Hoeveel kolven per keer

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Michelle04, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Michelle04

    Michelle04 Fanatiek lid

    6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Hoi meiden,

    Ik was even benieuwd hoeveel jullie per keer kolven. Ik bedoel dan tijdens de sessies op je werk als er een live voeding wordt overgeslagen. Ik las net namelijk dat iemand 200-300cc per kolfsessie produceert. Ik schrik daar best van want ik krijg er als ik echt tjokkievol zit maximaal 130cc uit. Ik heb niet het idee dat mijn zoontje iets tekort komt ofzo maar vraag me wel af of ik hierin misschien afwijk van de "norm" ofzo8)

    Liefs van een toch nog beetje onzekere borstvoedingsmama
     
  2. Ikke20

    Ikke20 Actief lid

    13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

    Ik zou zeggen, kijk niet naar wat andere vrouwen kolven. Het ligt er namelijk ook aan hoeveel voedingen je nog geeft per dag. Wanneer je nog op zo'n acht voedingen per dag zit, zal je per keer minder kolven dan wanneer je op zes voedingen per dag zit. Daarbij is het niet belangrijk hoeveel je kolft, maar of het voldoende is voor je kindje. En wanneer dat niet zo is, dan kolf je gewoon een keertje extra. Ik kolf ongeveer net zoveel als jij als ik in plaats van een voeding kolf. Heel af en toe heb ik wel een uitschieter naar 150cc, maar meer heb ik nog nooit gehad. En onthoud dat je zoontje meer uit je borst kan halen dan wat je kan kolven. Kindjes drinken veel effectiever. Dus het wanneer je het idee hebt dat je zoontje niets tekort komt, dan is het voldoende! Maak je dus geen zorgen! Ga vooral zo door!

    Groetjes Mariska
     
  3. Beaujuulais

    Beaujuulais Fanatiek lid

    15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    he michelle04,

    ik ben hier ook (stiekem) wel nieuwsgierig naar hoor als je soms van anderen hoeveelheden hoor.;)
    ik kolf zo rond de 150 cc per keer in totaal van 2 borsten. Er zit dan overdag ongeveer 3 uur tussen de voedingen.
    's ochtends en 's nachts is het meer, dan zit ik soms wel op 230 cc maar dan zit er ook meer tijd tussen de voedingen max 5/6 uur.
    sinds ik vorige week weer ben gaan werken had ik het idee dat het wat minder werd, 120 tot 130cc, dus ik leg beau nu veel aan in de tijd dat ik thuis ben om de hoeveelheid weer te verhogen.
    Beau drinkt uit de fles zo'n 150cc per keer.

    groet Kouf
     
  4. lovelyengeltje

    lovelyengeltje Fanatiek lid

    8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    hier rond de 220 tot 260 per keer
    ik kolf en geef live voeding.
    op het werk kolf ik 2x
    werk van 8:20 tot 18:00

    ze krijgt 5 voedingen per dag
     
  5. Michelle04

    Michelle04 Fanatiek lid

    6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Thank's meiden. Ik denk dat het er idd aan ligt op hoeveel voedingen je per dag zit, althans bij mij dan. Mijn zoontje krijgt nog gemiddeld zo'n 8 voedingen per dag de vreetzak ;)dus dan kom ik met mijn totale productie nog best gemiddeld uit als ik het zo een beetje bereken.

    Even off topic: zijn jullie ook zo trost als je naar het flesje met de "opbrengst" kijkt? Ik vind het nog steeds zo bijzonder dat mijn kindje leeft op wat er uit mijn lijf komt..
     
  6. Flipper2288

    Flipper2288 Actief lid

    21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Haha... grappig om te lezen. Ik heb vanaf dag 2 gekolft en de eerste 2 dagen niet meer dan een enkele druppel. Toen er voor het eerst 20 cc uitkwam moest ik echt huilen van geluk en opluchting. Zo blij dat ik eindelijk zelf mijn dochter kon gaan voeden van mijn melk.


    Over de hoeveelheid: Ik kolf ft en meestal 200 cc (2 borsten)
    "s ochtends meestal meer, 250cc en als ik kort op elkjaar kolf bv 3 uur, dan kolf ik minder.
    Maar het zal idd voor iedereen anders zijn.
    Ik denk dat er geen norm is en dat je je geen zorgen hoeft te maken.
     
  7. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Het is gewoon heel erg verschillend. De een kan goed kolven (ik bedoel dan dus een goede opbrengst kolven) en de ander kan het gewoon minder goed (ik bedoel dan dus wat minder opbrengst), terwijl beide kindje aan de borst even veel zouden drinken.

    Verder is het gewoon heel verschillend wat een kindje drinkt. Het ene kindje drinkt 90cc aan de borst per voeding en het andere kindje drinkt 190cc aan de borst per voeding. Drinkt jouw kindje aan de borst 90cc, dan kan je natuurlijk nooit met de kolf 200cc verwachten ;)!

    Maar hier is het zo als ik kolf, dan kolf ik beide borsten meestal een minuut of 10 met een medela swing en dan kolf ik meestal in die 10 minuten per borst in totaal 200cc-250cc. Ik heb dan om 18.00 gevoed en ga rond 20.00-20.30 kolven. Benthe drinkt uit het flesje rond de 100cc-130cc per voeding en drinkt de voeding van 21.00 en 23.00-24.00 van mijn gekolfde melk. Snachts en de rest van de dag drinkt ze bij mij en dat zijn 6 voedingen, met die 2 voedingen uit de fles erbij krijgt ze dus 8 voedingen.
     
