een goede schatting is 4 max 5x je bruto jaarinkomen. tegenwoordig zijn ze erg streng. paar jaar geleden deden zeniet moelijk over een paar duizend extra maar tegenwoordig lenen de banken je liever minder dan meer. ook mag de bank je max 110% van de hypotheekprijs verstrekken. zie je een huis van bijv 200.000 euro dan mag de bank je max 220.000 euro lenen. dat is dan net de koste koper eruit en dan houdt het op. dit om een flinke schuld bij bijv. verkoop minimaal te maken. vorig jaar kon je nog zeggen bijv we nemen 80% aflossingvrij. hierdoor kon je meer lenen en had je toch lage maandlasten. nu is 50%/50% verplicht en dit maakt de maandlasten hoger waardoor je ook minder kan lenen
Wij hebben 4 jaar geleden een hypotheek afgesloten van (toen) 5,5x ons jaarsalaris (dat was echt op het randje). Ik hoopde 3 maanden geleden van onze hypotheekadviseur dat de meeste hypotheekverstrekkers tegenwoordig erg voorzichtig zijn en maximaal 4x je jaarsalaris aan hypotheek verstrekken!
Ik vind het maximale bedrag van NHG nogal shocking. Dan zouden wij op het salaris van mijn man, die best wel goed verdient, niet eens kunnen kopen hier in de stad. Bij lange na niet! No way dat we zo vreselijk laag gaan inzitten. Dat hypotheekbedrag (ok, ietsje minder) heeft hij al 10 jaar! Ik heb trouwens 4,5 keer bruto jaarinkomen begrepen. Maar dat zal misschien ook wel komen doordat mijn man een vast contract heeft (al een heel aantal jaar) en ik afstuderende ben (en net als mijn man hoogopgeleid). Ik heb dus nog geen inkomen, dus geen inkomstenverlies in de toekomst maar juist een enorme stijging in inkomsten. edit: meer zelfs dan 4,5 keer het jaarinkomen.
Koop inderdaad wel een huis met hypotheek garantie! ons huis staat nu in de verkoop en bij verkoop blijven we beide met een schuld over!
De hoogte van de hypotheek zegt niet zoveel. Het ligt er namelijk ook aan wat voor soort hypotheek je wilt (aflossen of aflossingsvrij). Vanaf augustus worden de regels weer strenger. Ik zou wel aanraden om een hypotheek met NHG te nemen (zonder NHG kun je meer lenen). Het beste advies die ik kan geven is ga naar een tussenpersoon. (bijvoorbeeld bij hypotheekvisie/hypotheker) en laat een vrijblijvende berekening maken.
Ik weet niet wat de reden is dat jullie huis te koop staat maar het is niet vanzelfsprekend dat NHG de restschuld overneemt. Dit is alleen in bepaalde gevallen zo.
Ik wou net zeggen... Het geld alleen bij gedwongen verkoop. En dan is het nog zo dat het buiten je eigen schuld om is dat je je woning gedwongen moet verkopen. Bijvoorbeeld als je je baan verliest of arbeidsongeschikt raakt. Maar iemand die er zelf een potje van maakt en allerlei leningen heeft afgesloten en uiteindelijk de boel niet meer kan betalen, maakt denk ik geen aanspraak op NHG. Als je je huis uit eigen initiatief verkoopt en je hebt een restschuld omdat de waarde van je woning lager is dan bij aankoop, dan moet je het toch zelf aflossen. Althans, zo heb ik het destijds begrepen (3 jaar terug, toen kochten wij onze woning)
Wij hebben zes jaar geleden dit huis gekocht. Ik weet wel dat we toen heeel gunstige rente hadden en het gelijk voor 25 jaar hebben laten vast zetten. Kies wel voor een hypotheek met garantie. En het kan geen kwaad om eens rond te shoppen bij verschillende banken/hypotheek verstrekkers. Succes!