katten en honden

Discussie in 'De lounge' gestart door loesje1982, 12 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    even een vraag in t algemeen, niet verkeerd bedoelt hoor.

ik lees hier vaak over katten en honden.

als honden eigenaar ben je verplicht je hond bij je te houden, aangelijnt en ben je er voor verantwoordelijk dat je hond op jouw erf blijft, en niet overal zn uitwerpselen verspreidt.

als katten eigenaar geld dit niet, overal lopen katten, soms zelfs van straten verderop, ze poepen en piesen in andermans tuinen, en je moet remmen omdat ze midden op straat lopen.

hoe kan dit?
    waarom word er kwaad gekeken als buurman's hond bij je in de tuin loopt, maar als buurvrouw's kat er loopt, is dat normaal?

2. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Vraag ik me ook af:)
    Dat mensen beestjes hebben prima, maar ik heb een schurfthekel aan katten die in mn tuin poepen en piesen!
    En ook aan de hond die op mn stoep poep waarvan de buurman de poep laat liggen. Grrr (nouja het ligt niet aan de beestjes maar aan het baasje)

3. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.154
    33
    48
    Vraag ik me als kattenhoudster ook af ;)
    Hier twee katten die NIET buiten komen.. Alleen het afgeschermde balkon :) Mochten we straks een huis met tuin hebben schermen we daar ook een stuk af :)

4. Fortuna

Fortuna Niet meer actief

Ik vraag me hetzelfde af hoor. Het is 1 van de redenen waarom ik onze kat binnen houdt. Ze mag wel in de tuin, maar de schutting is 2 meter hoor en afgeschermd met schaduwdoek. Daar komt ze niet overheen ( tis een bangig poesje in de tuin met grote vogels en lawaai.) Ik hou niet van overlast van andere katten dus die van mij hoeft ook geen overlast te veroorzaken.
    Dat en het feit dat ze hier met bosjes worden doodgereden door mensen die denken dat 60 in de bebouwde kom best wel haalbaar is..;)

Maar ik vind ook dat de hondenbelasting best afgeschaft mag worden. Katten poepen en plassen ook alle veldjes en tuintjes kapot en voor de honden zie ik niet waar mijn centen naartoe gaan. Ze moeten hier overal aangelijnd zijn, geen uitlaatvelden meer en er geldt een opruimplicht. Prima, maar waar betaal ik dan voor????
    Of allebei niet, of allebei wel.

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wat ik nog belachelijker vind...waarom betaal ik belasting over mijn hondjes?

6. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Voor de hondentoiletten? Honden uitlaatplaatsen?
    Geen idee hoor, maar dat komt in me op:)

7. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Pff, deze discussie weer.. voor de hoeveelste keer?

Je hond hou je niet 24/7 binnen, die gun je buitenlucht en vrijheid. Verschil is dat je een hond aan de lijn kan doen en een kat niet.
    Moet een kat zijn hele leven 24/7 op 40/50 m2 leven?
    Ja sommige mensen doen dat, en bij katten die dat vanaf kleins af aan gewend zijn is dat prima. Andere katten zijn nou eenmaal anders opgegroeid en die KAN je niet binnen houden. Je kan van een buitenkat geen binnenkat maken ;).

En ja, dan zouden al deze katten ergens op een buitengebied op een boerderij moeten wonen volgens sommige mensen en niet in een woonwijk. Maar er is nou eenmaal een overschot aan katten in nl. Hebben deze katten dan geen recht op een huis en een beetje vrijheid? Heel vervelend als er een kat in je tuin poept, maar is dat nou zo'n ramp? De vogels die buiten vliegen schijten toch ook het hele jaar je auto en tuin onder??

8. LovelyBrunette

LovelyBrunette Actief lid

11 dec 2011
    353
    0
    0
    NULL
    Maassluis
    Ook hier 2 katten die NIET buiten komen, maar ondanks dat ik ook een enorme kattenliefhebster ben vraag ik me dat ook altijd al af......

9. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    een pony kun je ook niet op 50m2 houden, maar om dan maar te zeggen dat ie lekker de wijk door kan banjeren.....

ik was me er trouwens niet van bewust dat dit de zoveelste discussie hierover is, mijn excuses.

