Hallo, eigenlijk is de vraag in de titel al duidelijk. Hoeveel mag 1 gastouder maximaal bij haar thuis opvangen? Ze heeft zelf geen kinderen. Maakt de leeftijd van de verschillende kindjes nog uit?
In principe vier. Het verschil in leeftijd maakt niets uit. Er is wel een uitzondering als de gastouder bij een gerenommeerd gastouderbureau zit, dan mogen er 6 kinderen verblijven.
6 kinderen bij 1 gastouder?! En dan zeggen dat het bij een gastouder persoonlijker is? Vast... Tobes groep heeft 11 kinderen waarvan er vrijwel altijd minstens 3 niet aanwezig zijn, dus 8. Er zijn minimaal 2 leidsters aanwezig en een groot deel van de dag zelfs een derde.
In principe zijn het 4 kinderen waarvan er niet meer dan 2 onder een jaar. Dit is zonder de kinderen van de gastouder zelf. 6 kinderen mag nu wel, maar wordt inovatieve opvang genoemd en is "tijdelijk" toe gestaan. De regering kan dit weer terug draaien. De vraagouders moeten hier van op de hoogte zijn, omdat het mogelijk is dat er 2 kinderen weg moeten.
Er verandert heel veel vanaf 1 januari. Maar die 4 kinderen blijven geloof ik, alleen dan inclusief eigen kinderen? En bij innovatieve opvang 6 inclusief eigen kinderen. Maar ik kan t ook helemaal verkeerd begrijpen hoor, ik snap er ook weinig meer van...
Wat ik van mijn gastouderbureau heb begrepen is max. 4, nou komt het wel eens voor bij mijn gastouder dat er een half uurtje 5 zijn omdat er net wat speling zit in ophalen en wegbrengen.
Ik werk zelf in de kinderopvang en volgens mij is het bij een gastouder inprincipe 4 kinderen, tenzij de gastouder zelf een pedagogische opleiding heeft. Op een kinderdagverblijf is 6 kids per leidster ook het maximale, maar dan heb je het over een verticale groep, dus 0-4. Op een babygroep zijn het er minder, een peutergroep weer meer...