Verplicht met jongen dansen op school (groep 7)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Picolientje, 7 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Picolientje

    Picolientje Actief lid

    14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Hoi!

    Mijn dochter kwam vrijdag thuis met het verhaal dat de hele klas vandaag moet dansen. Het is verplicht, ze mogen niet kiezen met wie en het moet een jongen met een meisje zijn.

    Mijn dochter wil dit dus echt niet. Het is een 'romantische dans' waar je elkaar op een bepaalde manier moet vasthouden. Nu laat ik haar eigenlijk nooit ergens echt zomaar voor weglopen, want sommige dingen moeten nou eenmaal, maar ik merk aan haar dat dit over haar persoonlijke (lichamelijke) grens heen gaat en daar sta ik dus niet achter.

    Wij leren haar van jongs af aan dat ze zelf haar grenzen moet aangeven en dat dit óók geldt als volwassenen haar vertellen dat ze dergelijke dingen moet doen. Het is haar lichaam en zij bepaalt.

    Nu gaf ze aan dat helemaal niemand in de klas dit wil doen en ik vind het eigenlijk wel een kwalijke zaak dat dit en verplicht is, en met een kind van het andere geslacht, en je niet mag kiezen met wie (en bij wie je je dus veilig voelt). Nu zou ik kunnen zeggen: ach joh, wat stelt zo een dans nou voor? Gewoon doen, klaar.
    Maar dan geef ik dus een signaal af dat zij zich over haar grenzen heen moet laten gaan, omdat 'het nou eenmaal moet'.

    Ben benieuwd hoe jullie hierin (zouden) staan?
     
    RachelleNM vindt dit leuk.
  2. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.901
    113
    noord holland
    Onze dochters hebben dat ook wel eens gedaan, ook zo groep 7 en 8. Vonden ze stom, want de jongens waren stom, althans bij oudste want jongste ging en gaat altijd met jongens om. Heb me er niet teveel mee bemoeit, in mijn ogen hoort t erbij.
    En eerlijk, als ik mijn mening mag geven, vind ik t ook wel overdreven om dit helemaal in t kader van eigen lichaam, eigen grenzen te betrekken. Het is onschuldig dansen, ze moeten wellicht net hun hand op de schouder en op de zij leggen en het zijn kinderen die dat allebei gek vinden omdat op die leeftijd jongen/ meisje onwennig is. Haar reactie vind ik logisch, maar jouw reactie eigenlijk niet. En daardoor blijft t voor haar ook erg beladen denk ik.
     
    Youtan, anica, Athina en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Ik vind het belachelijk klinken. Helemaal het ‘moet een jongen met een meisje zijn’ en niet zelf mogen kiezen met wie. Totaal niet meer van deze tijd. We leren onze kinderen dat hun lichaam van hun is en dat anderen dat moeten respecteren, dan vind ik zo’n verplichting zeker bij een romantische dans eigenlijk een stap te ver gaan. Nou ben ik zelf al helemaal niet zo van het verplichten (behalve zwemles, dat móet ;)), dus ik zou hier zelf ook de kriebels van krijgen.
    Misschien checken bij de juf hoe het in elkaar steekt en wat de achterliggende gedachte is?
     
    dds, Zonnestralen, Mop81 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113

    Haha grappig dat mensen zo van mening kunnen verschillen! :D
    Ik vind dansles sowieso enorm overrated en truttig dus misschien is mijn mening ook wel wat gekleurd.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  5. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    En misschien gooi ik nou de knuppel in het hoenderhok maar wat als er nou een moslimmeisje in de klas zit dat niet met een jongen wil dansen? Respecteren we die wens dan wel?
     
    RachelleNM vindt dit leuk.
  6. Picolientje

    Picolientje Actief lid

    14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Dit is precies mijn punt. Een ander kan het onschuldig vinden, maar zij wil het niet. Het gaat om het signaal wat ik een 9 jarig meisje afgeef; als een volwassene zegt dat het onschuldig is, hoe leert zij dan te luisteren naar haarzelf? En hoe weet ze of het de volgende keer óók echt onschuldig is als weet ik veel wie zegt dat het 'allemaal wel meevalt'.

