Steken in de borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Rianne80, 11 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

20 jul 2008
    1.338
    0
    0
    Lelystad
    Ik geef voor het eerst live borstvoeding en wil dit graag blijven doen het wordt me alleen niet makkelijk gemaakt soms...
    We begonnen met bijvoeden en kolven na mijn keizersnede. Daarna goed leren aanleggen met alle pijnlijke mislukkingen van dien...
    Toen kreeg ik steken in mijn borst, een paarse goed op mijn tepel en mijn baby witte stippen op haar tong dus heb ik spul voor spruw gevraagd aan de huisarts. Ik kreeg niks voor mezelf dus heb ik bij de drogist zelf die schimmel dodende creme gehaald. Van het goede (ik weet de naam niet) moest ze 4x 1ml hebben, ik probeerde 8x een halve maar ook dat ging niet best, ze spuugde er alleen maar van...
    Bij haar ben ik ermee gestopt en bij mezelf ben ik nog blijven smeren.
    De steken in mijn borst kwamen echter terug maar ik had niet het idee dat het weer spruw was en ben op internet op onderzoek uit gegaan. Ik vond een mini wit blaasje op mijn tepel en dacht, he dat kan het zijn een melkblaartje. Ik ben gelijk in de aanval gegaan en nu is die weg maar de steken nog niet... Ik ben eens goed gaan opletten wanneer die steken er eigenlijk zijn en ik ben er nu achter dat die komen als ze die borst helemaal leeg heeft gedronken (ik geef in principe 1 borst per keer) en hij zich aan het "hervullen"? is. Twee uur later zijn die steken eigenlijk wel weer weg...
    Dit alles speelt zich af bij mijn rechter borst, links heb ik eigenlijk nergens last van...
    Wat ook vaak gebeurd trouwens is dat de punt van mijn tepel helemaal wit is weg getrokken als ze los laat, ik weet nu ondertussen wanneer dat gebeurd (welke pijn daarbij hoort) en haal haar dan los om haar vervolgens opnieuw aan te leggen. Veel van mijn pijnlijke problemen komen door aanleggen heb ik het idee maar waarom alleen rechts en niet links? Ik zit gewoon dagelijks te klungelen met rechts en baal daar wel van...
    Het lastigste en pijnlijkste zijn op dit moment die steken in mijn "lege" borst, hoe kan dat? En belangrijker, hoe kom ik eraf want het is echt niet te negeren, het is zeer pijnlijk en ik ervaar het vooral voor in de borst en tepel...

Zeer veel tekst zie ik maar ik wilde een zo volledig mogelijk beeld geven... :)

2. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

20 jul 2008
    1.338
    0
    0
    Lelystad
    Na het schrijven van mijn eigen tekst denk ik toch ook stiekem, zou het niet toch nog spruw zijn? Baby heeft nog steeds wel die glazige lippen maar tong enzo is schoon...
    Ze drinkt snel onrustig maar niet altijd... Ik weet het niet... Datzelfde spul hoef ik voor haar in ieder geval niet meer, in 2009 kreeg ik voor mijn zoon nog gewoon daktarin gel, dat werkte tenminste...

Maar goed ik loop op de zaken vooruit en ben gewoon erg zoekende, wellicht zit ik er totaal naast en heb je een hele andere mogelijkheid!?

3. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Beste Rianne,

Wat balen zeg! Als ik het lees denk ik zeker ook in 1e instantie aan spruw: eerste keus is inderdaad daktaringel: dit moet je dan over haar kaakje/tong en gehemelte smeren. Niets laten drinken bij die kleintjes.
    verder moeten jullie beiden behandeld worden anders blijf je elkaar besmetten: kijk eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding en probeer bijvoorbeeld eens gentiaan violet (erg paars wat enorm vlekt maar erg goed werkt) (en laat de HA ook Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding lezen.....)

Witte platte tepel is echt aanhappen inderdaad: kan zijn dat je haar toch net iets makkelijker aan de andere kant vasthoudt.
    Ik ben altijd voorstander van: voeden op links is vasthouden met rechter arm (niet in de elleboogholte dus maar eigenlijk soort doorgeschoven madonnahouding).

Ga ook niet te lang zelf "klooien" maar laat echt even iemand meekijken om een en ander uit te sluiten en het voeden fijn te laten zijn.

4. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

20 jul 2008
    1.338
    0
    0
    Lelystad
    Bedankt voor je reactie, ik heb de site van borstvoeding.com al van voren naar achteren gelezen. Ik ben nogal van het zelf uitzoeken en inderdaad zelf aanklungelen soms...
    Als het spruw is nog steeds of alweer, zou ik dan niet de hele dag door steken moeten voelen? Het heeft zich gisteren beperkt tot 1x 2 uur steken voelen en daarna nog niet terug gekeerd, in ieder geval niet in storende mate dat ik er echt last van heb (wel tintelingen en kleine steekjes maar wellicht horen die bij mij want die voelde ik zowel links als rechts).
    Ik weet dat ik rechts slechter ben in aanleggen, daar gaat het het snelste mis en ik let er goed op waardoor we er samen steeds beter in worden gelukkig.

5. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Bij spruw zou je inderdaad over het algemeen iedere voeding klachten hebben ja.

6. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

20 jul 2008
    1.338
    0
    0
    Lelystad
    Dat dacht ik, vandaar mijn verwarring. Ik heb de HA gebeld en opnieuw gevraagd om medicatie maar niet dat spul die ik eerst kreeg, ik ben benieuwd wat ik dan krijg, ik hoop daktarin, heb wel aangegeven dat ik bekend ben met het gebruik en de gevaren ervan.
    Als dit de oplossing niet is dan ga ik de steken af en toe maar aannemen als iets dat bij mij hoort denk ik...
    Bedankt in ieder geval!

7. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    graag gedaan

Deel Deze Pagina