Ik heb 2x een ks gehad. Vd wk nacontrole bij de gyn gehad. Zij zei dat ze bij een 3e ks gaan kijken hoe het er voorstaat qua litteken weefsel, bm wand e.d. Ze zei ook dat het bij elke vrouw anders is. De 1 kan 5x een ks, de ander maar 2x.
Een vriendin van mij heeft 3 kinderen met een ks gehad en mag hierna ook nog wel voor een 4e gaan. Inderdaad verschillend per persoon..
Ik heb zelf geen kz gehad maar een vriendin van mij wel. 1ste keer omdat het kindje niet indaalde, ook niet tijdens de bevalling. Haar baarmoeder bleek gekanteld. Ze was na 9 maanden weer zwanger en bij haar 2e mocht ze het zelf proberen maar scheurde haar baarmoeder bij de oude wond. Na 13 maanden was ze zwanger van de 3e en dit werd een geplande kz. De jongste is nu 15 maanden maar ik denk dat ze wel nog voor een 4e gaan. Dit mocht ook van de gynaecoloog. Mijn oude buuf heeft trouwens ook 4 kijzersnedes gehad.
Ik heb zelf beide gehad. 1e kindje spoedsectio, hartslag kindje viel veelvuldig en langdurig weg. 2e en 3e kindje gewone bevallingen en deze gingen prima! 4e kindje, hartslag viel weer weg, geen risico genomen direct spoedsectio en toen bij ons 5e kindje mocht ik niet meer natuurlijk bevallen en was het een geplande ks. Nu ben ik zwanger van ons 6e kindje en die zal dus ook met een ks geboren worden. Mijn gyn zei me na de de 3e ks dat mijn baarmoeder er nog erg goed uitzag en ik bijna geen littekenweefsel had. Er was dus geen belemmering om nog een keer zwanger te worden...Dus nu lekker voorbereiden op de komst van ons kindje!!!
hier de eerste ook een spoedkzs en de 2e zouden we natuurlijk proberen(vaginaal) ingeleid ivm grote baby infuus met opwekkers maar rond de 10cm werd kindje heel erg benauwd(hartslag viel wel vaker weg trouwens) opeens toch een spoedkzs en toen ik opengesneden werd bleek er al een scheur in mijn litteken en het was 1groot venster zo dun. bm zat ook vast gekleefd aan blaas is nog heel gedoe geweest. en ik was na een jaar weer zwanger. dus mijn tip als het kan doe een geplande kzs want ik was er behoorlijk kapot van.
ooohja conditie van mij bm is dus slecht,maar mocht ik een 3e willen zal dit dus worden gehaald met 37 weken.
de adviezen verschillen dus nogal mijn baarmoeder is 1 groot venster en had een gescheurde litteken.... en ik mocht wel voor een 3e maar werd idd niet aangeraden....werd dan wel kzs
Ja vreemd is dat he dat die adviezen zo verschillen. Ze hebben bij mij, bij de nacontrole, ook echt wel 5 á 6 keer gezegd dat het beter was dat ik me liet steriliseren.. Toen een spiraal laten plaatsen, zwanger geworden door de spiraal heen, miskraam gehad, nieuwe spiraal en nu zit ik toch enorm na te denken over sterilisatie omdat ik door de gynaecoloog toch behoorlijk "bang" ben geworden..
idd heel vreemd al eens een gesprek gehad met een andere gyn? en wat zouden bij jou de risico,s zijn? trouwens de pil niet beter voor jou?
