Huilen zodra de tepel in de buurt komt.....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door loca, 7 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Boaz doet de laatste paar dagen moeilijk met het aanleggen.
    Zodra ik hem aanleg begint hij te huilen en zich te overstrekken en wil dan in eerste instantie niet drinken, hij pakt geeneens de tepel. Zo gaat dat een minuutje door en dan pakt hij de tepel en gaat drinken. Vaak laat hij dan nog één keer een beetje huilend de tepel los, maar pakt hem dan snel weer. Daarna gaat het wel goed.

Wie weet wat dit kan zijn?
    Ik word er een beetje gek van, want kan zelf niet plaatsen waardoor het komt.
    ('s Nachts heeft hij er geen last van)

2. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    het kan zijn dat de melk te hard toeschiet. Wat je kan doen is wat melk in een doekje laten lopen als je de toeschietreflex voelt.
    ook kan het zijn dat er sprake is van spruw. Dan heeft hij pijn in zijn mondje en doet drinken echt zeer. dit kun je herkennen doordat er een witte aanslag op zijn tong of gehemelte zit die je er met een doekje niet afkrijgt. Ook kun je zelf dan pijn bij de tepel voelen. Als hier sprake van is moet je even naar de huisarts want dat moet bij zowel moeder als baby behandeld worden.

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik zou even controleren op spruw (witte vlekjes in de mond die je niet weg kan vegen) als het iets anders is even contact op nemen met een LK.

4. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Je kunt ook spruw hebben zonder die witte plekjes...

5. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Ja, ik zat ook al aan spruw te denken....maar hij heeft wel een witte aanslag op de tong maar is wel weg te vegen.
    Echter heb ik wel zere, branderige tepels.

Op dit moment is het echter allemaal een beetje complex. Hij heeft ook een tekort tongriempje.
    Je gaat op een gegeven moment twijfelen aan alles en heb dus vanmiddag i.d.d contact opgenomen met een LK. Zij gaf ook meteen aan dat het klieven van het tongetje toch echt noodzakelijk is.
    Alleen die @#@*arts + assistent maken het mij heel moeilijk om daar snel iets aan te laten doen. Ik ben eergisteren bij de ha geweest (arts-assistent) en die zag geen noodzaak. Zij was er geen voorstander van. Dus ik toch maar weer naar huis gegaan. Alleen had ik wel aangegeven dat als ik er echt op stond ik een verwijzing zou krijgen.
    Dus heb ik gisteren toch maar om die verwijzing gevraagd. Nu kon ik daar vandaag voor terugbellen.
    Je raadt het al....hij ligt nog niet klaar. Mevrouw wil eerst begin volgende week naar een KNO arts bellen om te kijken wat hij ervan vind.
    Dat gaat dus te lang duren, want Boaz drinkt niet geweldig meer.

LK gaf advies gewoon een afspraak te maken voor het doorklieven en dan later de verwijzing op te sturen. En als ik geen verwijzing krijg belt ze zelf de ha op.
    Dus vrijdag a.s. wordt zijn tongetje gekliefd. Spannend hoor! Ik hoop dan echt dat hij langer en rustiger aan de borst kan drinken.

Nou, dat moest ik even kwijt :)

6. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Sterkte vrijdag!
    Zei de LK verder niets over de spruw? Want zere tepels klinkt niet goed hoor. Af dacht zij eerder aan tepelkloven omdat hij niet goed kan happen ivm dat tekorte tongriempje?

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Loca: mischien moet je wat info opzoeken voor je arts. Ik denk dat hij/zij er niet veel vanaf weet en daarom er de noodzaak niet van inziet. Veel artsen weten weinig (lees: Té weinig) van borstvoeding af.
    Of laat idd je lk even bellen zodat zij het kan uitleggen.
    Alvast sterkte vrijdag !

8. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Ja, ze wil eerst kijken hoe het gaat na het klieven. Omdat hij nu zo onrustig drinkt kan daar natuurlijk ook de zere tepels vandaan komen.
    Ik denk zelf dat het daar niet vandaan komt. Maar we zullen zien.
    Vrijdag hebben we i.i.g. weer een stap in de goede richting.
    'k Blijf stug doorvoeden. Ik wil bv blijven geven!

9. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Ja, ik ben dat ook van plan. De assistente zet me echt neer alsof ik uit mijn nek aan het kletsen ben. Dus ik ga sowieso een artikel geven over een onderzoek betreft het klieven van tongriempjes.
    Ik hoop dat ze dan bij een volgende baby met een tekort tongriempje anders zullen handelen.

10. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    als de zere tepel van de kloven is, dan zou je na de voeding er ook bepanthem op kunnen smeren.

11. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Het kan volgens mij niet anders of het is spruw, mijn tepels beginnen nu ook lichtjes te jeuken.
    Ik vind het ook raar dat Boaz nu pas opeens zo raar doet met drinken. Dat heeft hij in de afgelopen 7 weken nog nooit gedaan.
    Hij wordt echt zo stijf als een plank :( .

Morgen heb ik weer contact met de Lk, maar even overleggen dan.
    Net heb ik hem in de rugbyhouding gevoed. Hij was helemaal overrompeld, had ik nog niet eerder gedaan.
    Maar zo kon hij minder overstrekken en dus beter drinken.

12. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Het was dus i.d.d spruw. We zitten nu dus aan de nistatyne. En ik weet niet of dat spul nu al een beetje werkt, maar vanavond wilde hij meteen drinken, dus zonder te huilen en stijf te worden en maar liefst 2 borsten!
    Jihaa!

Morgen om kwart over 3 wordt zijn tongriempje gekliefd, ik ben er best wel zenuwachtig voor.
    Zal blij zijn als het gebeurt is.

13. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Fijn dt het al wat beter gaat. Succes met de operatie morgen.

14. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Fijn dat het beter gaat! Succes vandaag met het tongriempje!

15. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    sterkte vandaag!
    Jij moet trouwens ook de tepels behandelen want anders blijf je hem besmetten. Jij kan zalf gewoon bij de apotheek kopen, het is de zalf miconalazol die ook bij zwemmersexceem gebruikt wordt).
    Verder goed opletten dat je elke voeding schone spuuglap enzo gebruikt en op 60 graden wassen.
    Succes. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. En ben een spruw-verteraan hahaha

16. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    @Luna: Ik gebruik ook nystatine bij elke voeding op mijn tepels, da's toch goed dan? Ik vind het trouwens geen fijn spul. Het is zo dun, dus lastig opbrengen.
    Als dit niet werkt heb ik ook gelezen dat pau d'arco thee (homeopatisch) heel goed zou kunnen werken.
    Heb jij daar wel eens wat van gehoord?

17. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    O, ik zie dat het tongetje klieven vandaag is. Succes dan vandaag. :)

18. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Nou, Boaz zijn tongetje is gekliefd. Ik zat me daar een partij te zweten :) ...maar hij vond het alleen vervelend dat zijn hoofd en kinnetje zo strak werd vast gehouden. Van het knippen heeft hij niets gemerkt. Hij kreeg ook nog een plaatselijke verdoving (spray op gaasje). Het was in 5 seconden klaar denk ik.
    Ik zei nog dat ik niet wilde kijken, dus keek de andere kant op, maar bedacht me en ging toch kijken. Toen was het al gebeurd. Het ging dus supersnel.

Ik denk wel dat hij er later wat last van had toen de verdoving was uitgewerkt, want het drinken doet hem volgens mij een beetje zeer.
    Maar dat zal morgen wel weer beter gaan.

Pfff, ik ben blij dat het gebeurt is!

Ik ga trouwens net naar boven, want ik hoorde een huiltje en meestal moet ik de speen er dan instoppen. Maar hij had nu voor het eerst zijn duim erin gedaan met de vingertjes over zijn gezichtje heen, wat een schattig gezicht.

Ga nu het huis maar eens opruimen, want er is weinig van terecht gekomen vandaag.

19. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Fijn dat het achter de rug is. Ik hoop dat Boaz nu wat beter kan drinken.
    Lief dat duimen. Succes met opruimen.

20. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Loca: geef je knul nog maar eens een extra knuffel. Merk je ook verschil nu met het drinken ?

Deel Deze Pagina