Dat is altijd moeilijk. Wij zijn er mee gestopt, met die "vriendendiensten". Mijn man stond vaak na werktijd nog de auto van een vriend of familielid te repareren en het liep de spuigaten uit omdat mensen heel veel verwachten voor weinig en dat je altijd klaar staat voor hen. NAtuurlijk krijgen ze wel iets korting, wordt een beetje gematst met bijvoorbeeld werkuren. Andersom doen we dat ook. Vriend van ons heeft internetbedrijf en bood aan om website voor ons bedrijf te maken voor een zacht prijsje, nou na een half jaar nog steeds geen nieuwe site. Toen hebben we hem maar gebeld dat we wel gewoon volle pond betalen als die site maar z.s.m. af was.
Zo, die durft.....naja, ze zullen er denk ik van geleerd hebben en voortaan vooraf een prijs afspreken.
Mijn man en broer zijn beiden automonteur. Nou je wilt niet weten hoe vaak ze even een vriendendienstje moesten doen (GRATIS!).. Maar wat mensen niet beseffen is dat je wel je tijd kwijt bent en dat sleutelen kan ook nog eens flink wat tijd kosten. Sommigen doen dan nog een keer een BBQ of zoiets, maar de meesten niks. En op een gegeven moment was het hier elk weekend raak met sleutelen, ze leken wel beunhazen.. Dus doen ze nu ook niet meer.. Uitzonderingen daar gelaten.. (In het geval van TS, zou ik het nu maar zo laten en gewoon absoluut niet weer doen!! Tenzij er voor die tijd goede afspraken zijn gemaakt..) Gr. Carlien
Ik lees veel over kostprijs, maar ik zou daar, afhankelijk van de hoeveelheid tijd die ik erin steek, daar nog iets bovenop doen.
ja mee eens, als ik aan iedereen die ik ken of vrienden ben korting moet geven dan schiet dat niet op, soms kan je wel wat korting geven maar dat ligt aan de situatie, vind ik niet standaard in elk geval...
in dit geval zou je wel gratis kunnen doen omdat je dan meteen een portfolio kan aanmaken en een "klant" heb gehad zeg maar dat is op zich geen verkeerd idee als je met een zaak begint..
Nou ja zeg! Vind het echt ronduit belachelijk dat de opdrachtgevers denken dat ze korting krijgen! Vrienden of geen vrienden! Er zit veel werk en tijd in het maken van hapjes en dan niet alleen dat... Je bent ook nog eens je tijd kwijt om voorbereidingen/inkopen te doen. Vind het zo onbeschoft dat mensen denken dat ze zelf de prijs kunnen bepalen. Als je vrienden met een supermarkt, restaurant of weet ik het wat hebt ga je er van te voren toch ook niet vanuit dat je korting krijgt. (Hopen dat je het krijgt kan natuurlijk altijd)
Mijn vriend gaat ook voor zichzelf beginnen en zie het ook een probleem worden..Hij is gewoon veelste gemakkelijk en ik vind dat hij voor "vriendendiensten" zeker wel een bedrag mag vragen. Ik zou gewoon iets van 25% korting geven. Het ligt er ook wel een beetje aan hoe goede vrienden het zijn en of die ook weleens voor ons iets hebben gedaan. Onderling wordt er hier nogal eens een dienst gedaan voor elkaar (tuinen aanleggen, loodgieterswerk, hypotheek advies, belastingvragen) Maar deze mensen werken allemaal voor een baas. Een eigen baas moet toch zijn inkomsten zelf binnenharken. Ik ben dus voor korting geven. Ook om het klantenbestand op te kunnen bouwen.
Als het echte vrienden zijn zou ik het éénmalig gratis doen, maar dan bedoel ik dus echte goede vrienden. Anders zou ik het tegen kostprijs doen, voor kennissen en (vage) familie e.d. Ligt er ook een beetje aan wat iemand te besteden heeft...mensen die krap zitten "gun" ik natuurlijk meer dan mensen die het ruim hebben maar enorme vrekken zijn en gewoon geen zin hebben om het normale bedrag te betalen. Zo doe ik het ook, soms pro deo, soms mogen ze mijn normale tarief betalen.
zaken zijn zaken... geoon een factuur met de gewone prijs... anders had je van te voren moeten afspaken moeten maken. Leven als vrienden, rekenen als vijanden. (kan je later nooit geen gezeik over geld hebben)
wat een belachelijk asociale actie om korting te eisen op zo;'n manier. Alsof je vrienden zitten te wachten op extra werk, waar ze bijna geld bij moeten leggen. het is hun inkomstenbron. Korting aanbieden snap ik, kan heel leuk zijn, maar eisen?? Ik zou ze genadeloos terug pakken. Gewoon zelfde trucje bij hen doen.
Ligt eraan, als het sporadisch is kunnen ze bij ons tegen inkoopprijs kopen, maar als het vaker is of grote aantallen hebben ze gewoon pech en krijgen ze de korting die een ander ook zou krijgen.
Nou ik zou er wel wat voor vragen hoor. Misschien een leuke korting maar zeker niet tegen inkoopsprijs. Je bent er uren mee bezig, en het is hun werk. Mijn pleegmoeder is bloemiste, en mijn trouwboeket was gratis, maar voor de rest heb ik inkoopsprijs en de helft van het uurloon betaald. En dat vraagt ze voor iedereen in haar kennissenkring. Vind het niet meer dan normaal dat ze wat vraagt.
tja ik zou daar niet aan beginnen, binnen de kortse keren heb je ineens allemaal vrienden die korting willen... lijkt me nou niet bepaald zakelijk...... ik zou gewoon een factuur sturen met de normale prijs....
als het hun bedrijf is, zou ik iets van 10-15% korting normaal vinden. alleen inkoopsprijs is wel het minimum, maar ik neem aan dat er toch ook nog een hoop werk aan zit en om dat allemaal zo maar weg te geven vind ik een flink 'cadeau'. Maar dat iemand zélf op deze manier afdingt bij een vriend, vind ik ronduit asociaal. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.... Wat mij betreft zou het gauw gedaan zijn met de vriendschap, als diegene zich altijd zo opstelt. En anders zou ik ze gewoon niet meer willen leveren.
Voor goede vrienden zou ik alleen de inkoopprijs berekenen! Ik zou niks willen verdienen aan mijn vrienden!!