Als je op boeking een huisje zoek dan komen wij rond de 700 euro per week uit. Wij hebben niet zoveel eisen. Wel graag iets op de begaande grond met een tuin. Liefst met klein speeltuintje of trampoline, maar dat niet altijd. Wij houden van uitstapjes en gaan elke dag weg, dus dan is een centerparcs ofzo niet nodig. We zijn de laatste jaren naar Duitsland geweest, maar je bij een buitenzwembad 14 euro per gezin betaald voor de hele dag. Dus dan geven wij liever wat meer geld uit aan uitjes/ ergens lunchen of knutselspullen shoppen voor in het huisje dan dat we op een park willen zitten met van alles te doen.
Dit jaar 700,- voor huur van een chalet voor 1 week 6 personen. Overige kosten nog geen idee, zal erg aan het weer liggen. Bij goed weer lekker buiten zwemmen/suppen/vissen in natuurwater wat niks kost. Bij matig weer zullen het wat meer betaalde uitjes en/of etentjes zijn.
Maar welke kosten reken je dan mee als vakantiekosten? Want iemand die in 2 weken 15.000€ uitgeeft telt ieder kopje koffie mee denk ik. Maar als je 3 weken weg gaat in de zomer voor 1500€ dan reken je alleen je verblijf mee denk ik en niet eens je benzine. wij zijn ook net terug uit de Vs en hebben voor tickets, verblijf en huurauto zo’n 8000 uitgegeven maar ik ga niet alles wat we daar uitgegeven hebben aan eten en drinken ook nog eens optellen hoor, beetje uit zelfbescherming . Van de zomer gaan we goedkoop bij vrienden in het buitenland logeren en een midweek in een goedkoop huisje voor 600€ Dus dat middelt weer uit.
Ik probeer wel alles mee te tellen, bij ons waren tickets, auto en verblijf € 7.000,- en dan reken ik ongeveer 200 euro per dag + tickets Universal is ongeveer € 10.500 Maar goed, hier hebben we een aantal jaar voor gespaard. Er gaat nu weer iedere maand een bedrag naar het potje ‘verre reis’ en wie weet kunnen we over 5 jaar weer zoiets doen. Mochten we het geld eerder ergens anders voor nodig hebben dan kan dat ook.
Meivakantie was een week 1600,- in Nederland incl boodschappen, eten en souvenirs etc. in juni doen we nog een 2dagen park Asterix nabij Parijs incl 2 hotel overnachtingen voor 630,- zomer is 2 weken in sta caravan in Normandië voor 2200. Dit is wel echt veel duurder dan we normaal doen, maar kon ook niet echt iets goedkopers en leuks vinden voor 2 weken dit jaar. En ik ga liever niet in een tent! misschien met herfst nog een weekendje… maar t voorjaar van 2026 hebben we een midweek Disney geboekt voor 1600,- dus wellicht dat we dit najaar thuis blijven!
Ik vind tegenwoordig, zeker voor 5 personen, echt alles vreselijk duur. Vooral vliegen wordt bijna onbetaalbaar (ik snap het geklaag over dat vliegen veel te goedkoop is tegenwoordig echt niet meer, de tijd dat je voor 40 euro retour naar Rome vloog is volgens mij wel voorbij. Ik zie die tickets in ieder geval niet meer). Dit jaar dus toch maar gewoon lekker met de auto. Wij hebben ook wel wat wensen aan comfort en luxe, dus het was wel goed zoeken, maar toch goed gelukt: Meivakantie: - 10 dagen in een stacaravan aan het Gardameer + overnachting op de heenreis voor ongeveer 1400 euro (alleen boekingskosten) - 4 overnachtingen in de omgeving van Europapark en 2 dagen toegang tot EP voor ongeveer 1200 euro. Zomervakantie: - 8 dagen Normandië in een stacaravan voor ongeveer 1700 euro Herfstvakantie: - 7 dagen in een luxe huisje in de Eifel voor 850 euro Eigenlijk wil ik ergens graag tussendoor nog samen met mijn gezin en mijn ouders een paar dagen naar de Efteling Bosrijk gaan, maar dat wordt denk ik puzzelen qua verlof, dus misschien wordt dat volgend jaar.
Ik tel altijd alles mee en trek daar mijn normale boodschappen budget voor de periode nog af. Wat ik niet mee reken is winkelen, dan zou ik nog wel boven die 15.000 uitgekomen zijn.