Hoeveel invloed heeft overgewicht en een inactieve levensstijl nou echt op een IVF traject?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Melissert, 7 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melissert

Melissert Bekend lid

3 jul 2021
    762
    589
    93
    Vrouw
    De titel zegt het al .. hoeveel invloed heeft overgewicht en een inactieve levensstijl op een IVF traject?

Mijn vorige behandeling is dus mislukt. 4 tp allemaal goede kwaliteit. Ik wil dus zo snel mogelijk weer beginnen met een nieuw traject... Ik heb gister dus gevraagd of ik al eerder met de pil kan beginnen omdat ik mijn menstruatie vlak voor het evaluatie gesprek ga krijgen. Dat is dus besproken met mijn arts en die heeft dus gewoon nee gezegd. Eerst evaluatie gesprek omdat er gepraat moet worden over mijn overgewicht. Door dit alles begin ik me nu toch wel echt af te vragen of mijn overgewicht dus het probleem is geweest mijn vorige behandeling en dat het misschien daardoor mislukt is.. maar werkt dat echt zo? Heeft je gewicht echt zoveel invloed? Ik heb er zelf wel eerder over nagedacht en ik ben er al mee bezig. Ik ben na mijn laatste cryo ook weer begonnen met sporten.. want veel bewegen deed ik ook niet. Maar toch vraag ik me het af hoeveel invloed dit nou echt heeft... ik hoop dat er dames zijn die hier misschien iets meer vanaf weten. :)

Ik ben 31 jaar 1.53 lang(lang haha) en ik heb een BMI van 30.

2. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.007
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik heb ook overgewicht, geen bmi van 30 nog, maar 28. En ben toch de 1e keer gelijk zwanger geraakt deze keer.. (cryo tp)
    Mn jongste dochter was de 2e cryo tp.. zij en deze waren goede kwaliteit.
    Dus nee denk niet dat t iets zegt hoor...

3. Melissert

Melissert Bekend lid

3 jul 2021
    762
    589
    93
    Vrouw
    Ja ik ben in verhouding natuurlijk wel echt wat zwaarder met n BMI van 30. Maar ja ik had zelf ok altijd wel het idee van ja.. wat maakt het nou uit. Er is vrij weinig over gezegd.. alleen van joh probeer wat af te vallen dan is er ook grotere kans dat je sneller zwanger word. En daarna is er nooit meer naar gekeken. En nu 1x begin ik echt het gevoel te krijgen dat ze misschien me traject hierdoor gaan uitstellen ofzo.. vandaar dat ik het me afvroeg. Maar iig bedankt voor je reactie :)

4. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.007
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik hoop t echt niet, das gewoon discriminatie, sorry dat ik t zo zeg:oops:
    Ik duim voor je dat t door mag gaan meis!

Milena92 vindt dit leuk.
  5. Melissert

Melissert Bekend lid

3 jul 2021
    762
    589
    93
    Vrouw
    Ja is ook zo. Het is niet dat ik gevaarlijk dik ben ofzo. Ik zie mezelf ook niet als dik ik ben blij met mezelf. En ja ik weet dat ik wat vet heb ja.. maarja ik schrok er gewoon een beetje van dat ze dan zo zeggen van nee je kan niet beginnen want we moeten praten over je overgewicht... Maar ja. Dankjewel :) ik hoop ook echt dat het gewoon doorgaat.

6. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.007
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik hoop met je mee meis!
    Ik zie dat je een biochemisch zwangerschap gehad hebt, dat betekend wel dat je zwanger kunt worden, dat is in ieder geval positief.
    Ik duim voor een positief gesprek!

