Hoe reageer je als je kind door een ander kind word getreiterd.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ikke84, 8 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    De zin zegt het al.

Mijn dochter word sinds kort soms getreiterd door een buurtkind ( leeftijd groep 8) en soms diens vriendje. Ze hebben dan een soort koosnaampje voor haar. Wat mijn dochter vervelend vind ze kan goed voor haar zelf opkomen. Maar dat lijken ze wel alleen maar leuk te vinden.

Gister kwamen we het vriendje van buurtkind tegen die het woordje tegen mijn dochter zij. Ouders waren erbij maar zijden er niks van.

Ik denk moet ik er nu wat van zeggen dan?

Hoe reageren jullie als jullie kind word getreiterd en jullie bij zijn?

2. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik spreek het kind daar wel op aan. Als wat mijn eigen kind zegt niet helpt dan doe ik het zelf. Wel netjes natuurlijk. En in dit geval had ik ouders ook even vriendelijk erop geattendeerd.

in onze buurt scheldt een ouder meisje onze oudste weleens uit, of zw zegt dat autisten dom zijn. Nu is zoon juist hoog intelligent maar weet zij veel ;) na een aantal keren heb ik haar ook even bij de kraag gevat en verzocht te stoppen met het treiteren van een jonger kind. Ze weet waar we wonen maar heb geen ouder aan de deur gehad en hetvus niet meer gebeurd dus de boodschap is aangekomen :)

3. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Bij veel kinderen werkt die aanpak heel goed.

Ik heb het buurtkind en vriendje er wel eens op aangesproken maar dan een grote mond.via mijn kinderen terug. Dus dat werkt helaas niet.

Het zijn natuurlijk kinderen maar het moedergevoel zegt hiervan dan wat te zeggen. Maar dat is misschien ook alleen maar leuker

I

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik had zeker aan de ouders gevraagd of ze hoorden wat hun kind zei. En of ze er zelf wat gaan zeggen of dat ik dat moet doen.

5. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    ligt eraan. mijn dochter was toevallig gister ook hardhandig vh klimrek geduwd. is een meisje wat niks uit zichzelf zegt dus heb het van de moeder van haar vriendje gehoord ( vriendje was er wel helemaal van overhoop en had het thuis verteld) ik praat er even over met mn dochter en hou het desbetreffende kind dan wel even in de gaten. als er dan in korte tijd meer voordoet meld ik het wel even op school, desbetreffende ouder etc.

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ligt een beetje aan de situatie. Mijn zoon is ook niet altijd een lieverdje, dus ligt er aan. Beetje woorden heen en weer laat ik gaan.

Laatst wel een 12 jarige die mijn zoon echt pijn deed, daar ben ik letterlijk op afgestormd met de mededeling dat hij de eerst volgende keer op de kop in het klimrek hangt.

Je hoeft een 4 jarige niet aan zijn hoofd op te tillen en vervolgens keihard van je af te gooien met z'n gezicht op de weg. Een 12 jarige zou beter moeten weten.

7. tuc

tuc Niet meer actief

als het bezig blijft zou ik het wel melden, maar eerst probeer ik het mijn dochter zelf op te laten lossen. Dat helpt nl vaak beter dan wanneer ik mij ermee bemoei, zeker als ze wat ouder worden.

Toen mijn dochter in groep 2 zat hakkelde ze. Daar werd ze mee getreiterd door een jongen. Daar heeft de meester toen korte metten mee gemaakt omdat hij het zelf hoorde gebeuren.

Nu in groep 4 zit ze weer ineens bij dat ventje in de klas (probleemgezin) en begint hij er weer telkens over dat ze toen bleef hangen in haar zinnen. Ik zeg haar zelf even een grote mond aan hem terug te geven en het anders met de juf te bespreken.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik spreek vervelende kinderen in mijn buurt altijd direct aan.
    Als je oud genoeg bent om te klieren, ben je ook oud genoeg voor een scherp antwoord, vind ik.

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Lastig. Mocht het echt te ver gaan dan zou ik denk ik, afhankelijk van het soort ouders ;), de ouders aanspreken. Ik zou het zelf wel willen weten als mijn dochter iemand zou pesten. Ik zou er absoluut korte metten mee maken.

In minder erge gevallen (en voor zover ik het zo kan beoordelen, vind ik de situatie in de OP hieronder vallen) zou ik denk ik vooral met mn dochter bespreken hoe zij er het beste mee om kan gaan. Misschien kan je dochter leren die kids compleet te negeren? Compleet negeren is moeilijk, maar in het geval van verbaal pesten vaak wel heel effectief. Het is gewoon niet leuk om eindeloos onzin te roepen naar iemand die er totaal niet op reageert.

Ik weet niet of ik de kinderen zelf zou aanspreken. Ik zou het wel graag willen, maar ben bang dat ik dan al snel - als beschermende moeder zijnde- te boos en te fel naar die kinderen toe zou zijn. Ik vrees dat ik uit mn slof zou schieten en op die manier de situatie niet zou verbeteren.

10. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Aanspreken op hun gedrag. En / of de ouders aanspreken. Liever in de kiem smoren dan laten escaleren.

Zo hadden we laatst een akkefietje bij voetbal. Een van de meisjes had haar ouders verteld dat ze gepest zou worden door teamleden. Vader had op groepsapp gevraagd of anderen iets hadden gezien of gehoord. Wij onze zoon gevraagd maar die beweerde van niks te weten. Even later een app van een andere moeder dat haar zoon had toegegeven daaraan meegedaan te hebben. Beloofde het niet meer te doen.
    Intussen met trainers afgesproken extra alert te zijn. Is nu een week geleden en het meisje voetbal weer met plezier.

Dus vandaar mijn reactie dit soort dingen niet teveel op z'n beloop te laten.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk dat ik het juist misschien wel gecorrigeerd had - op een wat luchtige manier waar de ouders bij waren. Zodat ze door hebben dat jij en je dochter het écht niet grappig vinden.

12. vd21

vd21 Niet meer actief

Ik zou zeker er zelf wat van zeggen. Maar ik spreek altijd andere kinderen aan op hun gedrag als de mijne ermee te maken heeft. Ouders erbij of niet, heb een hekel aan onopgevoede pestkinderen van een ander

13. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Als ik er bij ben spreek ik het kind zelf aan. Heb dat vaak genoeg gedaan met ouders erbij maar dan zeg ik ook sorry maar ik wil wel dat jouw kind weet dat ie niet moet gaan pesten of slaan bv. En dit werkt altijd goed. Van de moeder krijg ik trug ik snap het en die spreekt haar kind daarna ook nog aan en negen van de tien keer gaatvhet daarna ook weer goed.

Zoontje hier is heel verlegen en laat zifh veel zeggen/gebeurrn. Maar ik heb ook weleens gehad dat buurjongetje mijn zoon voor stonmerd uit maakte en hem daarna de opdracht gaf zijn fiets die midden op de stoep lag voor de deur te zetten. Toen heb ik wel tegen mijn zoon gezegd dat ga jij niet doen: je vraagt eerst om een excuus en als hij daat doet kun je het voor hem doen en anders laat je die fiets mooi liggen. Zoontje zei toen ik doe het alleen als je sorry zegt en dat kind zei ook sorry. Ik probeer hem dus ook lmijj eigen kind te adviseren hoe het beste te reageren.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Ik had iets gezegd als 'ze heet 'Marietje' en niet ..... en dat weet jij best, ga je haar in het vervolg ook gewoon zo noemen?
    Als die ouders zelf nergens wat van zeggen en het laten gebeuren dan doe ik het wel.

Deel Deze Pagina