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Antwoord van de gemeente is: omdat we het over katten niet kunnen heffen :$

Op uitlaatplaatsen moet je het alsnog opruimen etc.
    Hondentoiletten hebben we wel inderdaad.

Ik geloof dat wij iets van 85 euro per jaar betalen...

11. Jel

Jel Niet meer actief

Ik begrijp er ook helemaal niks van. ;)

(Btw. wij hebben een hondje en betalen in onze gemeente geen hondenbelasting, dus daar hebben we mazzel mee. Maar als we dat wel moesten betalen, vond ik dat idd poezenbezitters ook kattenbelasting moeten betalen.)

12. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ik betaal ook hondenbelasting en onze hond komt denk ik 4x per jaar buiten de poort, hier zijn geen uitlaatplaatsen en poep moet je natuurlijk gewoon opruimen.(logisch vind ik)

wat kattenpoep betreft, er zitten bacterien in die ik niet erg fijn vind in een zandbak

13. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik vraag me altijd af waarom katten met honden vergeleken worden. Is er een jaloezie of zo van hondeneigenaren naar die van katten omdat katten wel vrij mogen lopen en honden niet?

Kijk maar eens een paar topics verder, dan lees je precies waarom honden NIET vrij rond mogen en kunnen lopen.

14. Ik vraag me ook altijd af waarom, als je toch belasting moet betalen, wat dan zogenaamd voor de 'uitlaatplaatsen' en 'poepoverlast' is, je ook nog zelf je plastic zakjes moet gaan kopen en die stront zelf op moet gaan staan ruimen ;) Dat je zelfs een boete kunt krijgen als je dat níét doet.. Bizar!

15. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ben ik het helemaal met je eens. Is echt belachelijk!

16. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Welke uitplaatplek? Welk hondentoilet? Die hebben we hier dus niet. Wel een veldje waar iedereen zn hond uitlaat, maar officieel is dat geen uitlaatplek.. Hondentoilet hebben we niet.. Waar gaat mijn geld dan naartoe?

Tja, hier een kat constant in de achtertuin.. Komt vrolijk via de schutting op het afdak gelopen en springt via de plantenbak de tuin in.. Leuk hoor, hond over de zeik, die zit in huis en alle kattenpoep in mijn tuin.. Daarnaast heb ik een schurfthekel aan katten. Ik hoef dat beest niet in MIJN tuin.. Als ik dat wel had gewild, had ik wel een kat aangeschaft.

17. Fortuna

Fortuna Niet meer actief

Als wij onze hond los willen laten lopen, gaan we altijd naar een bos toe. In dat bos is een speciale route voor honden en op die route mogen ze los. Heerlijk, maar wel een half uurtje rijden. Je kan niet altijd even snel de auto pakken en 2 uur weg zijn. Ikzelf heb geen auto, dus ben afhankelijk van wanneer mijn man thuis is en zin heeft. We gaan nu met mooi weer, maar we hebben een jonge hond die ook lekker wil rennen. Dat mag niet in de wijk, daar staat een boete op van (ik geloof) 90 euro. Hondenpoep niet opruimen is ook zo'n soort bedrag, tussen de 70 en 100 euro geloof ik. Bedragen zijn onlangs weer veranderd meende ik. Dus als je dat jaloezie wil noemen, prima. Maar hondenbelasting is ook een flink bedrag, aangezien ik er in mijn wijk amper iets van terugzie. De dingen die er waren verdwijnen nu, die brief kregen we onlangs.

Schaf het dan af, of verminder het bedrag aanzienlijk.

18. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Maar daar kunnen katteneigenaren toch niks aan doen?

Ik ben het helemaal met je eens dat het te gek voor woorden is dat er voor honden hondenbelasting is, maar wat heeft dat met katten te maken dan?

19. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Maar waarom is het wel normaal dat ik hier bijna dagelijks een kat in de tuin heb, die de boel onder schijt?

Gelukkig alleen tegels en geen gras of planten, maar fris is anders.. Mijn zoon speelt dagelijks buiten achter het huis. Moet eerst de tuin doorlopen om te kijken of hij idd buiten kan spelen of dat ik eerst de zooi op moet ruimen.. Sorry, vind het te gek voor woorden.

20. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    En als die er niet zijn? Waarom betaal je dan nog elk jaar 45 euro?

Deel Deze Pagina