Hoeveel kleertjes?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Iris89, 9 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Denk ook eens aan overslag truitjes. In het begin is het nogal een gepriegel om dat hoofdje door een truitje te krijgen vooral voor de mannen.;) Je heb ze ook in rompers maar daar moet je van houden.

Je kan ook rompers zonder mouwen nemen en daar een truitje overheen en eventueel een vestje.

ook hier pas met 5 maanden maatje 62. Zijn begonnen in 44.

2. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    Owww handig dit topic! Ik moet zeggen dat ik nog niet zo heel veel heb gekocht (nu 3 truitjes, 1 broekje en 1 mutsje) want wacht eigenlijk op de wintercollectie.
    Die truitjes die nu in de winkel hangen lijken nog allemaal zo'n dun stofje te hebben...of is dat straks ook zo?

En ik heb nog een domme vraag... :)
    Ik lees hier over rompertjes met lange mouwen. Die zie ik idd ook in de winkel liggen.
    Maar die je die ook onder truitjes met lange mouwen? Kan dat dan gewoon?

En als je een truitje met korte mouwen hebt waar je dus nog een truitje met lange mouwen onder kan doen (in de winter) doen jullie er dan een truitje onder en daar weer onder een rompertje met lange mouwen (dus weer 2x lange mouwen over elkaar?) of met korte mouwen onder. Óf doen jullie daar gewoon een mooi rompertje met mooie lange mouwen onder en geen truitje verder? Of hoe zit dat? :)

3. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0

Haha, zal antwoorden op je vragen:

- Winter/ zomer stofjes
    Als je de babycolectie van bijv. prenatal neemt; die stof is in winter en zomer zelfde; de collectie veranderd ook niet zoveel.
    Verder komen er straks in de nieuwe collectie wel truitjes van een dikker stofje.
    De echte dunne stofjes die je nu ook wel ziet, zijn wel erg dun voor de winter.
    Maar die waar bijv 'extra zacht' op staat (prenatal) zijn al wat dikker.
    Verder van bijv. noppies en mexx scheelt het niet zoveel. Dus ja; sommigen blijven even dik. Maar dus niet allemaal.
    In de wintercollectie vind je ook weer dingetjes voor erover zoals gebreide vestjes/ gebreide truitjes/ gewoon vestjes etc. Hier kun je dan een dun truitje onder doen (of een t-shirt met korte mouwen met daarover een vestje). Eigenlijk ook zoals je jezelf kleed....
    Romper met lange mouwen met daarover een t-shirt met korte mouwen (dat kun je wel makkelijk aankrijgen) is ook een leuke optie voor herfst/ voorjaar.

- Rompers lange mouwen onder truitje lange mouwen:
    Ja hoor, dat kan. Maar...... het is soms wel een gepriegel. Het gaat een stuk makkelijker als je rompers lekker smal en strakker zijn (verschilt dus per merk) & als het truitje zelf niet te strakke mouwen heeft.
    Bij de pasgeborene en zeker als het je 1e kindje is (en je nog even extra voorzichtig en onzeker bent) is het niet heel handig, haha.
    Maar als het koud is... wel lekker warm

- Je laatste vraag over t-shirtje over truitje:
    Twee maal lang mouwen en dan nog korte mouwen wordt wel erg veel van het goede ;).
    Ik doe dan:
    Bij koud weer: romper zonder mouwen, truitje met lange mouwen + t-shirtje
    Bij warmer weer: romper met lange mouwen (mooie romper inderdaad) + t-shirtje.
    Bovenstaande keuzes hangen hier ook af van wat er schoon in de kast ligt; soms wil ik er romper met lange mouwen onder maar zijn allemaal in de was... nou ja, dan een andere keuze maken ;)
    En ook hangt de keuze af van mijn collectie; ik kies datgeen ik het mooiste vind. Soms is de nek van een shirtje (korte mouw) bijv. wat wijder (bijv. een polo) en die van de rompers sluiten niet mooi aan. Dan neem ik dus een romper zonder mouwen (bijv. spaghettibandje), dan een truitje met mooie pasvorm (die van 'little label' / noppies of mexx zijn bijv. mooi aansluitend) en dan het t-shirtje erover.

Slim dat je nog niet teveel hebt aangeschaft hoor!

