Ik wist al dat wij op een prestatiegerichte school zitten (helaas) maar het is wel de leukste school in de buurt en over het algemeen ben ik heel tevreden. Onze oudste zit in groep 5 en nu kregen we ineens een mail dat ze dit jaar blind gaan leren typen. Hartstikke leuk maar ze moeten dus het hele jaar elke week 4 keer 20 minuten thuis oefenen. Daarnaast komen er ook al andere huiswerkopdrachten af en toe bij. Van de moeder van een vriendinnetje met een kind in groep 7 hoor ik dat het alleen maar meer gaat worden. Ik baal er wel een beetje van. We zijn ook net begonnen met pianoles waarvoor ze natuurlijk ook moet oefenen en ook wordt er nog elke dag gelezen thuis. De oudste heeft best wat hobby's en spreekt graag met kinderen af maar ik denk dat we misschien toch hierin zullen moeten schrappen om het allemaal te bolwerken. Is dit nou normaal? Hoeveel huiswerk hebben jullie kinderen op de basisschool?
Onze zoon zit in groep 5 en heeft weektaken maar geen huiswerk. Als hij zijn taken niet af krijgt die dag dan gaan ze sinds kort de spullen mee naar huis geven en moet hij het maken. Dus over het algemeen nog niks.
Poeh, dat is wel veel voor groep 5. Hier was het toen 1x in de week huiswerk. De ene week een a4tje om te leren en de andere week een stencil met maakwerk (soms rekenen, soms taal). Inmiddels zit de jongste in groep 8 en krijgen ze 4x per week huiswerk. Ze krijgen alles op vrijdag mee en dan is het voor dinsdag en donderdag maakwerk (1 à 2 stencils) en voor woensdag en vrijdag leerwerk. En ze moeten nog 4x een boekverslag en 1x een boekbespreking maken. Volgens mij geeft onze school gemiddeld gezien juist al veel huiswerk.
In groep 3 begon het thuis dagelijks moeten lezen. En een keer een boekbespreking. Nu bij de introductie van groep 4 las ik dat ze dit jaar ook nog ander huiswerk gaan krijgen. Dat is nog niet gestart. Nog een boekbespreking en een spreekbeurt.
Mijn oudste dochter zit ook in groep 5 en die krijgen geen huiswerk. Ik wil het ook niet: de schooldagen en evt naschoolse activiteiten zijn druk zat en ik wil dat ze tijd heeft om te spelen.
Zoon in groep 6 krijgt 1x per week maak huiswerk mee. Voor het eerst. Wat jij omschrijft vind ik wel veel. Daarentegen kreeg dochter op de basisschool nooit huiswerk en die had het vorig jaar ineens heel zwaar in de brugklas, die was da totaal niet aan gewend
Mijn dochter zit in groep 5. Ze krijgt voor taal en spelling af en toe een blad mee waar ze eventueel mee mag oefenen. Is alleen als extra voor de toets op school. Niet verplicht. En ze zijn nu bezig met alle tafels op te zeggen. Als er een lastige aan de beurt is, oefenen we die thuis. Verder nog niks gezien deze weken. Wel leest ze elke dag. Dat vind ik zelf belangrijk
Ik vind het wel veel. Mijn oudste twee zijn al van de basisschool af. Die hadden vrijwel nooit huiswerk en als ze het al hadden, maakten ze het meestal al op school. Ik moet zeggen dat met name de tweede het nu wel heel lastig vindt om in de brugklas aan al dat huiswerk te wennen. Jongste zit nu in groep 6 en heeft ook bijna geen huiswerk. Vorig jaar moest hij wel de tafels thuis oefenen en af en toe een dictee. Dictee oefenden we nooit, dat kon hij wel zonder thuis te oefenen. De tafels heb ik wel flink met hem aan gewerkt, dat vond hij heel moeilijk. Verder af en toe een project, zoals een boekbespreking, spreekbeurt of werkstuk. Dit jaar gaat hij als het goed is ook huiswerk krijgen, maar ik heb er nu nog niks van gehoord. Typen hebben ze vanuit school hier ook een jaar geprobeerd, ook met veel thuis oefenen, maar daar kwam weinig van terecht. Het was een ontzettend saaie methode en hoewel mijn kinderen echt wel graag wilden leren typen vonden ze het zo saai dat ik ze met geen tien paarden aan het werk kreeg ervoor. Wel jammer, ze kunnen het nu nog niet echt, terwijl het zo belangrijk is. Ik denk dat ik voor de jongste zelf iets van Duckstad typen ga aanschaffen.