7. rossi1

rossi1 Actief lid

9 okt 2012
    246
    154
    43
    Nou ja, uit onderzoek blijkt dat vrouwen met overgewicht moeilijker zwanger worden. Weet alleen niet meer vanaf welk bmi. Wel dat vetcellen problemen met hormonen kunnen geven. Wil niet zeggen dat vrouwen met overgewicht niet zwanger kunnen worden. Ik ken er een paar met overgewicht en zwaar overgewicht die in de 1e ronde zwanger waren.
    Tijdens ons eigen traject zelf 15 kilo afgevallen en toen werd gezegd dat het alleen maar fijn was en kon helpen, was niet eens heel veel te zwaar. Maar de 2e pogingen daarna mislukte volledig.
    Heel eerlijk gezegd, de laatste poging heb ik zelfs nog een paar wijntjes gedronken, had er weinig hoop meer op dat het zou lukken. En dat was de beste poging ooit.

De meeste klinieken houden een bmi van 35 aan, daaronder wordt het niet als groot probleem gezien. Lukt afvallen is het mooi meegenomen, maar jezelf nog meer druk opleveren, levert ook alleen maar meer stress op. En dat is zeker niet goed.

Leraje en Melissert vinden dit leuk.
  8. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.892
    8.065
    113
    Hier is heel veel onderzoek naar gedaan, en alle artsen en ziekenhuizen zeggen dit. Dus je mag het echt wel aannemen dat het zo is. Uitzonderingen op de regel zijn er altijd.
    Dat het vervelend is, is een ander verhaal. Ik vind het erg voor je dat je daardoor niet mag starten.
    Ik zou het zien als een fijne stok achter de deur om toch te proberen wat gezondere keuzes in te bouwen op een dag (bijvoorbeeld één maaltijd vervangen door een heel gezond alternatief) en dagelijks beginnen met 30 minuten wandelen o.i.d.
    Hopelijk lukt het je en mag je snel beginnen!

Sophie2019, Leraje, Zuul en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Melissert

Melissert Bekend lid

3 jul 2021
    762
    589
    93
    Vrouw
    Ja ik vraag me gewoon echt af of het ook veel invloed heeft als je zegmaar niet extreem overgewicht hebt en dat het zegmaar een oorzaak zou kunnen zijn van het falen van mijn vorige traject. Dat is natuurlijk gewoon heel moeilijk om achter te komen want er kunnen zoveel redenen zijn. Elke dokter zegt het idd wel dus er zal heus wel een waarheid in zitten. Toen de dokter zei tegen mij bij de intake dat ik beter wat af kan vallen dat ik dan sneller zwanger word zal heus geen leugen zijn.(ben sinds dien ok wel afgevallen maar niet genoeg) ik ben toevallig sinds mijn traject voorbij is begonnen met sporten. Bewegen deed ik ook niet echt veel dus dit stond sowieso al op de planning had ook weer gezien dat goede doorbloeding goed kan zijn voor innesteling ect. was alleen moeilijk om me er toe te zetten ofzo. Dusja ik hoop dat als ik me evaluatie heb ik iig wat ben afgevallen en dat ze me dan wil laten beginnen. Ik blijf hier ook gewoon netjes mee doorgaan...

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  10. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Het ligt ook aan wat de reden van de onvruchtbaarheid is. Er is bijv een sterke correlatie tussen pcos symptomen en gewicht. Maar als de zaadkwaliteit heel beroerd is en bij jou lijkt er niets aan de hand, tja, dan bestaat de kans dat jouw gewicht weinig invloed heeft.

Probleem is dat de wetenschap nog niet heel veel meer weet dan vooral "vrouwen met een hoger bmi worden gemiddeld minder snel / vaak zwanger". Over jou individueel weet je dan nog maar weinig. Maar wil je zoveel mogelijk risico factoren uitsluiten, dan is het als arts en als patiënt gewoon verstandig om je bmi op 25 te krijgen.

rossi1, nizzie86 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  11. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.134
    3.212
    113
    Vrouw
    Kan me voorstellen dat dat een domper moet zijn!