Succes en veel plezier.
    En heb je nog meer vragen... dan lees ik ze nog wel ;)

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Nee een romper met een shirt met lange mouwen en een shirt/blouse met korte mouwen over elkaar heen krijg je volgens mij niet meer uit! Je kindje wordt er niet heel erg blij van in elk geval, ik deed er een romper lange mouw onder. Daar zijn lange mouw rompers wel handig voor.

5. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0

Hahaha... ik dacht hetzelfde; dat is me een hele collectie!
    Wilde er nog even aan toevoegen dat pyama's hier pas veel later aan werden gedaan. In begin heeft je kindje nog niet echt een dag-nacht schema en dan kleed je niet speciaal om voor de nacht. Kleertjes zijn toch al lekker zacht (vaak dan; eeste tijd trek je nog geen spijkerbroek aan).
    Jurkjes vond ik voor de pasgeborene echt niet handig. Rokjes ging wel. Maar was zelf het meest te spreken over broekje en longsleeve. Hier om zelfde reden ook geen fan van boxpakjes.

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Wij hebben bij zoonlief wel meteen echt kleding ( wel zachte pakjes...maarwel dat je kon zien dat het stoere "pakjes" zijn en pyjama gedaan,
    vind toch dat een kindje de nacht door "moet"in een pyjama, en zo krijgt het ook een vast ritme in mijn ogen, het word routine voor een kind en weet dat als het de pyjama aankrijgt in de avond na het badje of douchen lekker in bedje gaat slapen.

Wij gaan het dus weer net zo doen als we bij zoonlief hebben gedaan ;)

zo ieder zijn ding natuurlijk ;) snap ook wel dat mensen niet teveel met een klein kindje willen trekken oid :p:p

7. Canna

Canna Actief lid

20 apr 2009
    271
    0
    0
    Zoetermeer
    Volgens mij shop jij graag :D

Wij hebben een aanstaande baby en ik heb 1 setje kleding in maat 50 en 1 in 50/56. En nog wat losse shirtjes in 50 en 56. En een setje in 62, bewust gekocht voor rond september, mijn verjaardag.

Wij hebben heel bewust nu weinig kleertjes, omdat er ten eerste niet heel veel keus is momenteel en inderdaad ook om voor de familie ruimte over te laten om leuke kleertjes te kopen. Wij hebben niet gezegd dat we "weten" (ivm beperkte zekerheid) welk geslacht de baby is en ik vind het wel zo leuk om veel roze, dan wel blauwe kleertjes te hebben.

Oftewel: je hebt nog best even te gaan, ik zou wachten tot er weer warmere kleertjes zijn voor in de periode dat je baby geboren wordt.

8. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    Ohhh thnx Marijntje en Yolanthe!!! Ik vroeg het me echt af :)
    Heb nu 1 superleuk truitje maar wel met hele korte mouwen. En daar heb ik dus een truitje voor eronder met lange mouwen. Maar zat me dus later af te vragen of ik nou daaronder weer een rompertje met korte mouwen kon doen. Of dat ik dat truitje uberhaupt beter niet kon doen en gewoon een rompertje (mooie) met lange mouwen :D

Maar dat maakt dus niets uit begrijp ik... En dat gepriegel zal vast lastig zijn, tis onze 1e dus sowieso lastig in het begin denk ik ;)

Zie superleuke kleertjes in de winkel maar mag van mezelf nog maar heeeel af en toe iets kopen ;) Merk wel bij vrienden en familie met baby's dat ze voornamelijk maat 62 krijgen van kraambezoek. Daar koop ik dus maar 1 setje van. De rest kan ik altijd bijkopen als het kindje is geboren.

9. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Sorry heb niet alle reacties gelezen, maar het hangt er maar net vanaf hoe veel je wast. Wij hebben in het begin wel 2 setjes inclusief romper gebruikt (spuitluiers en spuug), maar als je een spuger hebt denk ik dat je wel meer gebruikt. Omdat je het eigenlijk toch gelijk in de week zet (ik had een emmer biotex naast de commode staan, moet je dat aan het eind van de dag toch uitspoelen en dan kan je het ook gewoon gelijk even op de hand uitwassen, dan heb je het in de nacht zo droog..
    Ik kreeg veel kleertjes 62 en 68 cadeau, dus was blij dat ik daar bijna niets van had gekocht.
    Mijn zoontje was 3,5 kilo en 54 cm bij de geboorte en heeft de eerste paar weken maatje 50 aan gehad (zelfs van noppies en dat valt vrij klein). 56 was de eerste 2 weken echt te groot voor hem.. Maar ja iedere baby is anders en je weet pas na de geboorte wat fijn zit bij je kindje. Ik zou ondanks dat de verleiding groot is niet al te veel kopen, ik heb zelf veel miskopen gedaan, niet zo zeer om de maat/seizoen, maar om de pasvorm van sommige merken.

