Sinds een week of 6 is ons dochtertje extreem verlegen. Thuis is het een pittige tante maar eenmaal buitenhuis is ze erg stil, geeft geen kik. Ze praat dan ook niet. Heeft echt tijd nodig om te wennen, het duurt even voor ze zich op haar gemak voelt. Ook als er hier iemand op bezoek komt is ze erg stil en hangt echt aan mij. Ik hoop dat dit een fase is. Nu maak ik me wel een beetje zorgen. Ze heeft niet heel veel contact met andere kindjes. Helaas kennen wij niet veel mensen met (kleine) kinderen. Wel gaat ze naar het kdv, maar dat is 1 dag per week. NU heb ik vandaag ook zelf gezien, en heb dit al eerder gehoord daar, dat ze met iets aan het spelen was. Een ander kindje pakte het speelgoed zo van haar af en ze deed eigenlijk niets. Ze huilde niet, maar pakte het ook niet terug. Ik zei tegen haar, ga maar halen. Toen ging ze het speelgoed inderdaad halen. Het kindje zag alweer iets anders dus liet het speelgoed vallen. Ik weet niet wat ze had gedaan als het kindje het speelgoed nog vast had gehad. Ik ben een beetje bang dat ons dochtertje erg verlegen is en daardoor zich de kaas van het brood laat eten. Daarom wil ik graag stimuleren dat ze dingen bv terugpakt als ze ergens mee aan het spelen is. Maar niets is zo irritant als een moeder die een kindje hierin pusht terwijl het kindje gewoon niet zo is. Ik weet dus niet zo goed wat wijsheid is. Hebben meer mensen dit gehad en is jullie kindje altijd verlegen gebleven? Ze is nu 20 maanden