Eens met @Leraje en @M061987 overgewicht wil niet zeggen dat je niet zwanger raakt, net als dat gezond gewicht geen garantie is voor een zwangerschap. Wel dat overgewicht sowieso grotere risico’s tijdens de zwangerschap met zich meebrengt en ook ervoor: het verkleint de kans op een zwangerschap. Google maar eens op risicofactoren overgewicht en onvruchtbaarheid. Je krijgt dan een rits aan hits van het Radboud, Antonius, ntvg, UMCG etc. met interessante informatie.

Elke dag 30 min wandelen zoals wordt geopperd en kijken naar je eet- en drinkpatroon (indien van toepassing: enkel koffie en thee zonder suiker en water drinken en tussendoortjes en snacks vervangen voor komkommer, tomaatjes, noten etc.) kunnen op de lange termijn een groot verschil opleveren. Veel succes!

12. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Voor dit soort trajecten willen ze sowieso alles zo gunstig mogelijk hebben natuurlijk. Zal een bmi van 30 de hoofdreden zijn dat het niet is gelukt, dat denk ik niet maar het zal wellicht mee hebben gespeeld of niet. Dat weet je niet en zal je nooit weten. Feit is dat je de omstandigheden zo gunstig mogelijk moet maken en dat wat je zelf kan doen om het te laten slagen, de artsen ( terecht. ) willen dat je dit ook doet. Bijvoorbeeld stoppen met roken, een gezond BMI en ga zo maar door.
    En natuurlijk worden er ook gewoon vrouwen met een te hoog BMI zwanger maar dat kun je niet vergelijken met een poging in het ziekenhuis. Is dat oneerlijk, misschien ergens wel maar aan de andere kant is het wat het is en moeten ze ergens een lijn trekken.
    Mijn vriendin is 25 kilo afgevallen voor haar poging. Zij ging van 1 naar 5 keer in de week sporten icm een heel streng dieet en echt afzien. Uiteindelijk mocht zij starten en heeft zij 2 kindjes maar wel pas in de 3e poging.

Je kunt gewoon geen 1 specifieke reden noemen. Waarom worden sommige vrouwen direct zwanger, waarom sommige pas na een jaar. Waarom gaat de een fluitend door een zwangerschap heen en de ander niet. Je weet het niet. Alleen de omstandigheden zo gunstig mogelijk maken, dan weet je. Ik heb echt alles eraan gedaan wat in mijn macht zit.

Heel veel succes!

13. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    3.487
    3.113
    113
    Vrouw
    Precies ja. En met IVF omzeil je natuurlijk al een deel. Als je hormooncyclus in de war is door overgewicht, wordt dit al gemanaged tijdens het IVF traject dmv hormonen etc.
    Net als met ondergewicht. Dat betekent niet per definitie dat het gepaard gaat met minder vruchtbaar zijn, maar wel natuurlijk als je door dat ondergewicht geen cyclus hebt..

14. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik kan hier zo boos om worden. Er wordt veel te veel nadruk gelegd op het bmi. Je moet naar de individuele gezondheid van een vrouw krijgen. Hoe zit het qua cyclus, hoe is het met bloeddruk, cholestrol en suiker. Mijn BMI is 37 maar mijn waardes zijn echt prachtig. Ik heb ook een hele regelmatige cyclus en elke maand een goede eisprong. Mogelijk heb ik eileiderproblemen waardoor zwanger worden voor de 3e keer dus ineens niet meer lukt. Alle voorgaande zwangerschappen waren binnen 3 maanden. ik wil overgewicht en zwangerschap absoluut niet bagatelliseren maar je moet niet klakkeloos overgewicht de schuld geven. Ik ben altijd prima vruchtbaar geweest. Wel is het zo dat je eisprong weg kan blijven en dat je sneller complicaties kan krijgen. Er is ook pas een onderzoek geweest in het Erasmus MC dat vrouwen die vantevoren leefstijlinterventie hadden gedaan niet sneller zwanger worden. Zijn woorden je moet wel van goede huize komen om een vrouw met een bmi van 35 te weigeren. Daarbij zijn ziekenhuizen het ook niet met elkaar eens. Zo hanteeert het LUMC 30 als bovengrens, de meeste ziekenhuizen 35, maar er zijn er ook die 40 hanteren. Dat is nogal een verschil. Mijn eilders zitten waarschijnlijk verstopt en dat waren ze ook geweest met een bmi van 25. Overigens ben ik inmiddels al 10 kilo afgevallen. Dus ga daar rustig meedoor. Als ik ivf nodig heb laat ik me echt niet zomaar weigeren.

