Wie heeft ervaring met afbuigende groei? Had dit een oorzaak of was het iets wat zich tijdelijk voordeed, gewoon even een groeidipje? Mijn zoontje heeft een afbuigende groei. Hij is gestart op de +2 lijn. Met 6 maanden begon dit langzaam af te zakken naar de +1 lijn en met 9 maanden zat hij daar op. Daarna gewoon zijn lijntje gevolgd tot zijn 1e jaar, toen begon het weer langzaam te zakken. Met 21 maanden zat hij iets onder de middenlijn. Hij heeft toen weer een paar maandjes zijn lijn gevolgd want met 2 jaar en 1m zat hij op de middenlijn en nu zit hij op de -1. Vooral de laatste meting is heel opvallend afgebogen. Hij is sinds juli maar 2,5 cm gegroeid. De 1e lichte afbuiging bij 6 maanden vind ik niet gek. Dit is, denk ik, te verwijten aan zijn kma. Zijn gewicht boog toen ook af en met 9 maanden kreeg hij pas de juiste voeding. Ik maak mij vooral zorgen om de laatste buiging, maar vooral ook omdat er momenteel onderzoek loopt naar stofwisselingsziekten. Volgende week heb ik telefonisch consult met de ka en begin april hebben we weer een afspraak met haar en de neuroloog en dan zal ik zijn curve mee nemen. Maar misschien zijn er wel mensen met geruststellende verhalen, waar het kindje ook een afbuigende groei had, maar waar dit niks betekende.
Bij mijn dochter buigt de lijn ook af. Ze is nu 2,5 en is gezakt naar de -2,5 lijn. Van de ka 'mag' ze niet meer. Zakken want dan volgen er bloedonderzoeken. We hebben deze week een ecg en rontgen vd longen gedaan. Wat voor onderzoek is dat?
En waar zat je dochter eerst? Was de ecg en rontgen ivm de groei of ook nog om andere redenen? Mijn zoontje heeft een bloed en urineonderzoek. Hij wordt getest op stofwisselingsziekten. Alleen die uitslagen duren zolang, 2 maanden
Ze is prematuur geboren met 38cm. Daarna goed gestegen naar -1 lijn qua lengte. En vanaf 1,5 jaar begon ze te zakken. De grootste oorzaken van groeiachterstand zijn schildklier, groeihormoon-tekort, hart en longkwalen en nierfalen. Het laatste heeft ze niet, ze is ook hartstikke gezond. Nu getest op hart en longen en als ze over een half jaar verder zakt gaan ze schildklier en hormonen testen. Bij een stofwisselingsziekte zou het kind ook heel dun moeten zijn toch? Of is dat niet zo?
Hij is ook een lichtgewichtje. Zit met gewicht tussen de -1 en middenlijn. Was ook gestart op de +2 en is gaan afbuigen met 6 maanden naar middenlijn. Maar geen idee of laag gewicht bij stofwisselingsziekte hoort, wel groeiachterstand. Schildklier is hij op getest, heeft al 2 uitgebreide bloedonderzoeken gehad en nu het 3e. Hart is ook prima, heeft met 9 maanden ecg en hartfilmpje gehad ivm hartruisje. Nieren zijn ok, althans volgens buikecho.
Even nieuw berichtje want mijn telefoon pakt geen alinea's. Maar moeten ze niet bij longkwalen enzo ook nog andere symptomen hebben? Mijn zoontje is bij de ka ivm regelmatig braken. Er is nu ook een neuroloog bij omdat hij ook vaker hoofdpijn en pijn aan ogen aan gaf. Scan en eeg waren gelukkig goed. De ka weet echter nog niet van de afbuigende groei. Die zag ik nu zelf pas met invullen. Ka heeft alleen de groei vanaf november.
Ik denk het wel antje, maar mijn dochter heeft geen andere symptomen. Behalve dat ze het eerste jaar een puffertje nodig had bij flinke verkoudheid. Jullie hebben dus al heel wat onderzoeken gehad.
mijn zoontje heeft nu een afbuigende groei in zijn lengte gewicht is wel goed. Ik moet nu over 3 maanden terug ben benieuwd.
Bij het cb hij was nu te weinig gegroeid in 6 maanden tijd 3 cm. Ik denk dat het wel meevalt want zijn vader was ook heel lang klein en toen schoot ie ineens door naar de 180. Hij was in 6 maanden wel 800 gram aangekomen. dus hij is nu een beetje uit verhouding zeg maar haha. Ik ben benieuwd wat ze over 3 maanden doen als ie niet gegroeid is mijn zoon is kern gezond en zijn ontwikkeling is ook super.
