omdat ik deze keer echt de bv wil laten slagen , ben ik er al even uitgebreid mee bezig. wat moet ik kopen , wat helpt etc etc. de vorige 2x ben ik na een week gestopt ivm te weinig ervaring en geen kraamzorg meer na ziekenhuisopnamen ( ik was toen 20 en had geen benul van hoe of wat) de 2e keer had ik zoveel stuwing dat mijn zoon niet goed aan gelegd werd. ( ik heb normaliter cupmaat H , met stuwing word dat nog meer) hij dronk mijn tepel kapot. waardoor ik bloedde , hij spuugde en uiteindelijk de fles gehaald is zodat hij niet meer huilde. de kraamzorg toen was ook niet erg behulpzaam. deze keer heb ik bij voorbaat gevraagd om een kraamhulp met bv ervaring. ga ik naar een cursus vanaf 4 juni , in het ziekenhuis. heb ik een kolf gekocht ( in het geval van erge stuwing) tepelhoedjes in geval van pijnlijke tepels...... en was het dat?
Waarom alles gekocht? Met een goede kraamhulp die ervaring heeft zal het zonder al deze attributen ook goed moeten komen. Je kunt altijd nog een lactatiekundige inschakelen en die heeft alle benodigdheden ook wel. Ik zou als ik jou was tepelhoedje niet bij voorbaat al gaan gebruiken. Misschien komt het met alle hulp van deskundige personen en hulp bij aanleggen vanzelf goed. Ik had helemaal niets in huis gehaald.
Hoi! Wat vervelend dat het de eerste keren niet goed is gelukt! Goed dat je al hebt aangegeven dat je iemand met ervaring van bv tijdens je kraamtijd wil hebben! Ik heb dat ook gehad en dat was echt heel prettig! Ook in het zh heb ik veel ondersteuning gekregen van een lieve zuster en dat heeft mij heel goed geholpen! Als zij er niet waren geweest had ik het echt nooit doorgezet kan ik je vertellen. Als aanvulling zou ik adviseren om bepanthen in huis te halen als je dat nog niet had, ivm evt kloofjes die je kunt krijgen. Ook aan een voedingskussen heb ik echt heel veel gehad! Hier namelijk ook vrij grote borsten ( cup F ) met vlakke tepels en tijdens het aanhappen heb ik steeds m'n tepelhof een beetje moeten voorvormen zodat hij beter aan kon happen en dan kom je echt handen tekort als je ook je kindje nog moet vast houden. Ik heb in het zh een tepelhoedje gekregen omdat het mij een hoop spanning gaf als het aanhappen niet lukte. Doordat de druk er daardoor af ging, lukte het de ene keer wel zonder tepelhoedje, maar de andere keer niet, maar ik hoefde me geen zorgen te maken dat hij geen voeding binnenkreeg, want met het hoedje ging het prima! Thuis had ik op een gegeven moment een kloofje en dat deed zo'n pijn, dat ik bij die borst ook steeds het hoedje erop deed, zodat het goed kon herstellen. Helaas kreeg ik door t kloofje een borstontsteking en ik had ook zoveel stuwing er nog bij, dat ik blij was dat ik ook al een kolf in huis had gehaald! Toen op een gegeven moment de wijkverpleegkundige bij mij thuis kwam ( die ook lactatie kundige was ) en zag hoeveel moeite het aanhappen nog steeds kostte gaf zij ook aan dat het helemaal niet erg was om het hoedje te gebruiken, de bv moest immers wel leuk blijven, want anders zou ik het niet volhouden. Ze gaf ook aan dat op een gegeven moment je tepels wat soepeler zouden gaan worden en dat het dan waarschijnlijk wel zou lukken zonder. Nou dat blijkt! Het heeft lang geduurd voordat m'n binkie het door had, maar ik geloof dat hij 4 maanden was toen hij in 1 x zonder hoedje aanhapte en sindsdien drinkt hij dus gewoon normaal bij mij aan de borst! Hij is nu 7.5 maand en hij drinkt nog steeds volledige bv ( naast natuurlijk de hapjes en t brood ) Lang verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt!
