hoeveel is voldoende?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by sabs, May 20, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sabs

sabs Nieuw lid

May 20, 2009
    3
    0
    0
    Hallo,
    Een vraagje. Ik geef bijna 6 maanden borstvoeding en plotseling slaapt onze zoon eindelijk door. Hierdoor had ik vorige week erg veel voeding en werd ik nat wakker, maar nu is het weer normaal. Alleen heb ik al die tijd altijd 1 borst per keer gegeven waarin ongeveer 150 ml zat (dat is wat ik altijd kolf en waar hij genoegen mee neemt) en nu drinkt hij 's morgens bijna beide borsten leeg waardoor ik nu met kolven niet uitkom met 1 borst per keer, ik krijg er gewoon weg geen 150 ml uit uit eentje. Net dus maar 2 gekolfd en dan kolf ik straks weer 2 en de volgende geef ik dan altijd zelf weer. Is dit normaal? Maakt het uit? Moet ik maar overgaan naar 2 borsten per keer geven? Maakt mij niets uit.
    Ik ben alleen altijd al bang geweest dat het terugloopt, omdat dat mijn schoonzus zo was toen zij ging werken. Tot nu toe werk ik al 2 maanden en gaat het goed al is het doorzetten en vermoeiend. Maar ik wil zeker het jaar halen!
    Is sowieso 150 ml voldoende? Ik heb het idee van wel want hij is al 8,5 kilo, maar ik zie bij mijn collega dat ze wel 180 ml kolft uit 1 borst en dat geeft, terwijl onze knul dus harder groeit! En ik hoorde laatst dat hij nu toch wel op 200 ml moet zitten. Maak ik dan toch te wenig aan?
    Toen ik op ploffen stond toen hij de nacht niet meer kwam vorige week had ik wel meer maar het eerste was alleen maar water leek wel.

Dank je wel alvast voor het antwoord. Heel fijn!

Groetjes

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Tsja, stonden er maar maatstreepjes op je borst he ;)
    Hetgeen je kolft is niet hetgeen dat in je borst zit. Laat je dus niet van de wijs brengen door de kolfopbrengst.
    Je zoontje zal meer uit je borst halen dan dat de kolf doet.
    Je legt gewoon aan zoals je nu doet. 1 of 2 borsten maakt niet uit. Als hij tevreden is is hij tevreden. Soms zie je dat baby's in de ochtend voldoende hebben aan 1 borst en 'savonds 2 of meer borsten willen.
    Kolven gaat waarschijnlijk het beste in de ochtend tussen 2 voedingen in.
    Je hoeft niet bang te zijn dat je de melk wegkolft voor de volgende voeding, dit is niet het geval.

Over de hoeveelheid melk die je zoontje nodig heeft kan ik niets zeggen.
    Dit wisselt sterk per baby. Dit kan aan een hoop factoren liggen.
    Het feit dat je baby het zo goed doet is eigenlijk het bewijs dat alles prima gaat.
    Of het nou 1 of 2 borsten per keer zijn, 180 of 200 ml, het zegt eigenlijk allemaal niets.

Denk je dat je hier iets mee kunt? Als je meer vragen hebt, laat het gerust weten.
    Groeten Rienkeke

3. sabs

sabs Nieuw lid

May 20, 2009
    3
    0
    0
    Beste Rieneke,

Dank voor het bericht!
    Ik hoef me in ieder geval geen zorgen te maken dat ik te weinig aanmaak zo te lezen uit jouw bericht. Inmiddels is Thomas bijna 6,5 mnd dus het gaat goed. Ik kolf en geef nu 2 borsten en dat is voor hem voldoende. Gekke is dat als ik kolf ik er nu wel ietsje minder uit 1 haal dan voorheen, maar in totaal met de 2 borsten heb ik meer. Het kan denk geen kwaad.
    waar ik alleen erg bang voor ben is dat het terug zal lopen door het kolven. zoals je zelf aangeeft drinkt hij meer dan ik kan kolven uit eentje dus zo bezien neemt in die 3 dagen dat ik moet kolven de 'vraag' af en wellicht ook zo het aanbod. is het beter als ik op het werk wat vaker kolf dan dat hij bij de oppas drinkt? middels sms probeer ik nl dezelde tijden aan te houden omdat met de bv ook zo gaat.

Ik baal gewoon dat het zo moet met kolven. Ik sta ook constant onder druk en zie het kolven als een zeer vervelende onderbreking van werkzaamheden. Wat niet zou moeten want ik geef met liefde borstvoeding en ik wil het wel misschien 2 jaar volhouden als het kan. Er is gewoonweg geen tijd voor, ik werk een dag minder dan voorheen terwijl de werkzaamheden dezelfde zijn gebleven en ik ook nog moet kolven. Leuk 2 uur per dag kolf recht op grond vd wet maar dat werkt meer in de produktiesector dan in de adviessector, er is niet iemand anders die die 2 uur werk van jou overneemt, dus kolven danwel werk moet in de lunchpauze danwel eigen tijd. Begrip is er niet, men vindt het alleen maar lastig. En dat terwijl mijn kind in tegenstelling tot andere babietjes nog niet ziek/verkouden is geweest!
    Sorry, naast mijn vraag moest ik ook even mijn ei kwijt.

Maar de vraag is dus, kan het doordat ik minder kolf dan hij kan drinken de voeding teruglopen? En zo ja, heb je tips voor mij? En maakt het nu niet uit dat ik 2 borsten geef/kolf terwijl dat ik volgens de kraamhulp destijds maar 1tje per keer moest doen?

Hartelijk dank weer. Jullie verrichten goed werk!

Groet,
    Sabrina

4. Kirsten

Kirsten Actief lid

Mar 30, 2009
    234
    0
    0
    Hoi Sabrina,

2 borsten per keer geven. kolven is hartstikke goed, vooral om je productie op te krikken. Soms kun je daarna weer teug naar 1 borst per keer. De meeste vrouwen geven altijd 2 borsten per keer, ongeveer 30 procent van de vrouwen geeft 1 borst per keer, en wanneer de productie verhoogd moet worden gaan ze tijdeleijk naar 2 borsten per keer. De hoeveelheid die hij drinkt zegt helemaal niks, soms kolf je 100 ml heel vette melk, in de avonden vooral (hoe leger je borst hoe vetter de melk/) en soms 180 ml maar wat minder vet.

Poe he, je staat idd flink onder druk, wat een tegnwerking kun je krijgen he, terwijl de voordelen van borstvoeding soms overduidelijk zijn!

groetje's
    Kirsten

5. sabs

sabs Nieuw lid

May 20, 2009
    3
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie!
    Gister cb geweest en hij is 70cm en 9kg dus het gaat harstikke goed met de bv! moet er alleen 1tje gaan vervangen door groentehapje, dus naar 3 voedingen want op bv alleen kan hij niet groeien. volgens mij is dat onzin en ik blijf gewoon doorgeven. geef er wel groente bij en wie weet wordt dat vanzelf een hele maaltijd.

Sja gister weer in mijn lunchpauze gekolfd, maar vandaag kan ik lekker zelf voeden, werk op de vrijdagen thuis dat is dan wel weer een grote plus van mijn werk!

6. Kirsten

Kirsten Actief lid

Mar 30, 2009
    234
    0
    0
    Hoi,

helemaal gelijk, bijvoeding is voor erbij en niet ipv borstvoeding,gaat hartsikke goed zo!!

groetjes
    Kirsten

Share This Page