
Hoi Mili, Ja iedereen zijn eigen manier natuurlijk Wie weet verandert het bij ons ook nog wel. We wonen nu pas een jaartje samen, dus het is ook nog allemaal een beetje kijken wat het beste werkt. Tot nu toe bevalt het me op deze manier prima. Ik geef namelijk wel meer geld uit aan dingen die ik zelf leuk vind; kleding, cd's, spulletjes voor in huis. Ik probeer, met een eigen rekening, een beetje te voorkomen dat we daar ruzie over krijgen. Een poos terug was ik ook heeeel slecht met geld, mijn zorgverzekering was een keer beeindigd omdat ik niet op tijd betaalde/genoeg geld had (was ik ook nog wel student en later zoekende naar werk). Dus om mijn vriend daarvoor te behoeden... Bovendien heb ik zelf zoiets van: mijn geld, ik heb er voor gewerkt. Je krijgt een deel voor de gezamelijke lasten en de rest bepaal ik zelf wel. Maar eigenlijk draait het voor ons ook gewoon om wat jij het laatste zegt: niet zo letten op die weegschaal. De ene keer dok ik meer. Hij zat een beetje krap toen hij de auto gekocht had. Heb ik gewoon wat meer betaald. Alleen hij is een beetje ouderwets ofzo want hij wilde niet dat ik er voor opdraaide. Alsof ik dat niet aan kan? :S Dat is trouwens wel heftig bonnievdakker. Ik hoop dat je een beetje rond komt zo. Misschien een stom idee hoor, maar heb je weleens aan de voedselbank gedacht? Daar hebben ze lekker verse groenten...misschien ook weer eens lekker ipv alles uit potjes of blikjes. Maar een idee hoor
@melloncollie: Hoi, Ja hoor is ook gewoon uitproberen wat voor jullie werkt. En inderdaad t is het niet waard om ruzie over geld te krijgen. Wel handig inderdaad om voor jezelf eerst goed met geld om te gaan (doel op de verzekering etc) in plaats van dat je daar beide dan mee zit. Ach t komt vanzelf wel een manier die bij jullie past. Ikzelf wil gewoon het gevoel hebben dat we het samen doen, dat hij weet dat ik lasten kan dragen net als hij, dus vandaar alles gewoon samen Succes!
noot: met 800 euro in de maand kom je wrs niet in aanmerking voor de voedselbank! En zo lekker en vers is dat niet hoor. Ik heb cliënten die ervan eten. natuurlijk super voor hun! Zal trouwens ook wel per bank verschillen Ons geld, tja we zijn getrouwd. Dus 1 pot nat. Hebben laatse wel het volgende besloten: Allebei 125 euro in de maand zakgeld + mijn extra overuren zijn voor mij en mijn beunhazenwerk ook, en zijn extra projecten zijn voor hem. Zo kunnen we ons zakgeld spekken Wij hoeven van elkaar niet te weten wat we waar aan uitgeven, ideaal! Wel moeten we de cadeautjes voor elkaar ervan kopen Verder over dat huishoudgeld, ik schat dat ik rond de 150 euro in de maand zit, maar kan er heel goed naast zitten. De bonnetjes van deze maand hangen op de koelkast volgende maand ga ik denk ik geld pinnen en het daarvan doen. Boodschappen doe ik bij de ah, pak haast nooit merkdingen als het ook bv ES is. En de aldi en de lidl zijn ook favo. Moet wel melden dat ik ong 3 x per week op mn werk warm eet. En sowieso als ik werk eet ik de andere maaltijden/ tussendoortjes ook daar (dat is dan weer een voordeel) Liefss, Taliaa
Vanaf dat we samen zijn, nu bijna 12 jaar is het zo mijn geld is zijn geld en andersom. We kopen beide waar we zin in hebben en op is op. Hij zeurt weinig over mijn uitgaven, ik weinig over die van hem. Als het geld bijna op is doen we samen ff zuinig.
wij hebben vanaf dat we gingen samen wonen(9 jaar geleden) gezegt mijn vriend zijn rek is voor de rekeningen en mijn geld voor de boodschappen en de extra's nu ben ik minder gaan werken dus ook minder gaan verdienen maar we doen het nog steeds zo. we geven ongeveer zo'n 100 euro uit aan boodschappen maar weet bijna zeker dat het minder zou kunnen koop wat we lekker vinden en soms blijft het ook in de kast liggen en uit eindelijk verdwijnt het dan in de prullenbak. zonde natuurlijk.
@bonnievdakker, hoe komt het dat je zo weinig inkomen hebt? Een uitkering is zelfs meer, heb je geen recht op een uitkering ipv wat je nu hebt of tenminste een aanvullende uitkering? Dit is toch niet lang vol te houden zo?!