    En met niet willen, bedoel ik ook écht niet willen. Huilen in bed, dat ze niet naar school wil hierom..
     
    dds, trulyhappy, Jackie87 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.901
    113
    noord holland
    :D inderdaad grappig om te lezen. Ik denk ook dat hiernaar heel verschillend zal zijn, dat hier sommige mensen niet van houden en anderen denken 'Maak je niet druk'.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.901
    113
    noord holland
    Dan vind ik het vooral al een hele heftige reactie voor een meisje van 9 op zoiets, het zijn kinderen, als het nou de leraar was? Het is zeker goed dat ze t aangeeft.
    Ik zou het haar aan de juf laten vertellen, desnoods samen even vertellen. Grote kans dat meer kinderen zo denken en ze daar wel iets mee kan. Het zal andere jaren vast ook voorkomen. Dus wellicht weet ze wat ze ermee moet doen.
     
  9. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Ik denk dat de juf in alle onschuld zo’n activiteit bedacht heeft en omdat anders alleen meiden met meiden gaan dansen, zal ze gezegd hebben dat het met een jongen moet.
    Ik vind het persoonlijk ook ver gaan om het meteen naar de lichamelijke integriteit te trekken... ze gymmen toch zeker ook gemengd? Spelen vast ook weleens jongens- en meidenpakkertje op het plein?

    Maar als je dochter het inderdaad zo naar vindt, dan samen even naar de juf gaan en het erover hebben. Ik denk dat de juf dit niet vantevoren bedacht had, dat kinderen van die leeftijd daar zoveel moeite mee hebben.
     
  10. Picolientje

    Picolientje Actief lid

    14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Het is opgelost hoor. Ze heeft het veel te letterlijk genomen, want het was helemaal niet verplicht, maar dat had ze opgemaakt uit de woorden van de gymleerkracht.

    Wat betreft gemengd gymmen, tikkertje etc...Daar doet ze gewoon mee, maar dit was echt tegen elkaar aan dansen met de arm om elkaars middel. Dit vind ik, als volwassene, ook héél wat anders. Stel je voor dat je baas naar je toekomt en je vertelt dat je met die ene collega moet dansen? Als je het wil dan doe je het, maar als je het niet prettig vindt dan ga je daar toch ook tegenin?
    Mijn dochter vindt aanrakingen van anderen helemaal niet zo fijn, dus dit is voor haar echt een ding. En dat mag. Het gaat er helemaal niet om of wij het als volwassenen allemaal onschuldig vinden, een kind hoort naar zijn of haar eigen gevoel te luisteren.

    Als kinderen alleen maar horen wat een ander vindt, dan groeien ze op tot volwassenen die geen nee durven te zeggen en niet kritisch kunnen denken.
    Maar goed, dat is weer een héle andere discussie:p Dit is in ieder geval opgelost, dank voor het meedenken! :)
     
    Jackie87, Zonnestralen, toch3 en 10 anderen vinden dit leuk.
  11. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Fijn dat het is opgelost.
    Overigens ben ik het met je eens hoor, zou het gek vinden als ze haar zouden verplichten met een jongen te dansen en vind het goed dat ze aangeeft dit niet prettig te vinden. Een ander kind heeft er misschien geen moeite mee, maar iedereen is anders.
    Zelf ben ik ook niet zo van het lichamelijk contact met anderen (behalve man dan :p) met zowel man als vrouw, voel mij daar echt niet prettig bij.
     
    Queen vindt dit leuk.
  12. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Scheelt mij weer typen :roflmao:
     
    Zonnebloem92 vindt dit leuk.
  13. maliro

    maliro Niet meer actief

    Precies zoals ik erover denk.
     
  14. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij mij in de klas zaten er meerdere en hier nooit een punt over gemaakt. 2 meiden zaten ook bij ons op stijldansen.

    Ik vind je generalisatie ook heel 'bijzonder' eerlijk gezegd.
     
    tuc vindt dit leuk.
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar wat is dan haar motivatie om zo heftig te reageren?

    Dat hele 'onschuldig' speelt toch hoop ik helemaal nog geen rol in het hoofd van een 9jarige?

    En ze raken bij gym elkaar genoeg aan, ook met duwen/trekken/helpen tijdens de klimpartijen.
    De meeste 9jarigen staan echt niet bij stil als een ander 9jarige ze aanraakt op hun schouder of buik/zij.