10. essie1973

essie1973 Actief lid

14 dec 2009
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vermoedt dat ik zelf wel wat teveel kleertjes heb nu, maar ja als ik eens in een babywinkel kom, kan ik mezelf echt niet inhouden! daarbij komt dat mijn laatste zwangerschap 13 jaar geleden is, toen hadden ze echt niet van die schattige pakjes in kleine maatjes zoals nu!

Ik heb ongeveer 5 overslaghempjes 50-56
    4 noppie broekjes 50-56

3 broekjes mt 50 3 overslaghempjes shirtjes mt 50

10 rompers 50-56 waarvan de helft met kort mouwtjes andere helft zonder mouw

2 vestjes 1 mt 62 1 mt 50-56

5 paar witte sokjes

2 mutsjes

2 jurkjes mt 50-56

2 t shirtjes 50-56

Ik ga nu niets meer halen anders heb je kans dat de kleine straks de helft niet eens heeft aangehad!

11. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon was bij de geboorte 54 cm. en 4 kilo. Ik had van sommige maten teveel en van sommige te weinig. Hierbij mijn advies:

Maat 50: 4 of 5 broeken en truitjes (mijn zoon heeft ruim een maand in maat 50 gezeten)

Maat 56: 5 broeken en truitjes (zoon heeft 1,5 maand in mt 56 gezeten)

Rompers: zou ik niet kleiner dan maat 56 halen. Je kunt er ook voor kiezen om wat rompers met lange mouwen te kopen, zodat je dit kunt combineren met t-shirts. Dit ivm het wisselende weer in dit jaargetijde. Als het dan warmer is, kun je het t-shirtje zonder romper dragen en wordt het te koud dan hoef je alleen de romper te verwisselen.

Jassen: zou ik in dit jaargetijde niet kopen. Je hebt nu meer aan een vestje.

Sloffen & Mutsen: heeft mijn zoon wel veel aan gehad, maar dat was in de winter. Nu zul je het waarschijnlijk alleen nodig hebben als hij/zij net uit bad is om het afkoelen te voorkomen. Dan kun je het wel af met 1 neutraal setje lijkt me.

Van andere maten zou ik - hoe verleidelijk ook - nog niks kopen. Als je eenmaal bevallen bent wil je namelijk ook nog wat te shoppen hebben :D Daarnaast weet je niet hoe hard je kind gaat groeien. Mijn zoon heeft zo'n groeispurt doorgemaakt dat hij maat 62 praktisch heeft overgeslagen.

Succes!

12. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0

Ja dat is ook zo, wisselt ook wel per kind denk ik en of je wel/ geen borstvoeding geeft. Bij laatste is er niet altijd direct of snel een ritme als je op vraag voed. Dat deed ik. Het echte dag/nacht ritme met vaste routine op vast tijdstip kwam pas later.
    Ik merk bij vriendinnen die flesvoeding geven, er eerder een duidelijk ritme is aan te brengen ;)
    Lotte kreeg ook echt kleertjes, geen pyama-pakjes, die vind ik zo lelijk, haha. Alleen eerste weekjes zachte broekjes. Maar wel met zakje/ frommeltje.... echte meisjesbroekjes

13. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0

Haha, nee hoor kun je gerust aantrekken. Gewoon romper zonder mouwen eronder en dan zit het bij de armpjes helemaal prima!
    Bedacht me later nog dat ik ook wel eens voor deze optie koos als het een kort t-shirt was. Dan vond ik een truitje eronder mooier omdat het nog net op de broek valt en beetje los. Want de romper zit natuurlijk strak in de broek.
    Bijv. een soort bollero-tje. Vond ik niet mooi over een romper. Dan koos ik voor strak shirt met lange mouwen en vervolgens een romper zonder mouwen eronder ;)

Deel Deze Pagina