@mamadeluxe: Mijn man heeft 3 jaar in de ziektewet gezeten vanwegen ernstige psychische klachten. Hij had een hele ernstige depressie, een angststoornis, hyperventileren en een sociale fobie. er zijn zelfs momenten geweest dat hij er een einde aan wilde maken. De eerste twee jaar was er financieel niets aan de hand, hij kreeg 75 % van zijn loon door betaald. Na 2 jaar is hij gedeeltelijk goedgekeurt en moest hij voor 24 uur aan het werk, maar zie dat maar eens te krijgen met zo'n verleden. Hij heeft toen dus voor het gedeelte dat hij goedgekeurt is ww gekregen. Uiteindelijk is hij weer gaan werken, maar dat is door zijn sociale fobie helemaal mis gegaan. Nu is hij werkenloos en heeft geen recht meer op ww. Inmiddels is hij een half jaar geleden 100% goedgekeurt en krijgen we dus ook geen WIA meer. We moeten het dus doen van mijn salaris, zo'n 850 euro (werk maar 2 dagen) Misschien kunnen we in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering, maar dat is allemaal zo ingewikkelt dat zelf de contact persoon van het UWV het niet meer snapte. Mijn man is nu bezig met werk zoeken en heeft een paar veelbelovende dingen lopen. Hopelijk hoeven we dus niet veel langer meer zo te leven, want het idd geen doen!
Oh wat knap dat jullie daar samen doorheen gekomen zijn zeg. Je zal ongetwijfeld sterk zijn nu. Sorry ik wist niet dat 800 euro nog 'teveel' was voor de voedselbank Misschien een beetje brutaal maaruh...kun je misschien aan je ouders en schoonouders vragen of je eensmee mag eten ? Als je dat zelf wilt he Er zijn ook heel veel sites die tips geven voor het omgaan met (weinig) geld. Excuus als je me bemoeizuchtig vindt...maar ik wil graag helpen. Ik ben nou eenmaal een hulpverlener van beroep dus zit in me Lekker van elkaar blijven genieten ook he. Super van je dat je zo goed voor die kleine kan blijven zorgen.
Hier hoef ik thuis niet mee aan te komen haha.. geen vlees bij de aardappelen.. 8) Ook ik geef véél te veel uit. Ga al roder staan .. en ik doe er echt niks geks mee..
@melloncollie: het zijn geen gemakkelijke jaren geweest, maar het heeft onze relatie heel sterk en hecht gemaakt. We weten precies wat we aan elkaar hebben, ook in slechte tijden. Tijn is het mooiste dat ons ooit is overkomen en heeft onze relatie helemaal compleet gemaakt. Vind het soms wel moeilijk dat ik hem niet de finaciele zekerheid kan geven die ik zou willen, maar daar merkt hij nu toch nog niets van! Ik vind je trouwens helemaal niet bemoeizuchtig hoor. Als ik het vervelend zou vinden als mensen erop zouden reageren, had ik het niet moeten schrijven
Ik moet eerlijk zeggen dat ik laatst naar onze uitgaven heb gekeken, en dat we nu strak op budget zitten. We kunnen nu gemakkelijk veel sparen, en straks met die kleine erbij krijgen we ook de kosten voor kinderopvang erbij + dat ik een dag minder ga werken. We (getrouwd) geven nu het volgende uit. huishoudgeld - 90 eu per week hondervoer - 60 eu per maand Verder heeft mijn lief 200 eu pm zakgeld en ik 150 eu. Hier moeten we ook de benzine van betalen. Als ik het hier zo zie, is dat best nog ruim. In ieder geval kunnen we nu 800 eu per maand sparen, en dat is wel super fijn. overig gaat dit straks omlaag naar 250/300 pm ivm minder loon en opvang.
Kan je geen bezwaar maken ertegen?!?!? (misschien heb je dat gedaan, sorry dan) Ik moet over een paar maanden herkeurd worden
Hier tussen de 100 en 150 euro per week, maar dat is incl dieren, luiers, toilletspullen etc.We zijn met twee volwassenen , en drie kinderen. We letten toch erg op prijzen, gaan naar de Lidl, inderdaad, aanbiedingen, en luiers 3 halen en twee betalen. Ik doe ook altijd mee met alerlei acties: Kwartetten bij de c1000 boodschappen pakket bij de boer zomerzegels bij AH babyzegels bij Etos. geld terug acties, bc 5 pakken nutrilon, 12,50 retour Alle beetjes helpen, het is al duur genoeg. Oh ja, zelf bakken, groente zelf snijden , niet verpakt kopen etc
@Amanthis: Helaas kunnen we geen bezwaar maken. Fysiek gezien mankeert hij namelijk niets en kan hij dus gewoon werken. Het is bij hem psychisch en daar doen ze gewoon niets mee. Hij moet maar gewoon wek zoeken waarbij hij niets te maken heeft met mensen of collega's. Volgens mij bestaat dat niet maar goed. Zijn therapeuten waar hij ruim 2,5 jaar bij in intensieve therapie is geweest (20 uur in de week) raden hem ook af om te werken en hebben zelf contct gehad met de keuringsarts. de keuringsarts meent echter in een gesprek van 20 min. te kunnen beoordelen dat het wel mee valt. Lang leve onze verzorgingsstaat!