Hoe hond voorbereiden op baby?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Elletje, 23 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elletje

Elletje Fanatiek lid

Ik ben wel benieuwd. Ik heb hier een pup van 6 maanden en die zal tegen de tijd dat de kleine geboren wordt ruim een jaar oud zijn.
    Het is wel een licht jaloers dier, dus ben al aan het zoeken hoe ik hem voor kan bereiden op een kleine in huis. Heb vanuit de hondenschool wel al een paar fijne tips gehad. Maar wellicht dat er hier ook dames zijn die mee willen kletsen over het naast elkaar opgroeien van een hond en een kind.

Op de foto ons maatje. Een bruine witte volras Border Collie. Super lief(en voor zijn leeftijd) makkelijk dier, maar een tikkie jaloers.

Bijgevoegde bestanden:

2. Daantjeee

Daantjeee Fanatiek lid

28 jan 2021
    1.617
    1.616
    113
    Vrouw
    Ik lees mee. Zit in hetzelfde schuitje alleen is de onze een iets oudere (6 jaar) Jack Russel!

Elletje vindt dit leuk.
  3. Elletje

Elletje Fanatiek lid

Lijkt me wel echt geweldig hoor. Als een hond de Baby accepteert om dan de interactie te zien en te zien ontwikkelen. Onze Bobbie is wel echt heel lief en goed met kinderen. Alleen hoe dat gaat zijn als hij niet meer de onverdeelde aandacht thuis heeft. Geen idee.

4. Daantjeee

Daantjeee Fanatiek lid

28 jan 2021
    1.617
    1.616
    113
    Vrouw
    Eens, lijkt me ook echt mega schattig! Alleen die van ons trekt het al amper als ik en mijn vriend knuffelen op de bank, dan wil ze er het liefst bij. Dus ben heel benieuwd hoe het zal lopen :rolleyes:

5. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Heb er hier 4 met een kind van 1:confused: tis pittig maar goed opletten en ook de hond aandacht geven.

Daantjeee en Elletje vinden dit leuk.
  6. Elletje

Elletje Fanatiek lid

De tip die ik kreeg vd hondenschool is. Zet snacks op je looproute met de baby. Als
    Je met de baby de ruimte inkomt waar de hond is. Snack mee pakken en aan de hond geven. Zo wordt de baby met iets positiefs geassocieerd.

Aegyo en Daantjeee vinden dit leuk.
  7. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Dan moet je nu al leren dat die hond niet op de bank mag....
    En heel strikt en duidelijk zijn.

Wij hebben een kooiker die bekend staan om dat ze niet met kinderen overweg kunnen.
    Wij zijn gewoon binnen gekomen met Gijs en kennis laten maken.

Het gaat prima hier.

Maar als je hond nu al jaloers is moet je nu al beginnen, anders is de kans op problemen erg groot.

Daantjeee vindt dit leuk.
  8. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Hier mochten ze bij binnenkomst (de eerste keer) omstebeurt even snuffelen. Zonder snackjes enzo en dat ging prima.

Elletje en Daantjeee vinden dit leuk.
  9. Elletje

Elletje Fanatiek lid

Wat fijn. We weten dat Bobbie goed met kinderen is. Hij is super lief en past zijn spel aan, aan het kind. Je ziet echt dat ie voorzichtiger is, maar hoe hij met een baby is weet ik niet. Gelukkig is hij tegen die tijd ruim een jaar oud en is de extreme puber lompheid er dan waarschijnlijk af.
    We gaan hem ook zeker niet weghouden bij de baby. Zou het heerlijk vinden als dat samen groot kan worden.

Zonnetje19 vindt dit leuk.
  10. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Ja maar dan zit ie in de pubertijd, ook best een lastige leeftijd hoor. Tuurlijk elke hond ( mits er iets mis is) is lief voor een kind. Zolang het kleintje respect heeft voor de hond gaat het wel goed hoor. Alleen hoe druk je ook bent met je baby niet altijd de hond wegsturen.

11. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Ons hondje was al op leeftijd toen onze zoon geboren werd. Totaal niet jaloers van karakter, maar wel totaal van slag toen er opeens "een nieuw roedellid" in de mix werd gegooid na 9 jaar enig kind te zijn :p

Wij hebben haar maar gewoon uit laten razen en laten zenuwpezen, maar haar niet bij zoonlief in de buurt laten komen. Dus wel duidelijk grenzen aangegeven, maar er verder weinig aandacht aan besteed. Wel regelmatig pauzes erbij dat ze naar opa & oma ging. Op een gegeven moment had ze door "hé, hij blijft" en toen was het abrupt klaar met hijgen en blaffen.