Bij een stofwisselingziekte kan een kindje ook dik zijn. Er zijn verschillende stofwisselingziektes wat de oorzaak van trage of snelle groei kunnen zijn. Bij mijn zoon is dat de oorzaak dat hij volgens mij al die vele groeihormonen blijft aanmaken,verder onderzoeken zijn niet gedaan omdat ze weten dat hij FH heeft en ze daar nu al 2 jaar medicatie voor geven.
Fabian zat tot hij 6 maanden was altijd bij de +2 lijn. Na 6 maanden ging zijn lengte en gewicht eigenlijk alleen naar beneden in de lijn. De laatste keer op het cb zat hij bij de -2 lijn en de arst zij dat de lijn niet verder af mocht buigen anders moesten we maar eens naar de ka. 2 maanden later moest hij weer naar het cb voor de ogen test (de eerste keer had hij daar geen zin in) en ik vroeg of ze hem wilde opmeten wat denk je is hij gewoon in twee maanden tijd 3,5 cm gegroeid en toen zeiden ze ach ja dat kan dat ze ineens een groei spurt krijgen maar hij hoefde niet op de weegschaal om te kijken of gewicht en lengte wel gelijk op gaan. Ik vind het voor dit moment goed. Fabian is zelden ziek en hij eet en drinkt goed.
Mijn dochter is altijd wel een smalletje geweest, maar zakt heel langzaam ook in lengte wat. Meestal was juist haar gewicht een punt van aandacht, nu lijkt het wat beter in verhouding te zijn (allebei net onder -1). Zij is ook de afgelopen 6 maanden maar 3 cm gegroeid, maar volgens mij was dat niet heel zorgelijk. 10 cm per jaar is volgens mij gemiddeld, maar wie weet komt er wel een groeispurt aan! Ik zou me niet te snel druk maken hoor. Mijn meisje is geboren met 3610 gram en 52 cm, dus helemaal niet laag in de curve. In mijn buik hoefde ze alleen zelf niet na te denken over eten en groeien en dus groeide ze wel. Buiten mijn buik een stuk minder, eten is niet haar hobby.
@ Gentle, het is gewicht en lengte wat afgebogen is. Gewicht was in de babytijd al flink afgebogen, maar was te verwijten aan zijn kma. Maar blijkbaar is hij nu nog meer gezakt met lengte, begreep ik van de ka. Met beiden is hij begonnen op de +2 en zit nu op de -1, gewicht zelfs nog lager, tussen de -1 en -2 in. Dat zijn toch wel een aantal lijntjes omlaag. Als hij nu slecht zou eten is het wat makkelijker te verklaren, maar meestal bunkert hij. 4 tot 6 boterhammen op een dag en een flinke portie warme maaltijd. Hij heeft ook fases waar hij slechter eet. Ik zou mij ook niet snel zorgen maken als hij verder gezond was. Echter heeft hij wat lichamelijk klachten waarvoor hij bij de kinderarts en kinderneuroloog is en heeft onderzoeken gehad waar je niet vrolijk van wordt. Ze heeft hij een mri van zijn hoofd gehad om tumor en bloedingen uit te sluiten. Gelukkig was dit prima. Wel vond de neuroloog rechts meer vocht zitten, maar voor nu nog niks om zorgen over te maken. Echter wordt dit wel nog besproken met een kinderneuroloog en kinderradioloog van het academisch ziekenhuis, of het idd niks is om zorgen over te maken. Daarnaast zijn we aan het wachten op de uitslag of hij een stofwisselingsziekte heeft of niet. 2 keer is er iets in het bloed geweest wat daar op kan duiden. Ivm deze dingen maak ik mij zorgen om zijn groei. zou dat anders niet doen, want ikzelf zat ook altijd onderin de curve met gewicht en lengte. Ik hoop gewoon dat het een groeidip is en er een groeispurt aan komt.
hier vanaf 6maanden dat de lijn vlakker ging. Meneer ging toen lopen. Afgelopen half jaar in lengte 2cm gegroeid en was afgevallen dus "moet" x extra op controle komen. Maar hij heeft deze winter wel 4 oorontstekingen gehad dus denk dat het nu daarvan is.