Hier ben ik dus ook zo bang voor. Bedankt voor je verhaal! TS ik heb 9 maanden geleden ook een ks gehad. Het was ongepland maar ook niet echt spoed. We zouden gaan inleiden maar ik bleek na de ballon pas 1 cm ontsluiting te hebben, stugge bmm, en mijn kind zat nog zo hoog dat ze de vliezen niet eens konden breken omdat er geen druk opstond. Toen wilden ze toch gaan beginnen met infuus maar deden ze nog 1 echo, en toen bleek mijn kindje gewoon in stuit gedraaid te zijn. Geen idee wanneer ze dat gedaan heeft want een week daarvoor was het niet zo. En aangezien ik echt moest bevallen ivm diabetes koos de gyn toen voor een ks en een paar uur later was ze er. Ik vond het een geweldige ervaring en was heel erg opgelucht dat ik niet aan de weeënopwekkers hoefde met een kind dat nog niet eens ingedaald was. Ik raakte al bijna in paniek bij het idee. Mijn gyn raadde me aan minimaal 9 maanden niet zwanger te worden. Nou ja.. dat is bijna gelukt hihi want ik ben nu 4-5 weken zwanger dus een maandje te vroeg eigenlijk. Ik hoop dus heel erg dat ik gewoon zonder discussie deze keer een geplande ks krijg. Ik wil absoluut niet gaan inleiden en heb ook grote angst dat het litteken scheurt. Het zit gewoon in mijn hoofd en ik denk dat dit averechts werkt. Ik heb gezien dat het Kennemergasthuis in Haarlem iedere vrouw die al eerder via ks is bevallen zelf de keus laat of ze het de tweede keer natuurlijk of via ks wil doen. Als mijn eigen zkh dus niet wil meewerken ga ik denk ik daarheen. Ook ik herken wel je twijfel hoor. Want een natuurlijke bevalling lijkt me ook erg mooi. En het herstel is makkelijker, zeker nu ik straks nog een heel jong kindje heb. En inderdaad; kan je hierna nog wel zwanger raken... het is erg moeilijk allemaal. Maar ik kies er dus voor om even naar het nu te kijken en nu ben je zwanger en als jij graag via ks wil bevallen dan zou ik dit gewoon doen. En wat er verder van komt in de toekomst dat laat je dan aan het lot over zeg maar. Dat lijkt me beter dan nu heel onzeker en met een naar gevoel toch een natuurlijke bevalling ingaan omdat je bang bent voor iets wat misschien niet eens aan de hand is.
Morgen 2 weken geleden heb ik mijn geplande ks gehad. Alles is goed verlopen. een zeer snel herstel vond ik zelf. Binnen 20 uur stond ik en liep ik al. Katheter kon er toen gelukkig al uit!! Ik heb geen complicaties opgelopen en alles is goed gegaan. Ik neem aan dat als ze iets gevonden hadden wat niet goed was dat ze dat wel hadden gezegd.
echt ik snap niet waarom ze het op de natuurlijke manier hebben geprobeerd. ik lees je eerst zinnen en ik ben met stomheid geslagen toen ik las dat je tot 18:00 door bent gegaan met bevallen.
Dat vond ik ook. Echt alleen in Nederland hoor je zulke bizarre verhalen. Ja en in hele arme landen misschien.
Ja... Terwijl ik soms bepaalde dingen van mijn schoonfamilie (uit Tunesië) hoor over bevallen daar, en dan denk ik echt: goh zelfs daar is het nog beter geregeld dan hier! Wordt veel sneller ingegrepen vaak en ze zouden je daar bv. echt niet zo lang laten klungelen voordat er een ks wordt gedaan. In het geval van stuitligging is een ks daar ook verplicht, hier mag je dacht ik kiezen.
Iemand vertelde me trouwens eens dat haar gyn tegen haar zei dat 'ie 9x een ks bij één vrouw heeft gedaan. Dus ik denk echt dat het per vrouw verschilt. Vind het wel knap dat je een gewone bevalling aandurft trouwens, zelf zou ik hardstikke bang zijn dat het litteken scheurt ofzo. Maar misschien komt dat ook wel omdat dat bij een vriendin van mij is gebeurd (ze heeft het wel overleefd, haar dochtertje niet). Die mag dus nu ook niet meer zwanger worden...