GBS bacterie en antibiotica

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lentebaby2018, 18 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentebaby2018

    18 apr 2018
    65
    20
    8
    Hallo dames,

    Ik heb er al veel overopgezocht, maar kan nog geen antwoord vinden op bepaalde vragen en ben benieuwd naar ervaringen van moeders die te maken hebben gehad met de GBS bacterie tijdens hun zwangerschap.

    Over een aantal weken ga ik bevallen van mijn eerste kindje en tijdens de zwangerschap heb ik een urineweginfectie gehad waarbij ook de gbs bacterie is aangetroffen.
    Ik lees tegenstrijdige verhalen op internet over het protocol hierbij, enerzijds preventief aan de antibiotica tijdens de bevalling wanneer je een urineweginfectie met/door gbs hebt gehad, anderzijds geen antibiotica wanneer blijkt dat de bacterie later in de zwangerschap (34 weken) niet meer actief is. Dit laatste wordt gehanteerd door mijn verloskundige.

    Ik zou graag willen weten hoe dit bij andere zwangeren is verlopen. Ook ben ik benieuwd naar de effecten op de baby wanneer je antibiotica toegediend krijgt tijdens de bevalling, mocht en kon je daarna bijvoorbeeld gewoon borstvoeding geven?
     
  2. sweetL

    sweetL Fanatiek lid

    8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het "nare" van gbs is dat het zomaar ineens actief kan zijn, dus gisteren niks en bvb vandaag tijdens je bevalling wel.

    Je mag iig gewoon borstvoeding geven!

    Het effect van de ab tijdens de bevalling op je baby weet ik niet, maar ik krijg preventief ab omdat mijn eerste kindje bewezen heel ziek is geboren door de gbs.

    Deze zw niet getest, en in overleg met de gyn ook gekozen dit niet te doen. Het kan zomaar ineens wel opsteken en in ons geval krijg ik sowieso ab. Dus zou niets aan de situatie bij ons veranderen.
     
    Theprinces vindt dit leuk.
  3. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Tijdens mijn eerste zwangerschap werd ook bekend dat ik de gbs bacterie bij me droeg. Ik had een blaasontsteking en mn urine werd nader onderzocht.

    Ik werd overgedragen aan het ziekenhuis en moest, zodra mn weeen begonnen waren daarheen omdat ik dan meteen een infuus kreeg met ab.
    Na de bevalling moesten we een nacht ter observatie blijven.
    Dit werden uit eindelijk 2 nachten (maar niet vanwege de gbs).

    Nu word ik waarschijnlijk deze zwangerschap wel weer getest op gbs maar zeker weten doen ze nog niet.

    Zou best kunnen dat het inderdaad weer veranderd is hoor want het is alweer 2 jaar geleden.
     
  4. sweetL

    sweetL Fanatiek lid

    8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Er is sinds begin dit jaar een nieuw protocol idd. Heel anders als het vorige.
     
  5. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Ik had door urineweginfectie bij de oudste(2014) ook de bacterie in mijn urine (drager). Ik ben in het ziekenhuis bevallen en heb preventief antibiotica gekregen. Ik mocht gewoon borstvoeding geven, ook aan mijn zoontje niets gemerkt. Wellicht heeft het, door de meerdere dosissen antibiotica, wel wat langer geduurd voordat de bv op gang kwam. Maar verder verliep alles prima
    In 2016 werd ik zwanger van mijn dochter. Toen werd mij al meteen verteld dat het protocol anders is/was. Het was inmiddels zo, dat preventief antibiotica niet meer gegeven werd. Ook wordt je niet standaard getest op GBS, alleen bij blaasontsteking. Het schijnt zo te zijn dat preventief antibiotica zinloos is. En dan krijg je toch heel veel troep binnen wat niet nodig is.
    En nu met mijn 3e zwangerschap idem dito! Geen standaard test of preventieve antibiotica.

    Wel is er natuurlijk het verschil of je ook daadwerkelijk ziek bent van de bactierie of dat je alleen drager bent!
     
  6. poekien

    poekien Niet meer actief

    Tip: Zoek even op Gbs in het forum, er zijn nog niet zo lang geleden meerdere topics over geweest. Ik zou het risico niet nemen geen ab te nemen. Mijn dochter had Gbs en heeft twee weken in het ziekenhuis gelegen omdat, toen ik om ab vroeg bij de inleiding, ze dat destijds maar onzin vonden. Gelukkig is het goed afgelopen maar het is mijn inziens een risico (hoe klein ook) met mogelijk enorme gevolgen dat je niet wilt nemen.
    Artsen en verloskundigen die nonchalant zijn over deze aandoening zijn niet lekker, 1 op de 10 kinderen overleeft het helaas niet. In NL is onlangs het protocol aangepast naar hoe het in landen om ons heen al jaren is, namelijk altijd preventief ab tijdens de bevalling bij een (al dan niet actieve) Gbs besmetting. Iemand die jou vertelt dat dit onzin is en ab niet nodig is kletst wat mij betreft uit zn nek. Helaas is een standaard test op Gbs bij alle zwangeren hier nog toekomstmuziek waar dit in de meeste westerse landen al wordt gedaan.
     
    Rneetjj, sweetL en Theprinces vinden dit leuk.
  7. Theprinces

    Theprinces Actief lid

    17 jun 2013
    238
    91
    28
    Vrouw
    @poekien helemaal met je eens...

    Ik krijg sowieso preventief ab tijdens bevalling heb ik ook gehad met Mn zoontje.... gelukkig kwam de ziekenhuis er zelf mee ben daar wel blij mee...
     
    poekien vindt dit leuk.
  8. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Helaas heb ik die keuze niet, en dat is niet omdat ik er nonchalant erover ben!
    Hier in ons ziekenhuis heb je gewoon geen keuze, zolang je drager bent krijg je geen AB.
    Bij mijn oudste heb ik dat wel gehad preventief maar volgens de vele onderzoeken schijnt het nutteloos te zijn als je drager bent.
     
  9. poekien

    poekien Niet meer actief

    Wat vreemd. Is dat in Nederland? Ik ben echt heel benieuwd welk ziekenhuis dat is. Die handelen dan namelijk niet naar het (onlangs aangepaste) landelijke protocol van de NVOG. Best kwalijk zou dat zijn tenzij het anders zit? ik zou een ander ziekenhuis kiezen denk ik. Die onderzoeken ben ik ook heel benieuwd naar, kun je een link sturen? Mij is nl anders verteld en ik kan juist alleen maar onderzoeken vinden die het in het buitenland al langer bestaande protocol ondersteunen. Daarom is dus ook onlangs het protocol in NL aangepast. Preventieve ab zorgt namelijk voor minder Gbs bij pasgeboren en dus minder sterfgevallen of kinderen die er op andere wijze iets aan overhouden.
     

Deel Deze Pagina