van 5 naar 4 voedingen... Ervaringen!

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door gies, 23 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gies

gies Lid

18 sep 2007
    65
    0
    0
    Mijn zoontje van 5 maanden mag nu naar 4 voedingen. Nu vraag ik mij af wat de ervaringen daar in het begin mee zijn. Ik wil de laatste fles rond 19.00 uur geven ( dan kan ik het ook bijna niet meer uitstellen, dan heeft hij echt honger ) met 2 eetlepels rijstebloem. Hoe lang hebben jullie kindjes doorgeslapen? En hoe pak ik het schema dan bijv. op als hij om 5 of 6 uur wakker wordt? Dan kom ik met 4 flessen niet uit tot 19.00 uur..... Of is het dan wijsheid om de fles van 23.00 uur er nog ff in te houden? Nu slaapt hij door tot ongeveer half 9 's ochtends. Hoe zag jullie schema er dan uit?

Ik start over 2 weken met een eerste hapje, ik wil hem eerst even laten wennen aan de rijstebloem.

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wij hebben de late avond fles weggelaten met 5 maanden. De laatste fles was vanaf toen om 19:00 en om 19:15 uur lag hij al in bed tot volgende ochtend 7:00 uur. Soms werd hij in die tijd eerder wakker rond 6:00 uur or 5:45 uur. Ik vind dit geen tijd om om te staan en dus lag hij te spelen in zijn bedje tot rond 6:30 uur (toen haalde we hem eruit) of hij viel weer in slaap. Dus eerste fles gaven we altijd om 7:00 uur.

3. Ivka76

Ivka76 Actief lid

10 mrt 2008
    130
    0
    0
    Brabant
    Wij hebben met 6 maanden de laatste fles laten vervallen. Robin krijgt om 20.00 uur de laatste fles en dan slaapt ze tot 7.00 uur. Misschien kan je wat meer rijstebloem geven in de laatste fles?
    Als ze eerder wakker werd, lieten we haar ook gewoon in bed liggen spelen tot 6.30 uur. Wij hebben wel het geluk dat Robin niet gaat huilen als ze wakker is. Ze wacht rustig af en gaat met haar popje kletsen.

4. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Vanochtend bij het cb geweest en ook bij ons mag de laatste fles er af. Vanavond maar meteen proberen, ben erg benieuwd. 9 van de 10x gaat het gewoon in 1x goed. Ben alleen benieuwd hoe laat hij morgenvroeg wakker wordt ( nu vaak 8.00 ) en dan even kijken hoe we het schema weer oppakken. Mocht hij nou toch vannacht komen dan wacht ik tot 4 maanden en dan kunnen we rijstebloem in de laatste fles doen.

Als je zoontje om 5.00-6.00 wakker wordt, kom je inderdaad niet goed uit. Probeer het anders gewoon een keer, mocht hij toch vroeg wakker worden kun je er ook voor kiezen die laatste fles af te bouwen.

Succes!

5. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Wij zijn met vier maanden over gegaan van vijf flessen naar vier en dat ging zonder moeite. En zonder rijstebloem :p. We zijn wel in het weekend begonnen, voor het geval ze toch 's nachts wakker zou worden, maar dat is dus niet gebeurd.

Rijstebloem krijgt ze trouwens nog steeds niet. Blijkbaar heeft ze dat niet nodig.
    Wij geven de laatste fles trouwens wel wat later, omdat ze medicijnen krijgt bij die fles en dan moet ze goed honger hebben, anders gaat ze zitten klooien. Meestal is het rond 20.00 uur. In haar schema zit ongeveer 4,5 uur tussen de voedingen.

6. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier ging het eigenlijk ook heel gemakkelijk: ik maakte hem gewoon niet meer wakker en hield er rekening mee dat hij de eerste dagen een beetje zou kunnen rommelen om een nieuw ritme te vinden. Uiteindelijk viel dat alles mee... De eerste ochtend werd hij om 4 uur wakker (volgens mij heeft hij die dag 5 flessen gehad of 4 en nog een kleintje), de dag erna om half zes en vanaf dat moment werd hij rond 7 uur wakker voor de eerste fles en kreeg hij er 4 op een dag.

Gewoon proberen dus en houd er rekening mee dat je de eerste dagen misschien een beetje schippert tussen 4 en 5 flessen. Het regelt zichzelf meestal al snel weer en dan zit je keurig op 4 flessen. Succes ermee!

7. Judi

Judi Actief lid

27 mrt 2008
    236
    0
    0
    Wij zijn sinds vorige week begonnen en we dachten dat het een hele kluif zou worden, maar dat viel dus heel erg mee. Het gaat zelfs beter dan hiervoor.
    Omdat onze zoon een hongerig kind is, krijgt hij Nutrilon Forte.
    We gaven hem 5 flessen per dag: 180/6
    Nu 4 x 210/7.

Hij krijgt zijn laatste fles rond 19/20 uur.
    Volgende dag wordt hij tussen 5 en 7 uur wakker.
    Inderdaad ook bij ons ligt hij meestal te spelen.
    Ik laat hem tot 7 uur liggen. Dan krijgt hij om ca 730/8 uur zijn eerste fles, want ik was hem eerst enzo.

8. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Gisteren zoals gezegd de laatste fles om 23.00 niet gegeven en meneertje heeft keurig tot 7.30 doorgeslapen. We kunnen weer op tijd naar bed :D

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Omdat ik mijn zoontje uit een steeds diepere slaap moest halen, hebben wij het 2 dagen terug ook maar eens geprobeerd wat ie zou doen als we zijn fles van 22.45 niet meer zouden geven. We hebben hem toen zijn gebruikelijke fles van 18.30 a 200cc gegeven en toen nog een kleine fles om 19.45 van 80cc vlak voordat ie ging slapen. Hij heeft doorgeslapen tot 7 uur (zo laat werd ie normaal gesproken ook wakker)! Toen hebben we hem die dag steeds 240cc per keer gegeven om 7.00, 11.30, 15.30 en 19.30 en toen heeft ie weer doorgeslapen tot 7 uur. Ben nog wel bang dat ie dat vanavond of morgen opeens niet meer doet maar ach, anders gaan we weer terug naar de 5 flessen. Ben benieuwd!

CB zei trouwens dat als ie zijn vijfde fles nog leegdronk, hij het waarschijnlijk nog nodig zou hebben. Dat begreep ik op zich wel, alleen heb ik het idee dat mijn zoon altijd een fles leeg zou drinken als ie die aangeboden zou krijgen. Het is nogal een zuiplap. Daarom twijfelde ik of ie die laatste fles wel echt nodig had of dat wij het er gewoon bij hem in goten zeg maar. Dus daarom hebben we dit toch maar uitgeprobeerd met resultaat.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Overigens doet ie het hier veel beter op. Nu hij per keer meer krijgt aangeboden, is ie veel meer verzadigd dan voorheen. Dus het heeft goed uitgepakt!

11. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Ik zou ook graag overgaan op 4 flessen, en dan ongeveer 210ml per fles aanbieden maar het probleem is dat nona dat absoluut niet opkrijgt. Smorgens en savonds krijgt ze een grote fles van 210ml. Die drinkt ze zelden uit. Meestal maar 180. Ook overdag en dan zijn die laatste 20ml nog met veel moeite! Is dit normaal? Ze is al bijna 5 maanden.

Ze krijgt dus 5 flessen telkens rond de 160-180ml en snachts rond 4u meestal ook nog een flesje van 90ml.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ Tacha: Nona krijgt in principe gewoon genoeg binnen hoor :) Zolang ze goed groeit en hiermee de dag goed doorkomt, zou ik me absoluut geen zorgen maken! Het ene kindje drinkt nou eenmaal wat meer dan het andere... Ongeacht het gewicht. En nog even en dan ga je toch deels over naar bijvoeding :)

13. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Merle: Thanks meid! Ja idd ze krijgtr genoeg binnen maar ik zie gewoon zoveel jongere babies al op 4 voedingen en zij krijgt nog steeds 5 plus nachtvoeding! Ik denk soms dat ze zelfs te veel krijgt dan!Ik ga morgen toch proberen meer aan te bieden per fles en dan 4 u tussen elke voeding kijken wat dat geeft?

14. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hier sinds gister over op 4 flessen van 180plus6
    Wel eet hij ook een heel potje fruit en een heel potje groente leeg..

15. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Hier een klein luxe probleempje.. Soraya krijgt 4 flessen van 150cc en 1 fles van 180cc. Ze krijgt nogmaal haar laatste fles om 21 uur (dat heeft ze zelf zo geregeld) en slaapt dan door tot 7 uur 's ochtends..

Gister precies hetzelfde, alleen sliep ze vanmorgen tot half 9 :confused: Ik heb haar zelfs wakker moeten maken. Ik schrok wakker, en was gelijk bang dat er iets mis was :oops:

Maar goed, nu kom ik dus nooit meer aan 5 flessen vandaag. Ik heb om half 9, 180/6 in de fles gedaan. dit heeft ze bijna helemaal opgedronken. (ongeveer 10 á 20cc laten staan) ik weet nu niet goed wat ik moet doen.

Soraya weegt bijna 5 kilo..

Ze kreeg met die 5 flessen van 150cc eigenlijk al teveel voor haar gewicht. maar is het nu niet een beetje te vroeg om al over te gaan op 4 flessen?

16. LovelyDK

Ik zou persoonlijk nog niet over gaan op 4 flessen als je kindjen og maar 5kg is..
    Waarom zou je geen 5 flessen kunnen geven vanaf 08.30?
    Dan geef je ze toch om de 3.5 uur of 3 uur..

17. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Hmm daar heb ik ook aan gedacht, maar dan wil ze echt nog niet drinken! Ik wacht denk ik nog even af, en ik kijk wel wanneer ze komt.. maar vind het wel lastig zo. Vooral omdat ze na 21 uur niet meer wil drinken.. :( ik krijg er dan nog geen 10cc in als ik haar wakker maak.. om 21 uur drinkt ze hem netjes leeg..

18. LovelyDK

Dan geef je toch kleinere flesjes... waarom 180cc als ze het niet lust, kleinere hoeveelheden aanbieden en dan iets vaker?

19. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Het kan best zijn dat je vandaag dan op 4 flessen uitkomt en morgen weer op je normale schema zit. Niet te krampachtig over doen, kan echt geen kwaad als er een dagje tussen zit met een fles minder. Mocht ze in de nacht komen omdat ze een fles mist, dan geef je haar gewoon een kleintje (bijvoorbeeld 90+3) en geef je haar 's ochtends weer gewoon op je vaste tijd...

Deel Deze Pagina