    Het beladene zoals het hier wordt geschetst, inclusief huilend kind in bed zou bij mij juist een alarmsignaal zijn als buitenstaander.
    Tenzij het haar enkel gaat om 'wil nie dansen', 'jongens zijn stom'.

    Hier gingen ze laatst met gym een levende piramide maken. Er werd geduwt en vastgehouden dar het jewelste is, kinderen van 10 waren vooral bezig met wie het hoogst zou klimmen.
     
    Athina en spruitje80 vinden dit leuk.
  16. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Romantisch dansen kan als veel intiemer ervaren worden dan een potje stoeien. En er zijn zat meiden die met 10/11 jaar al in de prepubertijd zitten, hier ook vaak genoeg te lezen. Die kunnen het gedwongen dansen met een jongen echt als vervelend ervaren. En dat heeft niks te maken met of dat dan een (alarm)signaal is voor iets anders.

    Verder mijn knuppel in het hoenderhok, zo ‘bijzonder’ is dat niet. Mijn (moslim) overbuurmeisje mag sowieso niet dansen van haar ouders, maar ik weet wel zeker dat zij een uitzondering is. Ze zit overigens op een openbare basisschool. Mijn vraag was ook bedoeld om de discussie uit te lokken waarom iets wel of niet zou kunnen, niet om mij erop te veroordelen.
     
    Queen vindt dit leuk.
  17. Queen

    Queen Fanatiek lid

    11 aug 2010
    1.066
    251
    83
    Fijn dat het opgelost is Picolientje, maar ik volg jouw redenatie helemaal.
    Ik vind het ontzettend belangrijk dat kinderen hun (lichamelijke) grenzen aangeven.
    Ook al gaat het om iets “onschuldigs” als een dansles.
    Als een kind dat niet fijn vindt, moet het gewoon nee kunnen zeggen.
     
  18. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Fijn dat het opgelost is - maar zelf zou ik altijd zeggen: Ga het proberen! Het wordt nu al heel groot opgeblazen - terwijl je eigenlijk niet eens wéét wat er precies gaat gebeuren. Zelfs als het helemaal is uitgelegd ; zolang je het niet ervaren hebt hierin - niet gezien in elk geval - weet je niet of het wel zo heftig is. Misschien blijkt je het wel heel leuk te vinden! Of er zijn 'alternatieven' en aanpassingen - waardoor je je wél prettig voelt.

    Dat is in elk geval wat ik mijn kinderen altijd meegeef... kijk ter plaatse hoe het écht is en hoe je je dan voelt. Dát is hetgene wat telt. Wil je dan niet? Prima? Twijfel je? Probeer het!
     
    amdaa en HappyRabbits vinden dit leuk.
  19. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Deze discussie doet me een beetje denken aan een andere post over een kind dat door een ander kind (ik weet niet meer of het een vriendje was of niet) onverwacht in het zwembad werd geduwd en dat vreselijk vond. Ik was toen ook een van de weinigen die de lichamelijke integriteit erbij haalde en dat werd belachelijk gevonden. Mensen, we hebben allemaal andere aandachtspunten die we aan onze kinderen willen meegeven, vind jij de lichamelijke integriteit in dit geval niet van toepassing, prima, maar zo heftig reageren op iemands visie vind ik dan weer wat overdreven.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Op mijn basisschool (groep 7 en 8, soort schoolfeest) was er de regel dat de jongen moest vragen, en het meisje dan ja moest zeggen. Echt, ik vind dat zo tenenkrommend! Waarom vragen als het meisje toch niet mag weigeren? Dat voelde gewoon als verkapte dwang. Ik ben er heel boos over geweest thuis, ik had totaal niks met jongens en schuifelen etc, ik wilde ook absoluut niet gedwongen worden tot zoiets - het ging vér over mijn grens. En eigenlijk voelden alle meisjes zich er ontzettend onzeker over, op een heel vervelende manier.
    Ik besloot dan ook mijn grens te handhaven, mijn moeder was het daar volledig mee eens. Maar het feest ging wel door op die manier, alleen ik en nog een meisje deden niet mee met dit tafereel.
     
    gitta vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina