Hoi dames, Ik vroeg me af of jullie dreumes al echt zelfstandig eet, of dat je hem of haar af en toe nog voert. Wij voeren onze dochter (17 maand) 's morgens nog met het ontbijt. Ze krijgt dan pap uit een bordje. Ze heeft haar eigen lepel om ons te helpen, maar ze heeft daar niet altijd zin in haha. Middag eten (brood, cracker) eet ze zelf en haar fruit en koekjes ook zelf. Avond eten is wisselend. Soms voeren we haar, dan heeft ze een lepel om ons te helpen, soms mogen we niet voeren en wil ze alles zelf doen. Ze eet dan met handen of lepel, en soms eet ze niet als ze koppig en dwars is. Vanaf wanneer is het trouwens echt een must dat ze zelf eten? Heb er een poll aan toegevoegd, ben benieuwd!
Mijn baby eet al zelfstandig . We hebben haar nooit gevoerd dus sinds ze met 5 maanden bijvoeding kreeg eet ze zelfstandig.
Brood en fruit altijd zelfstandig. Avondeten het liefst met de handen en daar helpen we soms met en vork of lepel mee, bijvoorbeeld als we rijst eten. Toetje in principe zelf met lepel, maar soms heeft hij geen zin en sowieso krijgen we vaak op het eind de lepel met het "verzoek" het bakje goed leeg te maken
Ik heb soms helpen gestemd. In principe eet ze zelf, maar ze zit nu net in een uitprobeer fase. Aangezien ze totaal geen reserves heeft, kiezen we ervoor om dus nu meer mee te helpen. Ze mag namelijk net nog meer gewicht kwijtraken.
Hier met bijna 16 maanden eet ze dingen die ze met haar handjes kan eten zelf. Dingen zoals Griekse yoghurt enzo eet ze met een lepel, maar ze knoeit best nog omdat ze net voordat de lepel haar mond ingaat, 'm snel omdraait. Met een vorkje eten vindt ze nog lastig maar daar gaan we nu goed mee oefenen. Hier 'mogen' we niet meer voeren ha ha.
Hier eet ze eigenlijk helemaal niet zelfstandig. boterham eet ze wel zelf uit haar handje maar ik leg stukje voor stukje op haar bord. Avondeten voer ik haar nog gewoon, soms wil ze niet eten en dan probeer ik haar zelf te laten eten omdat ze dan wel misschien wilt maar dan ligt echt alles op de grond.. ik vind het erg lastig! vooral met brood wanneer kan ze helemaal zelf van haar bordje eten? als ik haar het nu zelf laat doen gaat ze alles erin proppen...
Brood begon ze hier na een jaar zelf van een bordje te eten. Dat proppen ken ik wel ja, deed ze hier ook en is vanzelf weer over gegaan. Soms liet ik haar gewoon gaan, soms viste ik de helft uit haar mond. Ik heb het kdv ook gevraagd om te helpen met zelfstandig eten en uit een tuitbeker drinken, en dat hielp goed. Weet niet of je dochter ook naar een kdv gaat? Anders zou je eens kunnen vragen of ze daar extra bij willen helpen.
Hier eet ze sinds ze 6 maanden is zelfstandig. Eerst alleen met d'r handen, nu vaak met een vork of lepel, maar soms toch weer even met de handen Oh proppen doet ze ook wel trouwens, af en toe moeten we even zeggen dat ze goed moet kauwen Maar ze verslikt zich maar zelden.
Ze prikt zelf haar brood van haar bord en schept zelf toetjes e.d. op. Maar soms is ze rebels en lepelt ze haar bakje uit met haar vingers. Dan help ik soms een handje.
Precies dit. Voeren accepteert ze niet, alleen bij soep. Ze eet al sinds 8 maand ofzo zelf met haar handen. Lekker knoeien Deze week (17 maand) zijn we begonnen met een vork, in plaats van handen, en dat gaat heel goed.
Brood al heel langmet de handjes en verder alles wat je enigzins fatsoenlijk beet kan pakken; broccoli, bloemkool, boontjes, aardappel, vlees Sinds een week of drie kan ze ook zelf met haar lepeltje eten, het ene blijft wat beter plakken dan het andere en de ene dag heeft ze wat meer zin dan de andere dus soms helpen we. Maar eigenlijk gaat het verrassend goed, zelfs het toetje lepelt ze redelijk handig naar binnen!
Brood heeft ze eigenlijk altijd zelfstandig gegeten, maar dat ging ze pas met een maand of tien eten. Daarna stukje bij beetje leren eten. Nu 18 maanden eet ze alles zelfstandig, met bestek. Brood met een vorkje, avondeten met een vorkje of een lepel en fruit eet ze nu ook met een vorkje Ik doe nu wel een boterham door bv soep om het wat dikker te maken en het ook in haar mond belandt. Maar ik sta er versteld van hoe goed en hoe netjes ze al kan eten. (En het is ook voor papa en mama wel makkelijk)
Mijn dochter van 28 maanden eet sinds haar 9e maand zelf. Eerst met haar handjes en nu met een lepel. Helpen was absoluut verboden! Wel erg makkelijk want we kunnen altijd zelf ook ons eten warm opeten
vanaf zes maanden eet ze hier zelfstandig en het gaat super goed. Proppen deed ze in het begin wel maar dat gaat steeds beter. Zo gezellig om echt met haar te kunnen eten.
Vla, brood en eten geproportioneerd in stukjes eet ze hier zelfstandig, meestal met de handen maar soms ook met een lepel, en dan is het echt een smeerboel ik mag haar niet meer helpen, dan is het huis te klein!
Ze eet al zelf met de lepel? Wauw, wou dat Noah dat ook kon, die maakt van zijn lepel en bordje iedere keer een trommel van
Ik zou bij een baby en een vroege dreumes bestek en borden vooral achterwege laten. Leren eten gaat veel beter als de baby dat met handen doet. Ontdekken, knijpen en proeven hoort bij de ontdekkingsfase, en zo leert een kind heel veel over de voeding. Hoe het voelt, ruikt, smaakt enz. Borden zijn in het begin vooral smijtspeelgoed, en bestek vaak nog onhandig. Als een kind ong 2 maanden goed met de handen kan eten zou ik attributen toevoegen. Dan gaat het meestal snel goed.
Dl propt soms nog erg met brood, dan leg ik 2 stukjes neer en dan gaat het goed. Avondeten + toetje help ik.