Ik geloof in beperkte mate... Maarre, de pepernoten zijn alweer erg verleidelijk en die gaan er meestal niet in beperkte mate doorheen
Kaneel Ook kaneel is een stofje waar je tijdens je zwangerschap waarschijnlijk maar beter voorzichtig mee kan zijn. Kaneel bevat namelijk de smaakstof coumarine. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. Daarnaast zijn er indicaties dat het nadelig effect heeft op het skelet en lichte neurologische afwijkingen kan veroorzaken. Het schadelijke effect is nooit onderzocht, laat staan bewezen. Het is gebaseerd op indirecte aanwijzingen. Totdat het bij de mens bewezen is, lijkt het daarom raadzaam om matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens de zwangerschap, in ieder geval gedurende de eerste drie maanden. duidelijk toch? Ik heb dit stukje trouwens geknipt en geplakt, niet zelf geschreven,
Ik wist het ook niet, en las het laatst een keer toen ik net een dat daarvoor pannekoeken met kaneelsuiker had gegeten omdat ik daar zo zin in had, terwijl ik van de geur van kaneel alleen al over mijn nek ga. Wat gebeuren er toch rare dingen met je lichaam tijdens je zwangerschap, gisteren zelfs spruiten gegeten die ik normaal echt niet hoef....
Je moet echt enorme hoeveelheden kaneel eten wil dit schadelijk zijn. hoor (heb het destijds aan mijn vk gevraagd). Pepernoten. ontbijtkoek, appelgebak etc kan dus gerust. Pim
Je kan idd rustig koekjes pepernoten ed eten. Je moet eens weten waar allemaal kaneel in zit. Als je dat allemaal moet laten staan kan je niks meer eten. Gewoon met mate.
ik heb het ook aan mijn vk gevraagt en die zei dat je echt heel veel kaneel moet eten wil het schadelijk zijn.
Deze discussie heb ik elders ook al gevoerd. Ik heb een tijdje terug het boek Veilig Zwanger van Beatrijs Smulders gekocht en daarin staat het volgende stukje over kaneel: Ontbijtkoek, appeltaart, stroopwafels, speculaas - al deze typische Hollandse lekkernijen bevatten kaneel. Kaneel dankt zijn smaak aan coumarine, en er zijn aanwijzingen dat die stof schadelijk is voor de hersenontwikkeling van ongeboren baby's. Hoewel dat nog niet is bewezen, kun je in de zwangerschap maar beter geen koek en gebak met kaneel gebruiken. Hetzelfde geldt voor kaneelthee. Coumarine wordt in de geneeskunde gebruikt om bloedstolling tegen te gaan. Als een zwangere vrouw 1 tot 10 milligram per dag van dat medicijn gebruikt, kan de baby daar neurologische schade van ondervinden. Een stroopwafel bevat 1,5 tot 2,4 milligram coumarine, een stuk flink gekruide appeltaart kan wel 7 milligram bevatten. Appeltaartverslaafde vrouwen kunnen dus maar beter andere geneugten zoeken. En de goedheiligman doet er goed aan zwangere vrouwen geen speculaas en pepernoten voor te zetten. Ik ga er maar van uit dat dit klopt en sla deze sinterklaas dus maar over (dan maar chocoladeletters ).
Ja bij mijn weten (althans wat ik gelezen heb) zou je zo'n 1,5 kilo kaneel op een dag binnen moeten krijgen om er schade van te ondervinden.
Oh en dit staat op de site van mijn vk: * In tegenstelling tot wat je wel eens leest is kaneel in normale hoeveelheden niet schadelijk tijdens de zwangerschap.
Mijn vk zei dat je wel vier hele ontbijtkoeken per dag moest eten en dat een tijdje en dan was het schadelijk.
In rooibosthee zit ook kaneel en rooibosthee is juist goed om te drinken Of je moet een liter of 10 per dag ervan gebruiken, maar dat lijkt me niet
Ook ik had dit aan mijn vk gevraagd en ze zei inderdaad dat het om zulke grote hoeveelheden kaneel gaat, wat je je hele leven amper bij elkaar gegeten krijgt.. Ik laat de appeltaart en de pepernoten en de ontbijtkoek niet staan hoor, maar ik eet me er ook niet al te vol aan. Gewoon een normale hoeveelheid om lekker van te genieten!
Ach...alles waar TE voor staat is niet goed toch? Als je je aan de normale hoeveelheden houdt en niet overdrijft dan kan het geen kwaad
Ik heb ook nog wat knip en plakwerk: Kaneel bevat coumarine. Het is vrijwel onmogelijk via het eten zoveel coumarine binnen te krijgen dat dat schadelijk is voor de ongeboren baby bron:www.gezondVGZ.nl De VK van het forum zegt ook dat het pas scadelijk is als je er meer dan een kilo van eet. (wwet niet of dat nu een kilo kaneel of een kilo kruidnootjes is )