  8. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik kolf meestal maar 80/100cc per kolf beurt als ik moet werken, thuis zou ik het niet weten omdat ik dan niet kolf op die tijden. Ik kolf dan 2 a 3x op een dag, het ligt eraan of Jitte 's ochtends wakker is voor ik ga werken. (ik maak haar niet wakker omdat het dan nog erg vroeg is, moet om 6.15 weg) Jitte drinkt 120cc, dus het is echt sprokkelen om alles bij elkaar te krijgen. Ik ben nu ook strak elke avond om 19.00 aan het kolven, (jitte krijgt dan een flesje kv omdat het echt drama is aan de borst om die tijd) zodat ik een beetje voorraad heb... Tot nu toe kolf ik steeds 40cc...
     
  9. anira

    anira Actief lid

    23 nov 2008
    191
    0
    0
    bij mij wordt het minder in de loop van de dag. ik kolf 3 a 4x op het werk.
    Meestal 1x 140 tot 150 cc 2x 100cc en 1x 80cc. Ik kolf dan 2 borsten en krijg er ook echt niet meer uit.
     
  10. SusieQ

    SusieQ Nieuw lid

    5 nov 2009
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mmmm even een aanvullende vraag van mij; met de hoeveelheden die jullie kolven; hoe heb je dan ooit genoeg voor als je kind naar t kdv gaat?
    Ik werk drie dagen en kolf per dag rond de 550cc ( 1x350 en 1x 200) maar dat is nog niet eens genoeg! Mijn dochtertje is 4,5 mnd, 8,5 kilo en drinkt nog om de 3 uur en zo'n 220cc per keer, 3x op t kdv. Dus ik moet altijd savonds nog bijkolven wat ik heel vervelend vind. Hoe doen jullie dat dan?
     
  11. ilseroc

    ilseroc Fanatiek lid

    19 apr 2009
    1.456
    0
    0

    Hoi,

    Ik zit nog in mijn verlof dus heb het nog niet aan de hand van hoe het gaat als Sem naar het kdv gaat, vanaf 9 dec. gaat hij heen dus ik ga zo langzamerhand maar eens voorraad opbouwen..

    Ik kolf fullime en doe dat 3x per dag en dan beide borsten.
    Per keer heb ik zo'n 350-380 cc (2 borsten dan he)
    Daar heb ik genoeg aan voor de dag voor Sem maar als ie naar het kdv gaat moet ik wel een voorraadje hebben, zal dan toch extra moeten gaan kolven denk ik ;)
     
  12. mama em

    mama em Fanatiek lid

    2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    hoihoi

    ik kolf op hele werkdagen 2x en kolf dan 100-180cc per keer. Is echt heel wisselend. Speelt mee of ik genoeg drink (meestal niet :( ) of ik genoeg de tijd neem om te kolven en moment dat ik kolf.
    Moest altijd extra kolven, ze krijgt 2x 180cc mee. Eerste vaak 200cc, maar dat drinkt ze niet meer.

    @ susieQ: kun je niet 1x extra kolven? Want in 2x 3 voedingen kolven lijkt me niet te halen.
     
  13. Michelle04

    Michelle04 Fanatiek lid

    6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Hey wat grappig, jij hebt ook zo'n hongerlapje. Mijn zoontje is ongeveer even oud en weegt nu al 8800 gram. Wat er bij ons uitkomt is dan kennelijk wel van goede kwaliteit :D Ik kolf nu op het werk ongeveer 3 voedingen bij elkaar in 2 a 3 keer kolven. Meestal kolf ik op mijn vrije dagen ook nog wat extra af zodat ik voldoende heb. Als het echt niet gaat lukken dan geeft mijn vriend bij de laatste voeding wat nutrilon hypoallergeen maar het meestal heb ik gewoon voldoende borstvoeding op voorraad. Mijn zoontje drinkt alleen per keer zo'n 120cc om de 3 uur. Met de hoeveelheden die jou dochter drinkt zou ik het met mijn productie niet gaan redden maar gelukkig komt er bij jou meer uit. Succes ermee!
     
  14. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    Vaak kolfde ik op een werkdag zo'n 500-600 cc bij elkaar.
     
  15. SusieQ

    SusieQ Nieuw lid

    5 nov 2009
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Heb inderdaad wel nagedacht over 3x kolven maar aangezien ik maar 7,5 uur werk wordt me dat toch te dol. Ook schiet mn productie dan helemaal in de war denk ik want ik voed nu om de 3 uur met 1 borst. Elke borst is dus normaalgesproken zo om de 6/7 uur 'aan de beurt'. Als ik werk is dat al om de 4 uur omdat ik ze wel beiden kolf. Maar om ze nu beiden om de 3 uur te gaan kolven...dan krijg ik vermoedelijk (weer) last van hyperlactatie en dat zie ik ook weer niet zo zitten *zucht*
    =) nee hoor t valt allemaal wel mee...ga t in elk geval tot ze een half jaar is proberen vol te houden en Michelle; heb ook al hypo-allergene voeding in huis 'just in case'... ;)
     
  16. SusieQ

    SusieQ Nieuw lid

    5 nov 2009
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Owja; @emma lotte: in principe kolf ik dus in 4x kolven 3 voedingen bij elkaar. Dat klinkt raar maar aangezien ik altijd met 1 borst voed en er op mn werk 2 kolf zouden er hypothetisch gezien 4 voedingen uit moeten kunnen komen maar de tijd tussen het kolven is daarvoor weer niet lang genoeg blijkbaar...ingewikkeld...

    Mijn dochterje heet overigens Lotte :) (zonder de emma)
     

Deel Deze Pagina