Hallo Teddy, Vanwege een slechte start van onze zoon en daaropvolgende ziekenhuisopname, ben ik direct gestart met kolven. Hij is nu 3 weken oud en weer thuis en krijgt nu dus gekolfde melk uit de fles. Eerst 60 cc maar nu 80 cc en dan 8 voedingen per dag. Het lijkt echter of dit niet genoeg is, maar hij heeft ook een sterke zuigreflex... dus ik weet niet zeker of hij honger heeft. Ik kan nergens vinden hoeveel afgekolfde melk ik zou moeten geven. Alleen rekensommen voor flesvoeding, maar flesvoeding is toch veel 'zwaarder' dan bv? Heb je voor mij een richtlijn/indicatie? mvg Mar P.S. ik kolf ongeveer 700-750 cc per dag
Hallo Mar, Lukt het aanleggen aan de borst al een beetje? Je kunt dan bij extra zuigbehoefte je baby aan de borst leggen. Om te bepalen hoeveel melk hij ongeveer wil drinken ga je uit van zijn gewicht. Hij mag/kan ongeveer 150 cc per kilogram lichaamsgewicht drinken per 24 uur. Maar het is een richtlijn. Als hij meer wil mag hij meer. Wat mij betreft mag jouw productie nog een impuls gebruiken. Hoe vaak kolf je? Het zou mooi zijn als je naar 800-900 cc per dag zou kunnen groeien. Je kunt dit bereiken dmv een regeldag in het kolven. Gedurende 2-3 dagen kolf je dan elke 2 uur. In de middag doe je een dut en in de nacht kolf je pas na 4 uur. De kolfspullen leg je na he kolven in zijn geheel in de koelkast (in een plastic bak) en pas na 6 uur maak je het schoon. 1 x daags uitkoken of in de vaatwasser doen. Succes.
Hallo Teddy, Dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Ik probeer idd mijn zoon weer aan de borst te krijgen, net weer eens gelukt voor 15 min aan 1 borst Ik kolf nu zes keer per dag, ongeveer om de 3 uur maar 's nachts tussen 12 en 7 niet. Ik zal zo'n regeldag(en) gaan inplannen want het zou fijn zijn om meer productie te hebben mocht het toch niet lukken met 'direct' borstvoeden. Ik hoorde trouwens dat je pannenkoeken zou moeten eten, bereid met volle melk en roomboter, als lunch om je productie te stimuleren. Dat lijkt me eerlijk gezegd wat ver gezocht, of zit daar toch een kern van waarheid in? Alvast bedankt voor je reactie, groetjes Mar
Hallo Mar, Dat van die pannekoeken is idd onzin. De besate manier om meer melk te krijgen is vaker de borsten stimuleren (door aanleggen of kolven). Eventueel kunnen kruiden zoals Fenugreek nog extra ondersteunen, maar vaak stimuleren is echt de beste optie. In jouw geval zou ik proberen naar 8 x kolven te gaan om zo meer melk te gaan maken.