Ja klopt Farfalli het heeft met die twee hersenhelften en verbinding te maken. Dat touwtje springen is zo herkenbaar haha Mijn ouders hadden wel altijd heel veel begrip er voor. Maar omdat er toen gedacht werd (ik ben nu 30) dat het gewoon luiheid/domheid was werd ik ook niet gestimuleerd en juist een luie leerling. Er is zelfs eens tegen mijn moeder gezegd toen ik op de basisschool zat of ik mijn dyslexie niet misbruikte. Ik wist nog geeneens wat het nu precies was! Er is nu gewoon zoveel meer over bekend en kunnen kinderen beter geholpen worden. Het is een handicap maar prima om mee leren om te gaan. Kinderen met dyslexie zijn gewoon enorm creatief
Ik heb geen stempel. maar dat ik iets heb dat is zeker. ik heb op een speciaal onderwijs gezeten waarom geen idee. kon wel slecht mee komen. heb dus vmbo gedaan diploma behaald in 2004. dit zonder boeken alles gekopieerd (ouder hebben me boeken nooit betaalt en zodoende kreeg ik geen boeken) Daarna veel een doener geweest en weinig leer boeken gezien. nu in 2013 mij mbo1 behaald trots dat ik ben. zeker omdat ik niet kon leren werd er gezegt. en toen merkte ik toch wel dat mijn spelling niet is wat het moet zijn evenals mijn zins opbouw lang lrven de autocorectie. waar ik tegen aan loop is dat ik veel na moet lopen en vooral met de d of t moet na denken vaak gaat dit ook fout. en dat ik altijd georiënteerd word met een verkeerd woord of het nu op papier of praten isen dat is heel erg vervelend. oja en lezen gaat goed spreken niet
Din0, super dat je je MBO1 nog hebt gehaald! Mag je zeker trots op zijn... Hebben je ouders nooit verteld waarom je naar speciaal onderwijs ging? Bedankt voor je reactie!
Nee niet precies ik kon niet me komen. maar met de mbo kreeg ik cijfers hoger dan 7 dus.... en de tijd zonder boeken 6+.
Mijn vriend heeft het ook, hij is nu 37 en in zijn schooltijd kreeg je de stempel dom... hij is hier dus ook behoorlijk onzeker door geweest. Hij heeft een gruwelijk hekel aan lezen, en doet dit zo min mogelijk. Post of formulieren invullen doe ik voor hem, of eigenlijk samen. als hij dat alleen moet doen verzuipt hij er in. Wel heeft hij met heel veel bloed, zweet en tranen een opleiding gehaald om te werken met vliegtuigen. Voor 2 weken terug had hij een cursus van zijn werk en dan merk je wel dat hij echt kapot is naar zo'n dag. Toen wij net contact kregen en wel eens appte viel me wel op dat hij letters door elkaar haalt, of dubbel e waar er 1 moet. Hij schreef mij op een gegeven moment: valt je ook wat op aan mijn manier van schrijven. Dat was uiteraard opgevallen, sommige woorden moest ik een paar keer lezen voor ik doorhad wat hij bedoelde. Nu ben ik niet anders gewend, lees er eigenlijk over heen. Hij is wel enorm creatief, kan alles maken wat zijn ogen zien. Dat verbaasd me echt, hij kan daar ook helemaal in op gaan. En kan echt uren klussen, meubels maken en noem maar op
Weet je Jada, dat is eigenlijk mijn angst/zorg...dat je er als volwassene toch nog zo mee kunt worstelen. Ik merk wel dat de verhalen van elkaar verschillen maar ik zou 't best erg vinden als mijn zoon later liever geen formulieren invult, bvb. Dat voelt zo beperkt...je hebt lezen overal nodig. Ik loop vooruit, hij is net 7, maar toch. Dank voor je verhaal!
T blijft maar je leert ermee omgaan! Je word creatief bijv woorden opzoeken op Google synoniemen gebruiken en kleine zingen maken! Je kan extra tijd krijgen op examens en ze houden rekening met je bij opdrachten. Ik heb gewoon hbo kunnen doen!
Ook dat en ik ben er altijd eerlijk in geweest in mijn werk en ik heb ook gewoon een vaste baan Dyslexie is wel een struikelblok maar er heerst geen taboe op. Ook is het in verschillende gradaties. Sommige kunnen totaal niet lezen en een ander heeft er helemaal geen last van. Er zijn speciale steunpunten, vergoedingen in de verzekering en zelfs speciale brillen en een computer programma wat les materiaal voorleest.