Vandaag bleek bij een echo dat ik minder vruchtwater heb dan normaal het geval is. De baby doet het verder nog goed en de gyn schatte het gewicht op ongeveer 2800 gram. Prima voor de termijn. Zijn er hier ervaringen met verminderd vruchtwater en de invloed op het verdere verloop van de zwangerschap en bevalling?
Ja hier! Minder vruchtwater en in combinatie met minder leven en wat kleiner kindje 3 extra echo's gehad maar afgelopen maandag was het vruchtwater weer prima (gewoon genoeg) dus ik mag afwachten wanneer hij komt...
Dat is fijn! Hebben ze ook gezegd hoe het komt? Dat de meting nu weer goed is? Ik moest me ook geen zorgen maken zei de gyn, gewoon opletten. Maar toch maak je je zorgen, je wil graag dat alles goed is Verminderd leven, hoe merkte je dat? Ik heb hier weleens rustige dagen en nu ben ik me er nog meer bewust van.
Ja geen idee blijkbaar vult vruchtwater weer aan (de baby filtert het zelf ook weer) Het houdt nog steeds niet over maar het is genoeg. Bij de eerste zat ik ook niet heel ruim in het vruchtwater blijkbaar en die was ook wat kleiner dan gemiddeld dus ze vinden het wel goed nu. Verminderd leven vond en vind ik ook lastig. Ik had een dag dat ik hem heel weinig voelde en toen dacht ik even bellen en kreeg ik ctg. Meestal ga ik even rustig liggen en kijken of hij dan weer actief wordt. Meestal gelukkig wel!!
Vanaf week 35 begon mijn vruchtwater ook drastisch af te nemen, op geef moment zat ik net op het randje van wat de gyn acceptabel vond. Ivm minder leven voelen en een stuitligging in combinatie met het verminderde vruchtwater heb ik vanaf week 36 tot week 39 in de thuismonitoring gezeten, met elke dag een ctg en een bloeddrukmeting. Alle resultaten bleven goed bij mij, daarom hebben ze niet ingegrepen en mocht ik gewoon doorlopen tot mijn geplande ks, die ik trouwens kreeg vanwege de stuitligging en niet vanwege het vruchtwater.
Ik heb het gehad bij de zwangerschap van mijn zoontje, maar niet op het termijn waar jij op zit, bij mij was het met ruim 39 weken. Ik ben de dag erna gelijk ingeleid ivm te weinig vruchtwater en verminderd leven. Zelf heel goed in de gaten houden hoeveel en hoe goed je kindje beweegt. Ik neem aan dat ze je nu wel extra in de gaten houden of dat niet?
Ja ze houden me extra in de gaten. Ik krijg elke week een ctg en moet direct bellen als ik minder leven voel.
Hier had ik met 23 weken al niet veel vruchtwater, met 32 weken nog steeds niet maar was ook niet nog verder afgenomen. Ik voelde de baby wel gewoon veel bewegen. Met 35 weken was m'n vruchtwater opeens normaal voor de termijn... Ik moest van de gynaecoloog veel drinken en probeerde daar ook wel op te letten. Nu met 38 weken nog een echo gehad en ze hebben niet gezegd dat m'n vruchtwater te weinig is dus zal wel goed zijn denk ik dan.. Wel fijn dat ze je goed in de gaten houden!
Ik heb woensdag weer een echo en ctg... ik merk nu dat ik er slecht van geslapen heb en dat ik bij elke keer als de baby wat rustiger is in paniek schiet. Heb ook weer migraine gehad sinds 5 weken ofzo.
Oh meid, wat ontzettend vervelend. Heel logisch dat je, je zorgen maakt. Rationeel lees ik de reacties hierboven en denk dan 'dat zal wel loslopen'. Maar emotioneel is het natuurlijk heel anders. Dat ken ik zelf ook maar al te goed met bijkomende hoofdpijn idd. Is het een optie om toch vandaag te bellen en je zorgen met je gyn te bespreken? Het is ook niet goed als het zo'n fysieke impact op jou heeft natuurlijk. Misschien hebben ze wat meer info voor je of kun je toch iets eerder langskomen voor een check? Heel veel sterkte in ieder geval. Probeer vertrouwen te houden!
Bedankt voor je lieve reactie. Ik heb mijn vk gebeld en afgesproken dat ik vanaf maandag een week rust neem (de week daarna gaat mijn verlof in). Mijn man heeft ook een week vakantie opgenomen om mij te ondersteunen. Ik voel me dus al wat beter, gewoon te weten dat de rust er is. En net was het hier weer een feestje in mijn buik, dus ik trek me maar op aan die momenten hopelijk mag ze nog een paar weken blijven zitten.
Oh, dat is fijn! Rust zal zeker helpen en aanwezigheid van je man vast ook. En dat feestje in je buik af en toe helpt natuurlijk Een paar zitten blijven is idd goed plan. Alhoewel ik zelf echt zo benieuwd ben naar de kleine man dat ik ergens wel hoop dat hij zich niet al te lang na de 37 weken aandient (er vanuit gaande dat hij dan 'af' is natuurlijk )
Oh ja, ik ben ook enorm benieuwd! 37 weken is echt zo'n grens, dan mag ze van mij ook komen. Al ben ik bij mijn vorige zwangerschappen steeds overtijd gegaan, dus verwacht het niet direct. Succes met de laatste loodjes!
Hele stomme vraag denk ik, maar hoe weten ze dat dan? Verloren jullie vruchtwater of konden ze dat voelen? Hier doen ze verder geen groei of liggings echos meer na de 20w echo dus er is verder nooit naar gekeken. Ben wel eens benieuwd!
Nee niks verloren. Meting met 36 weken dmv echo. Al had ik al wat eerder groeiechos bij 30 weken ivm wat achterstand in de groei dus toen meette ze het wat eerder. Ze voelen en kijken naar groei. Dat bleef bij mij wat achter eb dan verwijzen ze je door voor extra echo want dan kan het groei vd baby zijn, slechte placenta, weinig vruchtwater...