Toen was het 't tegenovergestelde. Hij werd haar aller-, aller-, allerbeste vriendje. Zelfs samen slapen. Ze heeft de respectabele leeftijd van 12 jaar en een paar maanden bereikt. Maar zoonlief is er nog steeds kapot van dat ze er niet meer is :cry: (En ik stiekem ook nog steeds...)

12. Elletje

Elletje Fanatiek lid

Nou die pubertijd heeft ie al goed te pakken hoor nu. Hangt ook per ras en grootte vd hond wanneer ze die krijgen. Hoe groter het ras hoe later de pubertijd. Bobbie is een Border Collie en heeft hem al goed te pakken met zijn 6,5 maand. Verwachting vanuit fokker is dat hij met 8 maanden zijn piek heeft en dat het dan weer af gaat nemen.

13. Yoshi83

Yoshi83 Actief lid

8 jun 2018
    128
    90
    28
    Vrouw
    Je kunt een hond niet echt voorbereiden denk ik.
    Ik heb hem gewoon laten ruiken toen we met mijn zoontje naar huis kwamen. Ging prima en hij is dikke vrienden met de kinderen. Hij was toen 2,5 jaar.

Onze hond heeft wel last gehad van slaaptekort door het huilen van de oudste. :roflmao:

14. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Onze hond werd pas met 2 -2,5 jaar rustiger/ volwassen. Dus denk dat de “lastige” leeftijd niet voorbij is hoor. Onze hond was al veel op mijn buik aan het liggen / snuffelen toen ik zwanger was. Hij was 4 jr bij geboorte van onze eerste. Direct laten snuffelen en ging vanzelf. Opletten dat jou baby hoger staat dan de hond dus ook eerst aandacht krijgt (ivm roedel) en snoepjes is inderdaad ook goede tip. Zo is het juist iets positiefs als de baby er is

15. Elletje

Elletje Fanatiek lid

Moet ik zeggen dat ik de puppy tijd veel heftiger ervaren heb dan dat ik nu de pubertijd vind. Daarbij hebben wij de mazzel dat de hond veel meegaat naar de zaak en de kleine straks ook gewoon mee kan. Kunnen daar gewoon een slaapkamertje maken. Daarbij heeft mijn werkneemster al aangegeven dat ze ik mijn verloftijd hem wel regelmatig op komt halen en meeneemt. We hebben een groot bos bij de zaak waar hij lekker rond kan struinen en hij nooit aan de lijn hoeft. Ook hebben we daar een grote buiten kennel waar hij zich helemaal uit mag leven.

suus02 vindt dit leuk.
  16. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Onze hond was al 6 toen onze oudste werd geboren. Met alle drie de kinderen lieten we bij binnenkomst de hond gewoon even snuffelen aan de baby, maar ook alleen als ze zelf kwam kijken, niets opdringen, geen beloning, niets. Gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
    Het scheelt misschien ook dat de hond altijd met mijn man mee is als hij moet werken en dat ging gewoon op dezelfde manier door als voor de komst van de baby’s. Hierdoor bleef er ook gewoon aandacht voor de hond. En de kinderen en de hond kunnen nu prima met elkaar overweg. De jongste van anderhalf zegt ook gewoon nee als ze geen zin heeft in gesnuffel en dan loopt de hond ook gewoon weg.
    Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat we een hele makkelijke hond hebben die super goed luistert.

17. roever

roever Niet meer actief

De niet dat dat kan...

hier was hondje erg lief voor oudste totdat,.. het te druk werd. Geresulteerd in littekentje in gezicht..
    Wij leren onze kinderen dat zo sowieso niet zomaar aan een dier mogen zitten etc.
    En toch door even niet op te letten was hondje geschrokken en heeft toegehapt...
    Dus uit angst,..
    als ik al die “geweldige” foto’s zie van kindjes op rug hond etc krijg ik spontaan de kriebels::/

18. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Oja hond had bij ons wel bench, vanaf begin kinderen opgevoed dat dit echt van de hond was. Zijn plek en dus dan ook niet aan hond komen. Voor later misschien alvast handig om te weten.

Deel Deze Pagina