hoeveel hypotheek zouden jullie nemen

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 1 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij hebben een hypotheek van 219.000 en betalen 1100 per maand, tegen 5.1% dacht ik zo uit mijn hoofd.

2. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    je moet kijken naar wat je kunt MISSEN per maand en niet naar wat je kunt krijgen, wat voor bedrag heb je over om te verhypotheken?

Je kunt bv je huidige huur/hypotheek pakken en als je veel spaart kan je daar een deel vanaf pakken.

Je hebt vele verschillende vormen van hypotheek, je kunt bv een aflossingsvrije hypotheek nemen wat betekend dat je lage last hebt maar dan bouw je niets op zeg maar, je kunt 50/50 doen dus half aflossingsvrij en half sparen, dan bouw je iets op maar blijft toch wat goedkoper, en je kunt volledig sparen (dan krijg je hogere maandlasten)

Houd ook rekening met extra kosten zoals een levensverzekering (als je deze nog niet hebt) das toch vaak ook weer zo'n 50 euro per maand extra..

Wij hebben persoonlijk een hypotheek van 180.000 euro en betalen 1000 euro per maand (hypotheek BRUTO wij hebben een eign zaak dus word met IB aangifte verrekend) Spaargedeelte en levensverzekeringen. En dan hebben we nu een groot spaargedeelte genomen.

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    oja je kan bv op de rabobank een aardige berekening maken van wat je gaat / moet betalen. das wel handig!

4. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Wij hebben 40% spaar en 60% aflossingsvrij. Hierdoor blijven onze netto hypotheeklasten laag. Aan het einde van de looptijd kunnen we dus 40% van het hypotheekbedrag aflossen met hetgeen we in het spaargedeelte opgebouwd hebben. Voor wat betreft de aflossing van het andere gedeelte gaan we ervan uit dat we over 30 jaar genoeg overwaarde op het huis hebben om het daarmee af te lossen.

Er is door de consumentenbond een onderzoek geweest naar hypotheekvormen en daar werd uit geconcludeerd dat een combi hypotheek als deze het meest gunstig is.

5. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja dat klopt maar als ik straks weer ga werken gaan we het denk ik toch omzetten naar volledig sparen aangezien wij heel weinig hypotheek opbouwen (eigen zaak) en dan de overwaarde e.d. gebruiken als deel van pensioen, maar omdat ik nu thuis zit met de kids hebben we even voor "goedkoper" gekozen idd..

6. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Zelf houd ik er niet van om op je top te gaan zitten, dr hoeft dan maar iets te gebeuren en je raakt in de problemen.

Ik houd er van om op 70% van je max te gaan zitten, beland je dan in de ww oid dan kun je in ieder geval je huis blijven betalen.

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

onze echte max zou 1200 netto zijn. maar hoeveel hypotheek we daarvoor kunnen krijgen?

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

Als je kijkt op de rabobank kan je dat berekenen, vult gewoon even wat test gegevens in en kijk dan waar je op uitkomt met een hypotheeksoort die jullie willen..

wil je aflossings vrij of een beetje sparen (wat wel wijs is)

9. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik zou nooit het maximale lenen, maar wat ik nog veel belangerijker vind is dat ik nooit meer zou lenen dan je huis waard is.
    Je hoort de laatste tijd steeds meer, dat mensen nog een hogere hypotheek hebben om meerwerk en extra's te bekostigen. Dan heb je altijd de kans dat je met een restschuld blijft zitten als je het moet verkopen.

10. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

TOevallig zijn wij hier ook mee bezig, onze hypotheekadviseur belde maandag. Eerst konden we 225 krijgen, maar maandag zijn de rentes omhoog gegaan en nu kunnen we bij de ing nog 203 krijgen. EN vrijdag gaan de rentes weer omhoog wist hij ons gister te melden...

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja dat had ik ook begrepen maar voorons is het nu niet gelijk noodzakelijk we zijn alleen aant kijken

12. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Ikzou als ik jullie was wel rond de 2 ton gaan kijken dan. Dan is er ook nog ruimte voor leuke dingen, anders betaal je je scheel aan je huis en kan je verder geen kant op. Maarja, zo denk ik dan.

13. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik zou kijken wat je maandlasten nu zijn en hoeveel je elke maand meer zou kunnen missen.
    alles wordt maar duurder, ik zou daar wel rekening mee houden.
    En ik zou zeker bij meerdere geldverstrekkers informeren.
    gr brenda

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja is ook zo.

maar als we 1000 euro hypotheek netto hebben hebben we 700 neven kosten. vriend heeft 2700 dus houden we 1000 over voor boodschappen en leuke dingen. daarbij gaan we in 2012 meer verdienen en ga ik als de baby een jaar is weer werken voor 16 uur.

15. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Onder meer het NIBUD adviseert nooit meer dan 1/3 van je netto inkomen te besteden aan woonlasten. Dus in jullie geval zou ik zorgen dat ik maximaal(!) Eur 900,- kwijt zou zijn aan netto hypotheek lasten EN alle bijkomende woonlasten zoals glw en alle gemeente heffingen e.d. Dus circa 600,- Euro aan netto hypotheeklasten schat ik zo. Zou persoonlijk nooit maximaal lenen of een top hypotheek nemen want je gaat weliswaar meer verdienen maar alles wordt natuurlijk ook steeds duurder. En dan heb ik het nog niet over andere onvoorziene kosten, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid.

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

dat wist ik niet maar hebben wij toch goed gedaan, want bij betalen 1000 euro bruto (inclusief spaargedeelte en levensverzekering) krijgen ongeveer 300 euro terug zeg maar en GWL en heffingen e.d. is iets van 350 euro (maar krijg altijd meer dan 1000 euro terug dus noemen we ons stiekeme spaarpotje hihi) en wij halen van de zaak ongeveer 2500/2750 af , rest blijft op de zaak staan..

Ik denk persoonlijk wel handig om aan te houden, de rabobank wilde ons wel 250.000 lenen alleen op de inkomsten van mijn man maar dat vond ik niet erg verstandig (man ook niet) dus we hebben idd gekeken naar wat wij kwijt willen zijn per maand en op basis daarvan een huis gekocht, meeste mensen verklaarden ons voor gek (inclusief mijn vader) want we konden toch veel meer krijgen??!! maarja betekend niet dat je het moet nemen natuurlijk, zeker niet als je zoals ons andere prioriteiten hebt (thuisblijven voor de kids)

Deel Deze Pagina