Swaan7 en Milena92 vinden dit leuk.
  15. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Daar komt bij dat kleine vrouwen behoorlijk in het nadeel zijn met die berekening.

16. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik ben het ermee eens dat je naar de persoon moet kijken en de reden waarom bv ivf nodig is. Maar dat neemt niet weg dat overgewicht niet gezond is en risico’s met zich mee brengt. Niet alleen voor het zwanger worden maar ook tijdens de zwangerschap. Daarnaast zijn ivf trajecten gewoon pittig en voor de verzekering duur. Je wilt dat een stel de optimale kans heeft om hierdoor zwanger te worden. Zowel vanuit financieel oogpunt als natuurlijk voor het koppel zelf. Het lijkt me niet meer dan normaal dat een ziekenhuis hierin adviseert en bepaalde eisen kan stellen.
    en ja hier hebben wij ervaring in. Op natuurlijke wijze zwanger geworden maar hadden toch ivf nodig om genetische reden. Eerste poging was ik een stuk zwaarder en hele slechte resultaten, ondanks dat het natuurlijk al vaker gelukt was. 2e poging afgevallen en gezonder gaan leven, resultaat was een stuk beter. Kan ook toeval zijn natuurlijk ;) Maar er wordt niet voor niets dringend advies gegeven. Als je de kansen zo optimaal mogelijk wilt maken dan zou ik wel kijken wat je ermee kan doen. Elke kleine stap voor een gezondere levensstijl is al meegenomen.

Sophy, nizzie86, Leraje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Mee eens hoor. Tuurlijk altijd stimuleren om af te vallen maar eisen in ruil voor behandeling vind ik te ver gaan. Er moet goed gekeken worden naar de individuele gezondheid en de reden dat een zwangerschap uitblijft. Was ik 5 centimeter groter geweest was mijn bmi al 3 punten lager. Tja ik kan er niks aan doen dat ik maar 35 cm was bij de geboorte en nu 1.64. Daarbij heb ik bewegingsstoornis waardoor sporten lastig is. Ik val af maar het gaat langzaam.

18. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.892
    8.065
    113
    Maar het is toch niet voor niets dat dit advies gegeven wordt?
    Toen ik je eerste zin las, dacht ik al: zij heeft zelf overgewicht. Anders zou je niet zo reageren. Het is toch algemeen bekend dat een te hoog BMI niet gezond is?

Chanbee en nizzie86 vinden dit leuk.
  19. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik snap je opmerking over de cm niet helemaal. Als je 5 cm langer was geweest met hetzelfde gewicht, dan was je in verhouding slanker geweest en dus je bmi lager. Ben je minder lang, dan hoef je ook minder te wegen want je hebt minder botmassa, minder spiermassa, kleinere organen. Zo werkt gewicht en lengte nou eenmaal? Grotere mensen hebben meer massa (ook zonder vet) en voor hun is dus een hoger gewicht gezond. Bovendien is 1.64 helemaal niet zo klein.
    Neemt niet weg dat het heel vervelend is als je weet dat de oorzaak niet bij je gewicht ligt. Superknap dat je al 10 kg bent afgevallen, wow.

rossi1 en nizzie86 vinden dit leuk.
  20. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.880
    113
    Noord-Holland
    Je snapt dat bmi een berekening is die naar de verhouding van lengte en gewicht kijkt? Dat betekent dat de verhouding bij ongeacht welke lengte gelijk is om op een bepaald bmi uit te komen. Daar is niks oneerlijks aan.

rossi1 en Malbec vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina