Hoe verf van kunststof kozijn halen?

Discussion in 'De lounge' started by Koalabeertje3, Jun 24, 2025 at 9:48 PM.

1. Koalabeertje3

Koalabeertje3 Actief lid

Apr 22, 2025
    216
    249
    43
    Female
    Aantal jaar terug hebben wij de keuken muur geverfd en daarbij een stuk van het kozijn geraakt. Super zonde, want alles was net nieuw. Toen alleen niet naar omgekeken en eigenlijk stoor ik me er best wel aan. Waar kan ik dat makkelijk mee verwijderen? Het kunststof heeft een nerf.

2. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    15,005
    9,497
    113
    Gelderland
    Chat gpt zegt:
    Met een verfkrabber van kunststof en eventueel de verf eerst heel voorzichtig verwarmen met een föhn.

Koalabeertje3 likes this.
  3. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,986
    9,052
    113
    Female
    Ik zou dat gewoon met een klein beetje terpentine doen? Of wordt t kunststof dan dof denk je? Het kan volgens mij best wat hebben als ik kijk naar wat ze gebruikten om de kitresten te verwijderen toen ze geplaatst werden..

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    19,124
    15,158
    113
    Degeme die het geplaatst heeft een berichtje sturen, die kent het materiaal het beste en heeft vast zulke vragen wel eerder gehoord.

5. Koalabeertje3

Koalabeertje3 Actief lid

Apr 22, 2025
    216
    249
    43
    Female
    Ik zou het is voorzichtig kunnen proberen op een klein stukje!

6. Koalabeertje3

Koalabeertje3 Actief lid

Apr 22, 2025
    216
    249
    43
    Female
    Ook wel een goede indd! Is vragen of m’n man zijn geheven nog heb.

7. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,283
    2,039
    113
    Dit is wat ik zou doen. En als je zijn gegevens niet meer hebt kun je vast een ander, vergelijkbaar bedrijf benaderen voor advies.

8. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

Oct 5, 2009
    729
    308
    63
    Dat mag echt niet! Bij ons had de schilder van de buren per ongeluk verf op ons kunstof kozijn geschilderd en ik heb gebeld met degene die het geplaatst heeft.

Mij werd verteld om dit met veel water en een beetje (niet bijtend) schoonmaakmiddel schoon te maken ( evt in de lengte van de nerf). Terpetine lost nl het kunststof (de coating bovenop) op. En anders heel voorzichtig eraf krabben.

Eigenlijk heeft dit alleen zin als het er nog niet zolang op zit.

Koalabeertje3 and Bloempjelief like this.
  9. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,249
    4,552
    113
    misschien met zo'n wondersponsje.
    je kunt het nooit echt verwijderen zonder "schade" want als verf uithard is het ook een soort polymeer (kunsstof) en met alles wat je gebruikt om het weg te halen zul je ook je kunsstof kozijn enigszins aantasten.

verwarmen met een fohn, zoals chat GPT aangeeft, en een plastic krabber, absoluut geen metaal, eventueel met een beetje olijfolie erop smeren zou ook nog kunnen, dan kan het zijn dat de olie onder de verflaag komt en het enigszins los weekt.

10. Koalabeertje3

Koalabeertje3 Actief lid

Apr 22, 2025
    216
    249
    43
    Female
    Bedankt voor de tips! Van de week is proberen.

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,068
    2,928
    113
    't Gezellige Brabant
    Als het waterdragende verf is, zou ik het idd met veel geduld en gewoon water en een microvezel doekje proberen. Ik heb het onlangs gedaan en hier zat het er al 10 jaar op (het is 10 jaar geleden verbouwd, wij kochten het eind vorig jaar) Het is er af gegaan. Met verf op terpentine basis wordt het een stuk lastiger. Krabben gaat natuurlijk niet als het een nerf heeft.

Share This Page