Wat goed dat je er nu, ondanks de vorige twee keer, weer voor wilt gaan! Ik zou zeggen, zoek alvast eens op google naar aan lactatiekundige bij je in de buurt. Dan hoef je in de drukte van de eerste weken met je baby, dat niet ook nog eens op te zoeken maar heb je het telefoonnummer al bij de hand. Purelan vind ik een goede creme voor gevoelige tepels en kloofjes. Compressen natuurlijk alvast in huis hebben. En zoals gezegd een goed (voedings)kussen. Succes!
Wat goed dat je er weer voor wilt gaan! Ik heb veel gehad aan een cursus (en ben daarnaast naar 2 voorlichtingsbijeenkomsten geweest). Ook heb ik bij de kraamzorg aangegeven dat ik heel graag borstvoeding wilde geven en dat ik goede begeleiding daarbij erg fijn zou vinden. Ik had verder niets in huis gehaald (had wel een kolf liggen die ik had gekregen) maar had wel een briefje liggen met de telefoonnummers van de lactatiekundigen in de buurt, vrijwilligster VBN (vaak ook in het weekeind of in de avond te bereiken) en het boek borstvoeding. Uiteindelijk in de kraamweek wel het tepelhoedje (had mijn kraamverzorgster) en de kolf nodig gehad. Ook lanoline gesmeerd bij kloofjes (lansinoh of purelan, werd aangeraden door de lactatiekundige omdat dat je tepels niet week zou maken in tegenstelling tot sommige andere smeersels). Tepelhoedje heb ik alleen gebruikt wanneer het anders niet lukte om de druk eraf te laten drinken tijdens de stuwing. Na mijn kraamperiode ben ik nog geregeld bij borstvoedingscafes geweest en heb ik met vragen een lactatiekundige gebeld. Omdat ik zoveel adviezen omtrent borstvoeding kreeg uit mij omgeving en cb heb ik besloten om met borstvoedingsvragen alleen naar een lactatiekundige te gaan omdat ik anders in de war raakte en onnodig onzeker werd. Het allerbelangrijkste is m.i. om een lactatiekundige in te schakelen als je tegen problemen aanloopt. Succes!
Ik hoop ook bv te kunnen geven de komende tijd... Voor vorig kleintje wel lang kunnen kolven, maar niet live gevoed. En deze heb ik gehaald voor de komende periode; Grote Maten voedingsbeha Elomi | GroteCupmaten.nl Is met beugels, maar dat heb ik dus echt nodig met grote cupmaat, anders krijg ik stuwing tussen beide borsten. Ik denk dat ik m ook om doe bij de voedingen, dan hoef ik m'n borst nog maar n beetje vast te houden en geen 1.5kg! En wat ik me ook heb bedacht; ik ga houdingen proberen die voor mij prettig lijken, niet omdat t zo hoort of omdat t goed zou zijn... Het lijkt me dat voeden met grotere borsten toch anders is en anders moet dan de gangbare adviezen die er gegeven worden... Wel ook gevraagd om bv ervaring kraamzorg, maar alleen voor t goed aanhappen! Verder hopen op n sterk kindje, dat goed kan drinken... ; )
dankjewel voor de reacties de cursus in het ziekenhuis word ook gegeven door lactatiedeskundigen. die mag ik tijdens mijn ziekenhuisopnamen ook altyd laten oproepen , dus dat scheelt. ik ga ook eens opzoeken of ik er na de bevalling , eenmaal thuis , ook een beroep op kan doen. en anders zoek ik een andere. Manonnetje86 : ik weet niet welke cupmaat jij hebt. maar stuwing in een Hcup is bijna niet op te lossen zonder kolf. dus daarom heb ik die in huis.. beter goed voorbereid dan half werk leek me
Heb je dit al gelezen? Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Grote borsten - Veel gestelde vragen over voeden met grote borsten Staan veel goede tips in over voeden met grote borsten.