De oudste had behalve af en toe top model en Engels leren en soms een werkstuk en boekverslag ed niets. De jongste had ik groep 6 in de tweede helft af en toe topografie en ook een werkstuk en boekverslag. Nu in groep 7 heeft ze meer huiswerk, nu wekelijks een werkblad en woordjes leren en straks topografie en werkstuk, boekverslag en nieuwskring erbij. Lezen en tafels moesten al eerder, maar daar liepen ze niet zo hard voor. Typcursus is hier vrijwillig; de oudste heeft het niet gedaan, de jongste is net gestart en is heel fanatiek.
Hier in groep 7 pas huiswerk en dan is dat nog vrijblijvend. Of je moet je weektaak niet afhebben. Pas in groep 8 is het verplicht. 1 keer per week voor 3 vakken. Uurtje werk. Hartstikke leuk en waardevol denk ik blind leren typen. Maar ik zou het ook niet relaxed vinden als dat er thuis bij komt. Doe dat lekker op school dan met ze.
Oudste in groep 5 De tafels leren als ze een tafel toets hebben Topografie als ze een toets hebben En hij leest elke dag maar dat moet van mij
Dan bedank je toch vriendelijk voor dit plan en vertel je dat jullie dochter daar niet aan meedoet. Ik denk dat dit prima uit te leggen is. Willen ze dit echt graag voor alle kinderen, dan is het aan de school om daar ruimte voor te vinden in het rooster. Dat moet, zeker in groep 4, best te doen zijn.
Nou inderdaad! 4x 20 minuten per week?? Echt bizar! Mijn zoon in groep 5 krijgt per week 1 A4 mee met huiswerk, dat zijn tot nu toe wat sommen, klok kijken, etc. Ongeveer 10 min per week om het te maken.
Groep 5: 1x per week huiswerk naast eventueel thuis te leren toetsen. Groep 7: 3x per week huiswerk naast eventueel thuis te leren toetsen. ik vind het soms best pittig om ze alles te laten maken, de toetsen met ze te leren, sporten en met vriendjes te laten spelen.
Groep 6 hier, geen huiswerk alleen incidenteel een keer oefenen voor een topografietoets of spreekbeurt.
Hier hebben ze in groep 5 & 6 ook de inlogcodes voor typen gekregen, volgens mij is de cursus 12 weken als je elke dag een kwartiertje oefent. In groep 5 was hij nog niet geïnteresseerd, in groep 6 heb ik tijdens de thuisschool erop aangedrongen dat hij het probeert, wij zijn ongeveer tot de helft gekomen, daarna was hij niet meer te motiveren en lukte het ook niet meer de volgende level te halen...dus wij hebben het laten rusten. Weet niet of school het abo heeft verlengt voor de cursus, ik vond het echt heel erg nuttig, maar als het zo vrijblijvend is als bij ons en ze op school geen tijd eraan besteden is het lastig, volgens mij heeft ook maar één meisje uit de klas haar certificaat behaald In groep 5 moesten ze af en toe iets leren, in groep 6 elke week huiswerk, meestal taal of iets leren, begin groep 7 elke week en aan het eind van het schooljaar twee keer per week. Wie het niet thuis heeft gemaakt, moet het na schooltijd op school doen...
Mijn dochter zit in groep 5 en die moet 1x per week een stencil rekenen of spelling inleveren en soms doen ze ook wat engels via Moo maar verder nog niks. Ik vind wat jouw kind krijgt ook echt veel. Ik geloof dat ze straks in groep 5 wel kleine toetsen krijgen voor bijv geschiedenis, natuurkunde. Dat kan ik me nog van mijn oudste kinderen herinneren maar verder niks hoor
Bedankt voor alle reacties. Hieruit maak ik op dat wij dus wel erg aan de hoge kant zitten qua huiswerk in groep 5. Gisterenavond ook de voorlichtingsavond bij de juffrouw gehad en er komt nog meer bij. naast natuurlijk regelmatig blijven lezen moeten ze ook thuis de tafels oefenen wat ik overigens ook goed vind. Elke 5 weken een toets voor staal. Een keer per jaar boekpresentatie en één keer per jaar spreekbeurt. Af en toe een toets voor wereldoriëntatie of een ander extra vak. 4 keer per week 20 minuten blind typen. Blind typen vind ik overigens wel waardevol maar het wordt nu wel grotendeels bij de ouders opgelegd. Ze krijgen op school maar één keer per week 45 minuten tijd daarvoor. Het is dus denk ik ook lastig om dan te zeggen mijn kind doet daar niet aan mee. Mijn man en ik ga wel nog een mailtje naar de juf erover sturen